Sokan még mindig Doktor Szösziként ismerik, pedig Reese Witherspoon az elmúlt 10-15 évben jelentős életművet tett le az asztalra a filmiparban. 41 éves múlt, Oscar- és Golden Globe-díjas, 3 gyermek édesanyja, a Type A Films, majd a Pacific Standard filmprodukciós cégek tulajdonosa, a Hatalmas kis hazugságok nyolcszoros Emmy-díjas sorozat producere és egyik főszereplője, a női történetmesélés forradalmára.
Jelenleg úgy tűnik, Witherspoon az egyik, aki a legtöbbet tesz Hollywoodban a nőkért. Pár éve alapított egy új produkciós céget, a Hello Sunshine-t, amely kifejezetten nők történeteit akarja elmesélni. Ez a cég Hollywood új nagyágyúja, csak pár éves, és olyan filmek állnak mögötte, mint az Oscar-jelölt Vadon és a Holtodiglan, illetve a már említett Hatalmas kis hazugságok. Minden film és sorozat a Witherspoon által felfedezett és választott könyvekből készült. Az úttörő nők között is az a típus, aki több szeletet szeretne a tortából, hisz tele van ambícióval és tenni akarással. Felmérések szerint a filmkészítők csak 17%-a nő, ezen az arányon szeretne javítani a Hello Sunshine.
Mindössze 50-50%-os arányt szeretnénk elérni
– mondja Nicole Kidman, a közös sorozatuk másik főszereplője és társproducere, aki csodálattal nézi, ahogy Witherspoon hatalmas természetességgel ugrál színésznői, produceri, tervezői és anyai szerepei közt. Kidman szerint ez nagyon ritka, a legtöbb nő csak beszél róla, hogy tenni kellene valamit, de Witherspoon igazi cselekvő ember. Mindezt fejen állva is megcsinálja, miközben legyint egyet, hogy ugyan, semmiség.
A tévé és a streaming szolgáltatások sokat tesznek azért, hogy a nemek aránya változzon. Jelenleg a TV-ben szereplő színészek 38%-a nő, ami még mindig nem egyenlő, de határozott javulás.
– mondja Witherspoon egy, a Glamournak adott interjújában.
Inspiráló gyerekkor
Reese Witherspoon mindig is törekvő volt, bár karrierjének elején még közel sem ennyire tudatos. Nashville-ben nőtt fel, olyan helyen, ahol a nők rengeteget vittek véghez és az önmegvalósításnak csak a társadalmi korlátok szabtak határt. Nagymamája olvasásra és gondolkodásra nevelte, az ő példájából merített inspirációt sokáig. Eredetileg bölcsésznek készült, be is iratkozott a Stanford Egyetem angol irodalom szakjára, de egy év után otthagyta és színésznek állt. Döntését egyáltalán nem bánta meg.
15 évesen kapta élete első szerepét a Vadvirágok sorozatban Patricia Arquette partnereként, majd ezt követte egy főszerep a Holdemberben, pedig csak kisebb feladatra jelentkezett. Így emlékszik vissza a meghallgatások időszakára:
Minden lány csak egy adott jelenet meghallgatására várt a szobában. Én voltam az egyetlen, aki több jelenetére is jelentkezett a filmnek. Egyszer csak egyedül voltam lány 150 férfi között. Emlékszem, azon gondolkodtam, milyen furcsa, hogy a népesség felét teszik ki a nők, mégis milyen kevesen képviseltetik magukat a filmiparban.
Több, kisebb és jelentősebb szerep után a Gimibosziban lett igazán népszerű 1999-ben, rá két évre pedig tényleg az egész világ megismerte a nevét a Doktor Szöszivel. Bár a film igazi áttörést jelentett karrierjében és a kritikusok áradoztak a karakterformálásáról, mégis ráragadt a szőke nő sztereotípia, és sokan nem vették komolyan, mint színésznőt, művészt. A film második részével a világ egyik legjobban fizetett színésznőjévé vált.
Az igazán jelentős művészek közé viszont csak 2005-ben, A nyughatatlannal, egy Johnny Cash életéről szóló drámával írta be magát. Ebben a filmben June Cartert, Cash feleségét játssza, és a filmben felcsendülő dalokat is maga énekli. Iszonyatosan izgult az élő szereplés miatt, a felvételek előtt 6 hónapig énektanárhoz járt. Joaquin Phoenix partnereként zseniálisat alakított, Oscar-, Golden Globe- és BAFTA díjat is nyert a szereppel.
