Kultúra

Mácsai Pál: Nem akkor jelentkezik a tehetség, amikor a minisztériumban kiürül egy rubrika

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

A tehetség nem akkor jelentkezik, amikor a minisztériumban kiürül egy rubrika, hogy most éppen tudunk valakit támogatni, hanem a tehetség egyszer csak megjelenik a szabad televényben, köré gyűlik újabb öt tehetséges ember, és színházi előadás jön létre ott, ahol eddig nem volt

– fogalmazott Mácsai Pál a Népszavának adott videóinterjújában közelgő leköszönése kapcsán az Örkény István Színház igazgatói posztjáról. Szerinte az ideális államigazgatásnak épp az lenne a feladata, hogy ezeket a tehetségeket felismerje és helyzetbe hozza. A jelen kormányzat ugyanakkor máshogy gondolkodik, mint ő: a kormány a központosításban, ő a hatalom szétterítésében hisz, abban, hogy a döntésekbe minél több embert kell bevonni.

Beszélt arról is, miért látja elérkezettnek az időt a távozásra: szerinte fontos a fiatalítás, az, ha olyanok vezetnek színházat, akiknek a most és a holnap az anyanyelve, és nem tartja helyesnek, hogy közel hetvenévesen ő a legfiatalabb színházigazgatók egyike Budapesten. Azt is szomorúnak tartja, hogy a függetlenek, mint mondja, mára terméketlen és reménytelen helyzetbe kerültek.

Éppen azok, akik a friss energia hordozói. Szép a hagyatékunk: a következő generációkra egy túlnépesedett, fuldokló bolygót hagyunk, és egy nagyon polarizált világot

– tette hozzá.

Már az utódja személyére is van elképzelése: menedzserszemléletű vezetőt szeretne a színház élére, mert, mint mondja, „a művészigazgatók, főleg, ha színészek, mindig a művészettől veszik el az időt az intézmény vezetéséhez.”

Világos, hogy a húsz év alatt felépült és mára szerteágazó tevékenységet folytató Örkény Színházat egy menedzserigazgató tudná a jövőben igazán jól működtetni, különösen abban a közéleti klímában, ami a miénk. Ma ez teljes embert kíván. Ezért kérdeztem meg Gáspár Mátét, és azért éppen őt, mert európai kitekintésű, komoly színházvezetői gyakorlattal és páratlan nemzetközi kapcsolatrendszerrel rendelkező szakember, hogy ha én nem pályázom, tovább építené-e az Örkény útját, vagyis indulna-e ügyvezetőként a pályázaton, Polgár Csabával, mint leendő művészeti vezetővel. Igent mondott, ami ennek a színháznak a váratlan irányokból történő megújulásához több, mint ígéretes. Gáspár Máté az ezredforduló környéke egyik korszakos színházának, a Krétakörnek igazgatója volt, optikája éles, szakmai horizontja tág

– mondta el kijelölt utódjáról Mácsai, aki ezzel együtt a színház művészeti tanácsában továbbra is benne maradna. A tervek szerint Gáspár Mátét még az év végén kineveznék, így Mácsai utolsó igazgatóként töltött éve afféle előkészületi év lehetne, amikor a régi és az új direktor együtt dolgozik. Gáspár Máté mellett szól az is, hogy színházi képzettsége és bölcsész diplomája is van, tanult külföldön, Franciaországban, és tanított a Színház- és Filmművészeti Egyetemen is. A kérdésre, miszerint nem azért jelöli-e ki már most választott utódját, hogy elkerülje, hogy a politika beleszólhasson a vezetőváltásba, kijelentette, hogy tisztán szakmai alapon született ez a döntés – még ha tudja és érti is, hogy a magyar magán- és és közgondolkodásunkban is mindenkinek mindenről a politika jut eszébe. Ráadásul, mint mondja, ezzel egyébként sem garantál semmit, hiszen az igazgatói pályázat ettől még ki lesz írva, az egy verseny, és ma még nem lehet tudni, lesz-e másik pályázó.

Az interjúban természetesen megkérdezték Mácsait a Nemzetiben történt súlyos balesetről is, amiről azt mondta, tisztességes dolog a konzekvenciák levonása, és fontos, hogy a történteket őszintén és alaposan kivizsgálják.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik