Az nem újdonság, hogy az Egyesült Államok egyik legnagyobb vállalata, az Amazon régóta tervezi, hogy beindítsa azon szolgáltatását, aminek keretében drónok szállítanák ki a csomagokat a megrendelőknek – az elképzelés viszont 2020 előtt nem igen fog megvalósulni.
Nem úgy Kínában, ahol az ország második legnagyobb online kereskedője, a JD.com már nemcsak tervezi, hogy drónokkal szállítson csomagokat az embereknek, de egy évnyi fejlesztést követően már működő rendszerük van: összesen 40 gép szolgál ki nagyjából 100 falut vidéki területeken. Az egyik ilyen település Zhangwei, ahová már napi rendszerességgel érkezik több csomag, méghozzá teljesen önműködő, emberi irányítást nem igénylő drónok közreműködésével.
Mindez persze főleg azért lehetséges, mert a JD.com gépei jobbára lakatlan területeken közlekednek, hasonló kiszállításra a jelenlegi dróntechnikával városokban nincs lehetőség. Egyrészt azért, mert egy nagyobb városban a rengeteg rendelést még mindig egyszerűbb és hatékonyabb gépkocsikkal megoldani, mint kis repülő szerkezetekkel, másrészt azért, mert egy metropoliszban annyi különböző jel (wifi, bluetooth, rádió stb.) zavarja a gépeket, ami egyelőre
Ugyanakkor a JD.com esetében a drónos vidéki szállítás költsége 70%-al olcsóbb, mintha sofőröket, és jelentős üzemanyag mennyiséget elhasználó járműveket használnának. Ez persze még nem jelenti azt, hogy a drónrendszer kiépítésébe befektetett pénz hamar megtérül (ha egyáltalán), de a kínai vállalat állítja, hogy a rendszer bővülésével és egyre nagyobb területek lefedésével mindinkább költséghatékonnyá válik a csomagszállító repülő kütyük használata.
A gyakorlatban ez egyébként úgy néz ki, hogy a drón a címzett település egy előre meghatározott pontján (amit egy hatalmas zöld kör jelöl) leteszi a csomagot, amit aztán a JD.com helyi megbízottja vesz fel, és juttat el a címzetteknek, ha pedig a megrendelők épp nincsenek otthon, akkor a helyi boltban hagyja a szállítmányt, amit később bármikor fel lehet venni.
Nyitó illusztráció: ThinkStock