Média
DIGI

Mehet a DIGI-Invitel fúzió, de feltételekkel

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 05. 10. 12:33

Korábban a témában:

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 41 települést érintő beavatkozással és ellenőrzőbiztos kijelölésével zöld utat adott a fúzióra, melynek során a DIGI megvásárolja az Invitel kábelszolgáltatót, közölte a versenyhatóság csütörtökön.

A DIGI tavaly augusztus végén jelentette be a GVH-nak, hogy meg kívánja vásárolni az Invitelt.

Versenyjogi aggályok merültek fel

A GVH azért indított versenyfelügyeleti eljárást a DIGI/Invitel összefonódás bejelentése alapján, mert felvetődött, hogy a tranzakció káros versenyhatásokkal járhat egyes érintett piacokon. Mindkét érintett vállalkozás a hazai vezetékes távközlési piac jelentős, országosan aktív szereplője, azaz, több százezer előfizetőnek nyújt vezetékes telefon-, internet-, vezetékes műsorterjesztési (TV) és egyéb szolgáltatásokat. A GVH ezután részletes vizsgálat keretében értékelte a tranzakció lehetséges versenyhatásait. A szokásosnak tekinthető lépések mellett (adatkérések a felektől, piaci szereplőktől, társhatóságok megkeresése, elemzések) fúziós eljárásban első alkalommal élt az előzetes értesítés nélküli helyszíni kutatás lehetőségével, amelyet a Versenytörvény 2017. január 15-től biztosít – áll a GVH mai közleményében.

Az érintettek saját vezetékes távközlési hálózatai 34 településen fednek át, ezek közül a GVH vizsgálata 16 település esetében állapította meg, hogy a tranzakció a verseny jelentős mértékű csökkenését eredményezné. A GVH előzetes aggályainak megismerését követően a DIGI vállalta, hogy értékesíti az összefonódás révén megszerzett Invitel hálózatokat (ideértve azok infrastruktúráját és az értékesítés időpontjában meglévő előfizetői szerződéseket) e 16 településen a bejelentett összefonódás lezárását követő hat hónapon belül. A leválasztáshoz kapcsolódóan a DIGI köteles fenntartani a hálózatok gazdasági működőképességét és versenyképességét, valamint tartózkodni az előfizetők átcsábításától. A felsorolt kötelezettségek felügyeletére a GVH ellenőrzőbiztost jelölt ki.

A GVH lehetséges horizontális hatásnak tekintette továbbá, hogy 25 településen az Invitel saját hálózatán nyújtott vezetékes távközlési szolgáltatásaival van jelen, míg a DIGI-vel azonos vállalkozáscsoportba tartozó i-TV Digitális Távközlési Zrt. más piaci szereplőtől bérelt hálózaton nyújt televízió-szolgáltatást, azaz az összefonódás által csökkenne az ilyen szolgáltatást egymástól független vállalkozásként nyújtók száma. A DIGI vállalta e településeken a kilépést a vezetékes távközlési hálózatokra vonatkozó bérleti szerződésekből (azok meg nem hosszabbítását), és ehhez kapcsolódóan az átszerződtetés és az aktív marketing tilalmát 1 éves időtartamra.

A DIGI-nek 16 településen el kell adnia megszerzett hálózatát

Összességében tehát a DIGI-nek 16 településen kell értékesítenie a megszerzett Invitel hálózatait 6 hónapon belül, ellenőrző biztos felügyelete mellett, valamint 25 településen kell kilépnie a tőle független vezetékes távközlési hálózatokra vonatkozó bérleti szerződésekből. A GVH az ügyet lezáró határozatában előírta a fenti utólagos feltételeket és kötelezettségeket, megállapítva, hogy ezek együttes teljesülése esetén kiküszöbölhető a verseny jelentős mértékű, az összefonódásból eredő csökkenése.

Az elmúlt időszakban jelentős piaci mozgások voltak a távközlési szektorban. Tulajdonost váltott a Telenor, és épp tegnap derült ki, hogy a Vodafone megvásárolja a UPC Magyarországot a Liberty Globaltól. A DIGI-Invitel fúzió kapcsán korábban felmerült, hogy megvalósultával a UPC és a Telekom elbúcsúzhat piacvezető pozíciójától a tévés piacon Magyarországon.

Robert Redeleanu, a UPC Magyarország új vezérigazgatója
Jól zárt a felvásárlás előtt a UPC Magyarország
Az elmúlt öt év legjobb első negyedéves eredményét érte el a Vodafone által épp felvásárolni kívánt UPC Magyarország.
tv
Itthon is kopogtat a tévézés jövője
Az Antenna Hungária stratégiai igazgatója a Media Hungary-n beszélt az új típusú televíziózásról, ahol már csak azokért a tévés tartalmakért kell fizetni, amelyeket a fogyasztó ténylegesen fogyaszt.
Mészáros Kinga, a Cental Médiacsoport, stratégiai vezérigazgató-helyettese
Új vezérigazgató a Central Médiacsoport élén
Mészáros Kinga veszi át Varga Zoltántól a Central Médiacsoport vezérigazgatói feladatait. Varga Zoltán ezután a cég tulajdonosaként és elnökeként dolgozik, és a külföldi terjeszkedést irányítja operatívan.
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.