A harmadik évezredben új felismerések érték utol a nagyvállalatokat, amelyeket a válság még inkább alátámasztott: a társadalom és a piac új személetet és új gyakorlatot vár a vezető gazdasági szereplőktől. Ezeket a válaszokat keressük mi is.
Idegenként érkeztem Magyarországra 2006-ban és úgy gondoltam, az első dolog, amit magunkkal hozunk egy idegen országba, az a jókora adag kíváncsiság. Először meg kellett tapasztalnom, hogy azt a vezetői hozzáállást, amit korábban megtanultam és gyakoroltam, hogy fogadják, és hogyan reagálnak rá ebben a más kultúrában? Persze azt is megtanultam, hogy szabályokra is szükség van. És eszembe jutott egy idézet Saint-Exupery-től: „Ha hajót akarsz építeni, ne toborozz embereket, hogy fát gyűjtsenek, és ne ossz ki nekik feladatokat és munkát, hanem inkább tanítsd meg őket a tenger végtelen és roppant nagysága iránti vágyódásra.” Ezt úgy értem, hogy komolyan hiszek az emberek felelősségtudatában, fogékonyságában és kezdeményező erejében.
Profiton túl
Sorozatunkban nagyvállalatok, közepes méretű, feltörekvő vállalkozások és multicégek vallanak arról, mi van a profiton túl? Jöhet paradigmaváltás? Elképzelhető a sikerességre más mérőszám?
Azt értettük meg, érdemes elindítani egy diskurzust arról, ami egyébként is minden céget feszít. Most ismét fontos arról beszélni, hogyan lehet növekedni. És az is, hogy megértessük, ezen érdemes gondolkozni, gondolkodtatni és formálni mások gondolatait.
Nem csalódtam Magyarországban. Itt a motivált emberekben van kezdeményező erő. Néha még több is, mint azt korábban elvártam. És ez az újfajta kihívások közepette kifejezetten előnyös.
Mi tradicionálisan a „profiton túl” gondolkodó és cselekvő vállalat vagyunk. Sohasem a maximális realizálható nyereség vezérelt minket, akármilyen meglepő is ez egy globális vezető technológiai nagyvállalattal kapcsolatban. Alapításunk óta, épp 125 éve sajátos filozófia formált bennünket azzá, ami 2011-ben vagyunk. A stratégiák kidolgozásánál persze mindig a vásárlót helyezzük középpontba. Mindig is technológiai innovációval foglalkoztunk, az új, az emberek és a társadalmak számára hasznos megoldások, termékek fejlesztése pedig gyakran túlmutat a profit maximalizálásának szempontján, de ezen túl is van még valami.
A vállalatunk tulajdonosi szerkezete és ehhez kapcsolódó döntési struktúrája is egyedülálló. Talán nem annyira közismert, hogy a Bosch a Robert Bosch Alapítvány 92%-os tulajdonában van és ez a közhasznú alapítvány forgatja vissza a nyereség egy részét a német és más európai országok társadalmaiba a helyi kultúra, az oktatás és a közösségi ügyek támogatására. A társadalmi szerepvállalás igénye és szükségessége tehát a cég számára nem a harmadik évezred felismerése, hanem működésének évtizedek óta alapja és eredménye. Azt is érdemes tudni, hogy ez az alapítvány nem rendelkezik szavazati joggal. Talán meglepő, de a szavazati jogot a tulajdonosi hányad nélküli Robert Bosch Industrietreuhand KG gyakorolja 93%-os arányban. A fennmaradó 7% felett a Bosch család rendelkezik.
A cég szintén a tulajdonosi szerkezetben rögzített alapokon, hivatásszerűen foglalkozik a fenntarthatóság és a zöldtechnológiák fejlesztésével azért, mert az egyik legrégebbi és legeredményesebb globális vállalatként felelősséget vállal a világért, amelyben működik. Robert Bosch szavait idézve, “Inkább pénzt veszítsek, mint bizalmat.” Ő folyamatosan tett azért, hogy sikerüljön megtalálnia „az önmaga megvalósítására törekvő vállalkozó és a szociálisan érzékeny üzletember közötti kellemes egyensúlyt”. Erre az értékrendszerre építettük fel a vállalatot. Értjük a gazdasági és a társadalmi felelősség között fennálló bonyolult viszonyt. Ezért meggyőződésem, hogy jó úton járunk a profiton túl.
