Kultúra

Ősi tánc a Városmajorban

A világhírű magyar koreográfus, Josef Nadj alkotása, az OMMA, hosszú várakozás után végre Budapestre érkezik.

„A tánc az emberi kifejezésnek az egyik legmagasabb és legtisztább formája”

– vallja az évtizedek óta Párizsban élő alkotó, aki új művében, az OMMA-ban a műfaj gyökereit, az emberiség eredetét kutatja, és a kultúrák belülről fakadó szépségét hirdeti. Ehhez Afrikába ment táncosokat toborozni, mert meggyőződése, hogy a kontinens a tánc őshazája. Az itt élők értik és érzik a legjobban annak eredetét, üzenetét.

„Az afrikai érzékenységre reagálni nekem is kihívás volt. Rájöttem, hogy harminc év alatt mindenféle nemzetiségű táncos megfordult már a társulatomban, de afrikai művész még egy sem. Ott igazán gazdag, sokrétű ez a hagyomány, sok féle tánc létezik, az emberek gyerekkoruk óta ebben nevelkednek, át vannak itatva ritmussal. Olyan nyitottak és olyan képzeletviláguk van, ami őszintén meglepett. Felvettem nyolc táncművészt a csapatomba, és hihetetlenül örülök ennek a találkozásnak, mert fantasztikus emberi és művészi élményben van velük részem: megtapasztalom, mennyire távoli kultúráról van szó és mégis milyen közel van hozzánk.”

Magyarkanizsától a Pekingi kacsáig

Nagy József személyes történetét is érdemes megismerni annak, aki még nem találkozott a kortárs tánc nemzetközi világában a legizgalmasabb alkotók között számon tartott koreográfus nevével.  A vajdasági fiú Magyarkanizsáról képzőművészként indult neki a világnak, majd Párizsban véletlenül keveredett táncosok közé, ahol szorgalmának, lelkesedésének és sajátos, kelet-európai látásmódjának köszönhetően fedezte fel a tánc és lett belőle Josef Nadj, a koreográfus.

Tehetségét elsőként az 1986-ban a Szkéné Színházban bemutatott Pekingi kacsák előadásán ismerhette meg a nagyközönség. Az elmúlt évtizedekben sorra születtek remekművei, olyan színháztörténeti alkotások, mint A hét rinocéroszbőr, A kormányzó halála, vagy a Woyzeck.

Aki ismeri Nagy József műveit, annak talán nem számít újdonságnak, hogy az OMMA előadói is fekete nadrágöltönyben lépnek színpadra.

„Ez az én szignaturám, ehhez ragaszkodom a Pekingi kacsától kezdve a mai napig minden előadásomban. Ünnepi jelentést hordoz, és a fényt is nagyon szépen megtöri a színpadon, grafikailag az emberi test a fekete öltönynadrágban igazán izgalmassá válik.”

Az OMMA a Városmajori Szabadtéri Színpadon látható július 1-én és 2-án. Jegyek kaphatók online a színház honlapján, vagy személyesen a jegyirodában (1052 Budapest, Bárczy István utca 1.) és a helyszínen a jegypénztárban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik