Sport

Van, aki 70 évesen vág neki a 9400 km-es kalandnak

Bárki, bármivel, bárhogyan. Ez a legfőbb mottó a Budapest-Bamako nevezői számára. A kor sem számít, a fiatalok mellett idősebbek is indulnak az afrikai kalandnak.

A 2022-es Budapest-Bamako rali mezőnye október 21-én, pénteken sorakozik fel a Budaörsi Repülőtéren, hogy nekivágjon a 9400 kilométeres túrának. Idén 247 csapat, 547 fő indul a minden eddiginél hosszabb afrikai versenyen, akik között a legkülönbözőbb karaktereket találjuk meg.

A szerdán megtartott sajtótájékoztatón alapján a 2022-es Bamako Rally résztevőinek fele magyar, a másik fele főleg európai országokból érkezik, de vannak indulók Ausztráliából, az Egyesült Államokból és Kanadából is. Különleges indulókból és járművekből az idén sem lesz hiány. A futam továbbra is hű marad mottójához: “Bárki. Bármivel. Bárhogy.” A futam legidősebb résztvevője a 70 éves Julian Obrocki, aki 1988-ban a Dakar-ralit egy kamionnal teljesítette. Most, 34 évvel később ismét nekivág a Szaharának. A hivatalos rajt pénteken délben lesz a Budaörsi Repülőtéren.

Különleges autókkal vágnak neki a túrának

Számos megbízható és strapabíró valódi terepjáró mellett idén is lesznek igazi érdekességek az indulók között. Veterán tűzoltóautó, Polonez mentőautó, egy Európában ritkán látható Hindustan Ambassador, de a főszervező Szabó Gál András, alias Villám Géza egy 1984-es Renault 20-assal vág neki az idei futamnak.

Az indulók között szerepel régi Dacia is, a kolozsvári srácok pedig nagyon elszántak és nem mellesleg felkészültek. A Dacia kilométer-számlálója most kicsivel 90 000 alatt áll, de a gázpedálja már lukas, szóval nem először fog átfordulni a számlálója. Kicsit zörög, kicsit csattog, de Kolozsvárról egyelőre hiba nélkül ért fel Budapestre, és pótalkatrészből épp csak motort nem visznek magukkal, minden mást igen, amire szükség lehet, ráadásul a srácok szerint már annyiszor rakhatták össze az autót, hogy ennek már a tuti kombinációnak kell lennie. Laptopokat, informatikai eszközöket, összegyűjtött adományokat visznek magukkal Afrikába.

Két influenszerlány és a Škoda 120

A nemzetközi mezőny legérdekesebb tagjai mindenképp a Spirit kategóriában induló, vállalhatatlannak tűnő régi autók. Nekik a bátorságuk és a Budapest-Bamako eredeti szellemisége miatt még nevezési díj sincs. Ebben a kategóriában indul az a két szlovák lány is, akik egy 35 éves Škoda 120-assal vágnak neki a kalandnak.

Misha és Linda, a két influenszer hosszú idő után most, a budapesti sajtótájékon találkozott először az autóval. Misha két évvel ezelőtt is indult, akkor még nem saját autóval, most viszont minden kettejükön múlik majd. Az már most biztos, hogy a hosszú körmök nem jönnek majd jól, ha az autóval baj lesz a túra során, de ahogy Szabó Gál András is fogalmaz, mindig lesz, aki tud segíteni.

Autójukat felkészítették a versenyre, tisztességes tetőcsomagtartót építettek ré, amire minden szükséges felszerelés elférhet, ami az autóhoz kell. Egyelőre pótkerekek van rajta csupán, de a rajtig remélhetőleg sikerül beszerezniük minden szükséges alkatrészt az induláshoz. Annyi biztos, hogy hűtővíznek valóból sokat kell majd magukkal vinniük, a 120-asnak itt sem stabil hűtése, ami a Szaharában elég törékeny autóvá teheti a Škodát. Láthatóan strukturálisan is készültek a hűtési gondokra, a motortér két oldalán szellőzőlyukakat vágtak, hogy a motort több friss levegő érje.

Ismerik az autót a lányok, de a műszaki részével még csak most barátkoznak, pár dolgot muszáj lesz majd maguknak megoldani

Lámpából rengeteget kapott, így az éjszakai sivatagban sem maradnak fény nélkül, viszont szerelni lesz még mit, a bal tükör még az ülésen pihen, és a napellenzőket sem ártana a helyükre tenni, szükség lesz rájuk, de éppen ez a Bamako szépsége. Új rugók és lengéscsillapítók, rücskös gumik és egy rendes rádió került a Škodába, hogy a hosszú út alatt szólhasson a zene is. Nem maradhatott el az egyedi dekoráció sem, valamint a csapatnév, a Team Slow Vakia, mert a lányok egyelőre nem számítanak arra, hogy gyorsak lennének, a kalandért és a szórakozásért indulnak el a Budapest-Bamakón.

