Hamilton történelmi éve és a nagybetűs dráma
Különleges év volt 2020, hiszen a koronavírus-járvány miatt sokáig az sem volt biztos, hogy lesz Forma-1-es szezon, aztán a szigorítások nyomán több helyszínen két futamot is rendeztek. Ebben a zaklatott időszakban kiütközött, mennyivel jobb autója van a Mercedesnek: mindössze két versenyen, az Olasz Nagydíjon és a Szahíri Nagydíjon nem állt dobogón a csapat valamelyik pilótája.
Ha a 2019-es évről azt írtuk, az volt Lewis Hamilton éve, akkor 2020-ról sem írhatunk mást, hiszen a brit pilóta beérte Michael Schumachert a hetedik világbajnoki címével. Hamilton ugyanúgy 11 futamot nyert, mint az előző évében, ám idén még jobban megverte egyetlen valódi riválisát, a csapattársát, Valtteri Bottast, 124 ponttal szerzett több pontot a finnél a tavalyi 87-hez képest. Üde színt vitt azonban a Mercedes-uralomba egy-egy váratlan győztes.
A már említett Olasz Nagydíjon Charles Leclerc kiesése tett keresztbe a világbajnokoknak, a váratlan piros zászlós szakaszból Pierre Gasly jött ki taktikailag előnyös pozícióban, így a korábban a Red Bullnál magát megégető francia élete első futamát nyerte meg. Sok izgalmat hozott a Szahíri Nagydíj is, amelyen Sergio Pérez úgy ért elsőként célba, hogy tudta, 2021-ben nem biztos, hogy a mezőny tagja lesz. Végül december 18-án mégis talált magának csapatot a mexikói, a Red Bullhoz írt alá Alexander Albon kárára.
Az év legnagyobb drámáját egyértelműen a Bahreini Nagydíj hozta, amelynek első körében Romain Grosjean horrorbalesetet szenvedett. A francia pilóta a harmadik kanyarban koccant Danyiil Kvjattal, aminek következtében autója a falnak ütközve kettétört és a kiömlő üzemanyag azonnal lángra gyúlt.
A Haas versenyzője majdnem fél percet ült a tűzben, mire sikerült kihámoznia magát a roncsból. Csodával határos, hogy túlélte a pokoli balesetet, de súlyos égési sebei miatt nem tudott már versenyezni, így ezzel zárult le a Forma-1-es pályafutása. Szerencsére azonban Hamilton hetedik vb-címe és rekordot jelentő futamgyőzelmei (már 95-nél jár) miatt lett történelmi a 2020-as idény, nem pedig azért, mert egy pilóta a lángok martalékává vált.
A Bahreinben rendezett második verseny is kifejezetten drámaira sikerült. Hamilton koronavírusos megbetegedése miatt a Williamsnél kölcsönben szereplő George Russell kapott lehetőséget a Mercedesben, s is nem vallott szégyent, Bottas épphogy legyőzte az időmérőn, de Russell simán lerajtolta, és ha nem szúrja el a Mercedes a kerékcseréjét, biztosan meg is nyeri a szahíri futamot. Így viszont a fiatal pilóta kénytelen volt beérni élete első pontszerzésével.
A Forma-1 a buliról is szól
Sok-sok drámai momentum mellett azért a vicces pillanatoknak is jutott hely 2020-ban. A szezont megelőző időszakban nem lehetett versenyezni, ezért a Forma-1 szervezői az e-sportra helyezték a hangsúlyt, amelyben videojátékokkal, otthonukból feszültek egymásnak a játékosok. Az eseményekbe bevontak több profi pilótát, így Lando Norrist is, aki azzal szórakozott, hogy felhívott prominens F1-es szereplőket. Zak Brown, Carlos Sainz és a 2019-es versenymérnöke komolyan vette a feladatot, de Max Verstappen azonnal lecsapott a lehetőségre, hogy ugrassa a brit pilótát, így az ő tanácsa a következő volt: „kapcsold ki a gépet és nézz egy sorozatot”. Azért Lando Norrist sem kellett félteni, George Russellt már így hívta:
Szia George, elszállt a netem az időmérőn, úgyhogy utolsó helyről kezdek. Arra gondoltam, te tudsz nekem tanácsot adni ilyen helyzetben, mert neked rengeteg tapasztalatod van abban, milyen utolsó helyről rajtolni.
Nem Norris volt az egyetlen, akit elkapott a videojátékozás heve. Charles Leclerc menet közben csatlakozott a virtuális száguldozáshoz, de annyira megtetszett neki, hogy Twitch-csatornáján is streamelni kezdett. Egyik nap annyira belefeledkezett a játékba, hogy a barátnője hiába zörgette az ajtót, nem engedte be a lakásba. A lány rafinált volt, tudta, hogy a monacói autóversenyző éppen streamel, így aztán fölment a Twitch-csatornájára, hogy szóljon neki, ugyan engedje már be.
Igen ám, csakhogy Leclerc csatornáján csak azok chatelhetnek a pilótával, akik az ötdolláros feliratkozással támogatják. Leclerc barátnője így kénytelen volt öt dollárért feliratkozni, hogy szóljon, hazajött és arra vár, hogy beengedje őt a párja 25 percnyi várakozás után.
https://twitter.com/Charles_Leclerc/status/1261673854600204288
A vicces pillanatok listájából nem maradhat ki Daniel Ricciardo sem. Az ausztrál pilóta már azzal nagy érdeklődést váltott ki, hogy fogadást kötött Cyril Abiteboullal, a Renault csapatfőnökével, hogyha dobogós helyen végez 2020-ban, akkor kénytelen tetováltatni magát. Abiteboul választhat helyet és méretet, de Ricciardo dönthet a mintáról. A dobogó az Eifel Nagydíjon jött össze először, de később az Emilia Romagna Nagydíjon is harmadik lett az ausztrál. A futam utáni sajtótájékoztatót mégis úgy ülte végig, hogy egyetlen kérdést sem kapott, így az esemény végén gúnyosan megjegyezte,
köszönöm, hogy itt lehettem!
Sergio Péreznek emlékezetesre sikerült a két bahreini versenye. Az elsőt megnyerte, a másodikon kiesett, de utóbbin a rádióban is nagyot alkotott. A szokásosnál jóval kevesebbet beszélő csapatának üzent az 55. kör tájékán:
Srácok, elaludtatok? Ébresztő, ébresztő!
Pierre Gasly nem tartozik a rádión poénkodó pilóták közé, de a csapata év végén gondoskodott róla, hogy bekerüljön az AlphaTauri is az év végi poénok közé. Abu-Dzabiban szólt rádión a francia, hogy a Williams fotósa gyanúsan sok képet készít az autóról. Hamarosan érkezett is a válasz.
Ne aggódj, jövőre úgyis másikat használunk már, nem lesz idejük rá
– mondták Gasly fülére, arra utalva, hogy valamit talán lemásolna a Williams.