Úgy gondoljuk, hogy globális technológiai vállalatként mi vagyunk a jövő formálásának egyik meghatározó szereplője, amelynek fejlesztései révén vitathatatlan kompetenciája és felelőssége is az élhető jövő megteremtése. Emellett köteleztük el magunkat. A környezetbarát, energiatakarékos, a közeli és távolabbi globális jövő ökoszempontjainak megfelelő termékek, megoldások és technológiák fejlesztésére fordított összeg abszolút értéke akkor sem változott, amikor a válság miatt csökkent a bevételünk. Aránya az éves árbevételhez viszonyítva 8% körül mozog, ami szintén kiemelkedő a hasonló profilú cégek között. Ezt nem lehet előírni. Ebben a tradíciók és a technológiai innovációban betöltött vezető szerep, valamint a vele járó felelősség motivál minket.
A technológiai innováció számára egyébként ma az ökológia
Civilségek:
A Bosch több nem kormányzati szervezetnek is tagja. Például a Global Reporting Initiative-nek, az ENSZ Global Compact-nak és a World Business Council for Sustainable Development-nek. Ezek a szervezetek azon dolgoznak, hogy világszerte mérséklődjenek az élet- és munkakörülményekben tapasztalható különbségek – a társadalmi és környezeti feltételeket mindenhol, egységesen magas színvonalra emelve.
nyújtja a legmeghatározóbb inputokat. Közhely, de igaz, hogy kiemelten fontos számunkra a környezetvédelem. 2008 óta vagyunk tagja a világ első és Észak-Amerika egyetlen olyan nem kormányzati szervezetének, amely az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsátásának törvényileg kötelező érvényű nyilvántartási, csökkentési és kereskedelmi programját működteti.
Évente úgy 3800 szabadalmi kérelmet nyújtunk be és 3,8 milliárd eurót költünk kutatás-fejlesztésre. Ez mind azt a célt szolgálja, hogy a jövőben is fenntartsuk az innovációra helyezett hangsúlyt, és hogy ily módon határozzuk meg a további fenntartható növekedés alapjait.
A harmadik évezredre kiderült, hogy a különféle területeken működő, meghatározó nagyvállalatoknak profiton túli területekre kell lépniük, s nem csupán azért, mert ezt várja tőlük a társadalom, hanem azért is, sőt, elsősorban azért, mert a fejlődési lehetőségek nem korlátlanok, így tudást, energiát és pénzt kell áldozni a fenntarthatóság különféle stratégiáinak kidolgozására és megvalósítására.
Ezt nevezhetjük akár üzleti önkorlátozásnak is, mert tudomásul kell venni, hogy egy vállalat csak akkor léphet előre, ha a környezetének előrelépését, fennmaradását is segíti, ha részt vállal a piacát teremtő társadalom előrejutásának komplex feladataiban. Mi erősek vagyunk ezen a területen. Pontosan látjuk, miképp érdemes a vállalat, a piac, a társadalom és a környezet szempontjait összehangolva fejlődésben gondolkodni, s fenntartani a lehetséges fejlődést.
Thomas E. Beyer
Először a bécsi Műszaki Egyetem Elektrotechnika szakán végzett, majd a szintén bécsi Gazdaságtudományi Egyetem reklám és értékesítő kurzusán diplomázott, aztán 2005-ben szerzett MBA képesítést a kremsi Donau Egyetemen. 2001-ben érkezett a Bosch csoporthoz. Először az ausztriai Robert Bosch AG Termotechnikai üzletágának igazgatója volt. 2006-ban a budapesti székhelyű Robert Bosch Kft. ügyvezetői igazgatója lett. Nem sokkal később a horvátországi és szlovén kereskedelmi cégek ügyvezetését is rábízták. Ezzel egyben a volt jugoszláv tagállamokat és Magyarországot magában foglaló Adria régió vezetője is. A Bosch Magyarországon 12 vállalattal van jelen, a cégcsoportot Magyarországon Thomas E. Beyer képviseli.