Ezután kevésbé ismert filmek, illetve közepesen jól sikerült vígjátékok következtek, mint például a Four Christmases (Négy karácsony) vagy a How do you know? (Honnan tudod?). Majd 2014-ben megmutatta, hogy képes egyedül is elvinni egy filmet a vállán: a Wild (Vadon) főszerepével a rengeteg egyedülálló, válófélben lévő vagy szakítást valaha átélt nő példaképe lett. Ezért a filmért ismét Oscar-díjra jelölték, mint legjobb női főszereplőt, de abban az évben végül Julianne Moore vitte haza a szobrot a Still Alice-ért (Megmaradt Alice-nak).
Az utóbbi évek legnagyobb sikere egyértelműen a Hatalmas kis hazugságok sorozat, amely jómódban és látszólagos boldogságban élő családok életének hazugságaiba enged bepillantást. Witherspoon producere és egyik főszereplője is a bűnügyi drámának.
Sosem állt be azoknak a hírességeknek a sorába, akik bármilyen szerepet elvállalnak jó pénzért. 2011-ben olyan forgatókönyvet dobott vissza, amiért sokan ölni tudtak volna, de Witherspoon csak azt vállalja el, amiben igazán meglátja önmagát. Így indult a Vadon-történet is. Cheryl Strayed, a szerző elküldte neki a könyvet még megjelenés előtt, Witherspoon pedig minden nap olvasó emberként azonnal rávetette magát. Épp akkor keresett témát új filmjéhez, így a mű a legjobbkor találta meg. Egy repülőút alatt végigolvasta, és utána napokig beszélgetett az íróval anyaságról, veszteségről, szerelemről – csupa atipikus celebek egymás közt témáról.
2012-ben publikálták a könyvet, majd 2 évvel később jött a film, Nick Hornby forgatókönyve alapján, akit Witherspoon vett rá, hogy csatlakozzon a stábhoz. Közben Witherspoon már a Holtodiglan megfilmesítésén gondolkozott, amely Gillian Flynn nagyszerű thrillere egy elkeseredett feleségről, aki a saját gyilkosságát hamisítja meg. Maga a szerző sem hitte, hogy van a könyvben Hollywood-potenciál, mert mindenhonnan azt a visszajelzést kapta, hogy egy erkölcsileg összetett női karaktert nem lehet filmre vinni. Witherspoon bebizonyította, hogy mégis és nem is akárhogy! Ő maga szándékosan nem szerepelt a filmben, egy (akkor még) kevésbé ismert színésznővel akarták eljátszatni a főszerepet.
De Witherspoon törekvése, hogy nők történeteit mesélje el, nem korlátozódik pusztán a filmiparra. Rengeteg ötlete, álma van, és sorra meg is valósítja őket. Legutóbb például divat-életmód márkát alapított a hozzá hasonlóan ambíciózus nőknek. A nemrég kirobbant Weinstein-botrány kapcsán is felszólalt, elmondta, hogy a témáról való nyilvános beszédnek mekkora hatalma van, és ennek segítségével elérhetjük, hogy ne legyen többé elfogadott viselkedés a szexuális bántalmazás.
Tudja, hogy a filmipar elsősorban a pénzről szól, de sosem adja fel, hogy behozza a női oldalról megközelített sztorikat a vászonra. Női film is lehet kasszasiker, ez kizárólag a rendezésen múlik. És Reese Witherspoon hisz benne, hogy szép fokozatosan mindenfajta nőket kizáró hozzáállást meg lehet változtatni.
Mindenki egy dolgot tehet: azt kell csinálnia, amiben a legjobb. Ha producer vagy, csinálj jó filmeket. Ha író vagy, írj jó történeteket. Ha egy vékonyka hang a lelked mélyén azt súgja neked, hogy te tudnád ezt jobban csinálni, ne intsd csöndre, hanem adj neki teret, hogy hangosan szólhasson.
Azért nem könnyű az élet ennyi ambícióval megáldva, néha legszívesebben kikapcsolná azt a részét, ami folyamatosan világmegváltásra ösztönzi.
Egyszer egy barátnőm kérdezte, mit változtatnék meg magamban. Egy kicsit elgondolkodtam, hogy jó lenne néha kikapcsolni az ambiciózus énemet. Minden hétfőn úgy ébredek, hogy van egy új ötletem, amit meg kell valósítani. Néha nagyon elfáradok ebben, korán kidőlök, de aztán rájövök, hogy ezek a vágyak hajtanak ki másnap reggel az ágyból. Szóval azt hiszem, én ilyen vagyok és kész. Azon is szoktam gondolkodni, hogy mi lenne, ha minden nő csak egy kicsit törekvőbb lenne. Szerintem az egész világ megváltozna.
Kiemelt kép: Getty Images/Craig Barritt