Ilyen autót sem látsz Európában

Tökéletesen mutatja az indiai Des Odesi csapat autója, hogy miről szól ez a verseny. A bármivel tényleg azt jelenti, hogy bármilyen autóval találkozhatunk a mezőnyben. A Hindustan Ambassador szörnyen ritka látvány Európában, de ők most négyen nekiindulnak. Nikhil és Akhil Puri ketten állnak rajthoz, de még ketten fognak hozzájuk csatlakozni az Ambassador fedélzetén.

Bár az autó egyenesen Indiából érkezett, a csapat tagjai a világ különböző részeiről jönnek. Nikhil testvérével és gyerekkori barátaival ritkán találkozik, ő maga Amerikában él, de a többiek is szerte a világban. Így a Budapest-Bamako hozza össze őket időről időre, a csapatnak ez lesz a harmadik versenye. Először egy Land Rover Discoveryvel vágtak volna neki, de az a rajt előtt 5 nappal kiégett. Ez sem tántorította el őket, szereztek egy dízel 190-es Mercit és elindultak a Bamakón, szóval kitartó társaság.

Mi az a Budapest-Bamako?

Olyan autóverseny, ami nem is igazán a versenyzésről szól, sokkal inkább a kalandról, túráról, a szórakozásról és a segítségről. Országokon és kontinenseken átívelő, nemzetközi raliverseny, ami az eredeti Dakar-ralik nyomán Afrikában ér véget, jelenleg ez az egyetlen ilyen rendezvény. Budapestről indul, egy afrikai ország a cél, idén Sierra-Leone és Freetown. Bárki, bármivel, bárhogy elindulhat rajta, az igazán komoly lélekvesztőknek még nevezési díj sincs 2005 óta rendezik meg, akkor még valóban Bamakóban ért véget a verseny, ma már nem, de mindenképp Budapestről indul. Marokkó, Mauritánia, Szenegál és Guinea átszelésével érkeznek a versenyzők Sierra Leonéba. Lehet versenyezni, vagy egyszerűen csak túrázni, a két kategória más útvonalakat kap. Bárki, bármivel, bárhogyan elindulhat, aki vállalhatatlanul régi autóval teszi, azoknak nevezési díj sincs. A verseny célja a szórakozás, a kaland, különleges élmények mellett az afrikai szegényebb települések lakóinak segítése. A Bamako mezőnye idén több ezer fa ültetésével és egy iskola napelemekkel való ellátásával segít, de a csapatok egyénileg is eldönthetik, mivel szeretnék, mivel tudják segíteni az afrikai emberek életét. Természetesen ezek lehetnek az autók is, a mezőny jelentős része általában nem hozza vissza őket, elajándékozzák vagy eladják, erre idén külön weboldalt is készítettek a szervezők, így már előre lehet licitálni is az autókra.

 

Az idei lesz minden idők leghosszabb Budapest-Bamakója, a szervezők szerint ez nedves időszak Nyugat-Afrikában is, így sár is előfordulhat az útvonalon

A 14. Budapest-Bamako Rally minden eddiginél hosszabb lesz, térben és időben is. A résztvevőknek 19 nap alatt 9400 kilométert kell megtenniük. Október 21-én, délben a budaörsi reptérről indul a mezőny, a rajtot élőben követheted a Vezess YouTube-csatornáján is.

Szupermaratoni etap keretében szelik át Európát és a Földközi-tengert. Négy nappal később a marokkói Tangerből rajtol újra a mezőny. Az Atlasz-hegység és az első szaharai dűnerendszerek után a Draa völgye és az Atlanti-óceán homokos partja következik.

Az öt kemény marokkói nap elteltével Mauritánia zord sivatagos tájaira, Szenegál homokos szavannáira, majd Guinea zöld dzsungeljeibe és vörös salakos magasföldjeire érkezik a csapat. November 7-én fut be a rali Sierra Leonéba, ahol autentikus afrikai falusi programokkal és beach partyval várják a 247 induló járművet.

A futam minden évben kiemelkedő karitatív esemény és a legnagyobb jótékonysági rali Afrikában. Az idén több iskolába, árvaházba és kórházba szállít adományokat a csapat. A magyar Afrika-kutatóról elnevezett, Sierra Leonéban található Torday Emil Általános Iskolába pedig napelemes energiarendszert és számítógépeket visznek. A fenntarthatóságot szolgálja az a kezdeményezés is, melynek keretében az iskola melletti Magbondoline nevű faluban 2000 gyümölcsfát ültetnek a rali résztvevői.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik