“Megtisztelő, hogy itt lehetünk az olimpián, de ez így nem jó, változás kell” – írta a Twitteren Sanya Richards-Ross, a jamaicai születésű amerikai sprinter, aki Athénban és Pekingben is tagja volt az aranyérmes 4×400 méteres USA-váltónak, 2008-ban egyéniben bronzérmes is lett.
Az amerikai sportolóknál az Olimpiai Charta 40. pontja verte ki a biztosítékot. amelynek lényege, hogy a játékok ideje alatt a résztvevők, illetve akkreditált személyek számára tilos bármilyen márka, termék vagy szolgáltatás internetes oldalon, fórumon, blogban, közösségi oldalakon népszerűsítése, illetve ezidő alatt a NOB engedélye nélkül, magyarán a NOB érdekeivel ellentétes reklámokban sem szerepelhetnek.
Richard-Ross azonnal jelezte, hogy nem háborút akarnak indítani, csupán azt, hogy meghallgassák őket, és hogy azok is kapjanak figyelmet, akik segítették őket abban, hogy az olimpián indulhassanak.
Például az Egyesült Királyságban és Ausztráliában a sportolók jelentős állami támogatásban részesülnek, ez az USA-ban ismeretlen.
“A játékok kereskedelmi forgalma többmilliárd dolláros, miközben sok társam azért küzd, hogy a sportban maradhasson. Gyönyörű ez a két hét, de mi van a többi évvel? Ez nagyon fontos kérdés, az olimpiai eszme és a valóság két külön dolog”.
A sportolóknak le kellett vennük a közösségi oldalaikról is azokat a fotókat, amiken szponzorfeliratok vannak, akik ezt elmulasztják, pénzbüntetést vagy akár az olimpiáról való kizárást kockáztatják.
“Ez a szabály csak az olimpiai falu nyitvatartása alatt van érvényben. Mivel a NOB szponzoraitól bejövő pénz az olimpiai mozgalomba áramlik, úgy fogalmaznék, hogy a szonzoraink védelmével a támogatókkal szerényebb mértékben rendelkező sportolókat támogatjuk, így szerintem ebben a szabályban nincs semmi kivetnivaló” – reagált Mark Adams, a NOB kommunikációs igazgatója.