Média
SSUCv3H4sIAAAAAAAEAJ2RTW7DIBCF95V6B4u1LTnGcUKvEnUxhrE7CjEV4FRV5LuXH1tiXbHhfcODecPr/a2q2AiOJPuoXlEFTVqvzlvwZJaA23rnqMgbS6AjjGxLFeY8+NWhi1fsSILHOZzNcPcf79yyro5CKgZHKDFWF8ytY2IH2up/O/Pm84gCMy7yNzVcBLGoEXKQWz7K7j8e7aOM9iSFptCwKjJFyqeRoKOBFzd/W5K0zIXN+C+05cTCyM2jAIvxqZM9GFNhpFGeeFiiG4araLngfcfZ8Q1G3kmVvZKKDjGdR45D1wyCX5q+nboGEKG5qvHSojxBf57CpLY/5FTPzQ4CAAA=

Felfüggesztették az országos kereskedelmi rádiós pályázatot

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 03. 08. 09:11

Korábban a témában:

A Médiatanács csütörtök délelőtt hivatalosan is megerősítette a 24.hu hétfőn megjelent információját, hogy kénytelen felfüggeszteni az országos kereskedelmi rádiós pályázatot. A felfüggesztés oka, hogy a Class FM rádiót jelenleg kényszerűségből csak a weben működtető Advenio Zrt. – a két pályázóból az egyik – törvénytelenségekre hivatkozva újabb bírósági pert indított a testület ellen a meglévő, folyamatban lévő több pere mellé.

A közlemény alapján a Médiatanács a bíróság jogerős döntéséig fog várni a pályázat folytatásával.

Ebből az következik, hogy a választásokig már biztosan nem lesz országos vételkörzetű kereskedelmi rádió az FM hullámsávon, de az is lehet, hogy év végéig sem.

A Médiatanács 2016 novemberében némította el a Class FM-et az FM hullámsávon, majd nem sokkal később – a Class FM perének lezárultát ki sem várva – írta ki az országos kereskedelmi rádiós pályázatot.

A pályázaton a Médiatanács februárban kizárta az Advenio Zrt.-t formai hibára hivatkozva. A testület szerint az Advenio Zrt. üzleti terve hibás számításon alapult, és azt nem korrigálta.

Többek között a múlt héten benyújtott perében ezt az állítást is kifogásolta az Advenio Zrt., de már eleve a pályázat tényét és a pályázati kiírás szövegét is törvénysértőnek tartja Michael McNutt amerikai üzletember vállalkozása, mivel ellentmondásokat látnak a Médiatörvény szövegéhez képest. Itt írtunk bővebben erről.

Bakai Mátyás
Amerikából lassítják Andy Vajnáék térhódítását
Csúszik a kormánybiztoshoz közeli új országos kereskedelmi rádió indulása, a másik pályázó, az amerikai Michael McNutt cége ugyanis a múlt héten újabb pert indított a Médiatanács ellen, a testület pedig kénytelen felfüggeszteni a pályázatot.

A kizárás miatt a korábban a POP FM nevet levédő Hold Reklám Kft. lenne a befutó, mely Andy Vajna kormánybiztos Rádió 1 hálózatával összekapcsolódva helyi rádiókat is működtet. A cégnek nemrég még tulajdonosa is volt a kormánybiztos, de az országos kereskedelmi rádiós pályázat kezdetét megelőzően a vállalkozás átkerült Bakai Mátyáshoz, a Rádió 1 volt társügyvezetőjéhez. A kft. egyébként Mészáros Lőrinc MKB Bankjának hitelét felhasználva indult el a pályázaton.

Újabb Vajna-partner kapott közben 5 évet

A Médiatanács a héten egyébként két kereskedelmi rádió ötéves szerződés-hosszabbítási kérelméről is döntött a tanács. Ezek alapján a 97,7 Rádió 1 szolgáltatója – Andy Vajna Rádió 1 hálózatának tagja – a Szombathely 97,7 MHz frekvencián és a Sláger FM-hez tartozó Méz Rádió médiaszolgáltatója pedig a Veszprém 103,1 MHz-en sugározhat tovább, 2023. június 25-ig.  A Püspökladány 91,8 MHz-en üzemelő Sárrét FM szolgáltatójának hosszabbítási kérelmét viszont a testület elutasította arra hivatkozva, hogy a Médiatanács korábban több jogerős határozatában is megállapította, hogy a médiaszolgáltató ismételt jelleggel megsértette a médiaigazgatási jogszabályokat.

A testület egyébként szolgáltató kérelmére ideiglenesen újból 60 napra, május 14-ig meghosszabbította a Helikon Rádió és a Helikon Rádió Kanizsa médiaszolgáltatója hatósági szerződéseit a Nagykanizsa 95,6 MHz és a Keszthely 99,4 MHz helyi frekvenciákra, tekintettel arra, hogy az érintett frekvenciákhoz kapcsolódó pályázati eljárások még tartanak. Hasonlóképpen, a tanács ugyancsak ideiglenesen hosszabbította meg a Fortuna Rádió Paks szolgáltatójának szerződését a Paks 96,3 MHz esetében június 18-ig, valamint a Szent István Rádió – Tokaj médiaszolgáltatójának szerződését a Tokaj 101,8 MHz esetében május 16-ig.

Hatmillió forint online videókra

A grémium összefoglalójából kiderül továbbá, hogy négy hazai és két határon túli pályázó kapott összesen hatmillió forint támogatást a Magyar Média Mecenatúra Program tavaly meghirdetett Neumann János-pályázatának második fordulójában. Elkészül a negyedik rész is a Tiltott kastélyok című online sorozatból: a marosvécsi Kemény család várkastélyát bemutató kisfilmet a magyaridok.hu/videoriport oldalon lehet majd megnézni, ahol a korábbi epizódok is megtekinthetők. Fényképezési alapismeretek elsajátításában segít majd a Kerülj képbe! című ötrészes sorozat. A rövid epizódokat az echotv.hu oldalon követhetik majd nyomon az érdeklődők. A bonumtv.hu-n három új alkotás is elérhető lesz: kétrészes ismeretterjesztő videó készül a kiszáradás veszélyével küzdő Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodásáról, portré-reality sorozat lesz látható a nagycsalád és a karrier összeegyeztetéséről, az egyik sikeres határon túli pályázó pedig a Vajdaság magyarlakta falvait járó Tanyaszínház életéről forgathat videósorozatot. A valasz.hu oldalra készülnek a másik határon túli pályázó videói: a nyolcperces anyagokban a csíksomlyói búcsú zarándokai szólalnak majd meg.

A testület meghosszabbította a négyfordulós Neumann János-pályázat következő, harmadik fordulójának beadási határidejét, ennek így március 20-ig még lehet jelentkezni. Erre a fordulóra az eddigiektől eltérően egyéni vállalkozók is jelentkezhetnek a támogatásért – a gazdasági társaságok, alapítványok, egyesületek, valamint közép- és felsőoktatási intézmények mellett.

Napi száz termékmegjelenítés

A Médiatanács elfogadta az NMHH legfrissebb tanulmányát az országos kereskedelmi televíziók műsorainak termékmegjelenítéséről. A felmérés ezúttal a 2017 második félévét vette górcső alá, és az RTL Klub és a TV2 közel 3 ezer műsorszámát elemezte. Összesen 18.341 termékmegjelenítést azonosított be, amely 38 százalékkal több mint 2016 azonos időszakában volt (13.269) – tehát naponta mintegy százszor találkozhattunk ilyen hirdetési formával. Az RTL Klub az egy évvel korábbi termékmegjelenéseit 70 százalékkal növelte, a TV2-nél viszont ez a szám enyhén visszaesett. A vizsgálat az előző félévben is a csatornák saját gyártású műsoraira fókuszált, amelyek közül – az eddigi trendnek megfelelően – a tematikus magazinműsorokban tűnt fel a legtöbb termékmegjelenítés, az összes hirdetés 54,3 százalékában.

A hirdetések 96 műsorhoz kapcsolódtak. A legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszámok tízes listájában mindössze egy TV2-s műsor, a Mokka található, a nyolcadik helyen. A listát az RTL Klub Fókusz című műsora vezeti. A megjelenő márkák száma közel harmadával nőtt: 2016 második félévében 2019-félét láthattak a tévénézők, egy évvel később már 2652-t. A leggyakrabban megjelenő márkák a Hell, a Scitec Nutrition és a Liget Club voltak, letaszítva az élről a 2016 második félévében vezető Adidast és Nike-t a nyolcadik és a negyedik helyre.

A vizsgált időszakban 2173 esetben volt kapcsolat a termékmegjelenítés során szerepeltetett márka és az adott műsorszámot támogató cég között. Vagyis az esetek 11,8 százalékában a különböző kereskedelmi üzenetek egymást erősítették.

A teljes tanulmány elolvasható az NMHH honlapján.

rádió keverőpult
Ezt hallgatják Hódmezővásárhelytől Miskolcig
Negyedórás bontásban kaptunk adatokat a hódmezővásárhelyiek, a székesfehérváriak, az egriek, a békéscsabaiak, a kecskemétiek, a miskolciak, a szegediek, a nyíregyháziak és a szekszárdiak rádióhallgatási szokásairól.
Szalay Dániel korábbi cikkei
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

MISSION, TX - JUNE 12: A boy and father from Honduras are taken into custody by U.S. Border Patrol agents near the U.S.-Mexico Border on June 12, 2018 near Mission, Texas. The asylum seekers were then sent to a U.S. Customs and Border Protection (CBP) processing center for possible separation. U.S. border authorities are executing the Trump administration's "zero tolerance" policy towards undocumented immigrants. U.S. Attorney General Jeff Sessions also said that domestic and gang violence in immigrants' country of origin would no longer qualify them for political asylum status.   John Moore/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.