Foci

Hetven év alatt a nyolcadik futballcsapat repülőgépe zuhant le

A Dél-amerikai Labdarúgó Szövetség (Conmebol) törölte a Copa Sudamericana döntőjét, miután helyi idő szerint hétfőn este, Kolumbiában lezuhant az a repülőgép – nyitóképünkön az egyik túlélő – , amely a finálé egyik résztvevőjét, a Chapecoense csapatát szállította.

Volt már olyan a sporttörténelemben, hogy egy egész futballcsapattal a fedélzetén zuhant le repülőgép. Nem is egyszer.

FC Torino – 1949. május 4.

A Torino labdarúgócsapatának játékosait és a stábokat szállító repülőgép a város közelében található superga-hegyi bazilikának ütközött. A katasztrófában a Fiat G.212-es gép összes utasa életét vesztette,  így a fedélzeten tartózkodó 18 játékos, az edzők és a menedzserek – köztük Erbstein Ernő is. Gyakorlatilag egy pillanat alatt megsemmisült a világ akkori talán legjobb futballcsapata – emlékezett a rubicon.hu.

Az „Il Grande Torino” katasztrófája nem csak az olasz nemzet, de a futball számára is pótolhatatlan veszteséget okozott.

FC Torino

Az FC Torino az 1949-es tragédia előtt számos olyan rekordot állított fel, melyeket azóta sem sikerült túlszárnyalni. A „Bikák” csapata kilenc évvel a Juventus, a városi riválist követően, 1906-ban alakult, két évtizeddel később pedig – éppen a Juventus ellen – már első bajnoki címét is megszerezte. A klub az 1942/43-as szezontól fogva lépett a káprázatos sikerek útjára, ezután ugyanis 1949-ig sorozatban ötször hódította el a scudettót – 1944-ben és 1945-ben a második világháború miatt nem avattak bajnokot –, mindeközben pedig a torinóiak adták az olasz válogatott gerincét. A Magyarország ellen 3:2-re megnyert 1947-es mérkőzésen például a kapuson kívül valamennyi játékos ebben a csapatban szerepelt.

Manchester United – 1958. február 6.

Fotó: AFP
Fotó: AFP

A 44 utasból 23 meghalt, amikor a Manchester United futballcsapatát szállító repülőgép balesetet szenvedett a müncheni Riem reptéren.  A manchesteriek Belgrádból utaztak haza, egy sikeresen megvívott BEK-negyeddöntő után. Gépük, a British European Airways légitársaság repülőgépe Münchenben szállt le üzemanyagért.

A felszállás azonban nem sikerült: a rossz időjárás miatt a gép kétszer sem tudott levegőbe emelkedni. Harmadszorra is próbálkozott a pilóta, de azonnal vissza is zuhant a kifutó betonútjára. A gép szárnya beleütközött egy házba, ezért a repülő farka leszakadt, a törzse pedig egy fakunyhónak vágódott és kigyulladt. A tragédia áldozatai között volt az utazást szervező, magyar származású ügynök, Miklós Béla.

Nyolc manchesteri futballista vesztette életét. A nyolcból heten szörnyethaltak, a legtehetségesebbnek tartott manchesteri játékos, a mindössze 21 éves Duncan Edwards pedig 15 napig tartó haláltusa után egy müncheni kórházban hunyt el.

Manchesterben az élet nem állt meg

Roger Byrne
(28 éves, védő, 245 mérkőzés/17 gól)
Eddie Colman
(21 éves, szélső, 85/1)
Duncan Edwards
(21 éves, csatár, 151/20)
Mark Jones
(24 éves, védő, 103/1)
David Pegg
(22 éves, szélső, 127/24)
Tommy Taylor
(26 éves, csatár, 166/112)
Liam Whelan
(22 éves, csatár, 79/43)
Geoffrey Bent
(25 éves, védő, 12/0)

Ők vesztették életüket a játékosok közül, de a Manchester United először 13 nappal a tragédia után lépett pályára, az FA-kupa 5. fordulójában a Sheffield Wednesday ellen, 60 ezer néző előtt.

Az élet nem állt meg az Old Traffordon, a csapat edzője, Sir Matt Busby – aki a balesetben olyan súlyosan megsérült, hogy kétszer már az utolsó kenetet is feladták neki – felesége nógatására visszatért a futballhoz, és felépített egy új csapatot.

A tragédia után 5 évvel a Manchester United megnyerte az FA-kupát, 1965-ben és 1967-ben bajnoki címet szerzett, 1968-ban pedig – az első angol csapatként – megnyerte a Bajnokcsapatok Európa Kupáját.

1961. április 3. – Green Cross

MTI
A gép roncsai szabad szemmel is láthatóak voltak 54 évvel a baleset után Fotó: MTI

A dél-amerikai ország egyik legnagyobb megoldatlan rejtélyeként tartották számon, amikor chilei élvonalbeli Green Cross labdarúgócsapat Santiagóból Osornóba tartva szenvedett az Andokban balesetet. 24-en haltak meg. A Douglas DC-3-as utasszállító repülőgép 1961. április 3-i tűnt el  fedélzetén a nyolc játékossal.

Azért voltak csak nyolcan, mert a Osornóból  Santiagóba tartva a csapatot és az edzőket, menedzsmentet két gépre osztották szét. A repülők egyike elérte a fővárost, a másiknak nyoma veszett. A mentőalakulatok heteken át keresték a gépet, ám sikertelenül.

Az eltűnt gép roncsait 54 évvel később, 2015 februárjában, hegymászók találták meg az Andokban. A repülőgéptörzs jó része ásás nélkül is látható volt. A roncsok mellett hulladékokat és csontokat találtak.

További repülőgép-szerencsétlenségek, amelyek labdarúgók halálát követelték

1969. szeptember: Bolívia legnépszerűbb labdarúgócsapata 19 játékosát és vezetőjét veszítette el az Andokban.
1979: a szovjet Pahtakor Taskent 17 labdarúgója halt meg.
1987. december: a perui Alianza Lima labdarúgócsapatának 17 játékosa veszítette életét Lima közelében.
1993. április: a tengerbe zuhant a zambiai labdarúgó-válogatottat szállító, Gabonból Szenegálba tartó katonai repülőgép.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik