Kultúra ismeretlen budapest

Ígéretes társasház kerülhet Európa első robotparkolóházának helyére

Rimanóczy Jenő / Wikipedia Commons és ÉTDR
Rimanóczy Jenő / Wikipedia Commons és ÉTDR
Az Akácfa utcában az elmúlt évek egyik legígéretesebb, mindenféle felesleges sallangtól mentes arcú lakóháza válhat valósággá.

A fővárosban hosszú ideje okoz állandó problémát az autók parkolása, hiszen egy-egy környéken sokszor az utcai parkolóhelyek, a foghíjtelkeken született, ideiglenesnek szánt, de sokszor hosszú évekre beragadó fizetős parkolók, illetve a direkt erre a célra született épületek sem elengedők a helyzet megoldásához.

Ennek a folyamatnak a kiaknázására született meg az erzsébetvárosi Akácfa utcában Európa első teljesen automata parkolóháza, ami a hagyományos megoldásoknál több mint két és félszer több autót (140 helyett 341-et) volt képes elnyelni.

A 2006-2008 között, két és fél milliárd forintból megvalósult, tizenegy szintes épületben egy távfelügyelt rendszer segítségével, egy-másfél perc alatt oldották meg egy-egy jármű elhelyezését, vagy kiadását, a folyamathoz semmiféle emberi kezelőszemélyzetre nem volt szükség – írta az átadást követően az Építészfórum.

A kortárs magyar építészet egyik legnagyobb alakja, a budapesti és székesfehérvári Domus áruházakat (Lázár Antallal), illetve a Várnegyed modern HAPIMAG-apartmanházát is tervező Kossuth- és kétszeres Ybl-díjas Reimholz Péter (1942-2009) építésziroda, a W6 Kft. tervei szerint, Reimholz és társa, Németh Tamás munkájaként született épület jórészt csak egy téglaburkolatú homlokzatból, illetve a mögötte lévő, Koreából érkezett gépészetet körülvevő héj volt, így nem kapott helyet az életmű legfontosabb darabjai közt, technikai érdekességként azonban a belváros egyik érdekes pontjává vált.

A VIT (ma már Pannónia) Nyugdíjpénztár által finanszírozott, az annak ingatlanbefektetéseit kezelő General Projekt Management (GPM Kft.) által üzemben tartott épület esetében tizenöt-húsz éves megtérüléssel számoltak, így némiképp meglepő, hogy a koronavírus-járvány alatt többször is pályázati felhívást tettek közzé. Ennek célja az épület bérbeadása, majd a bérlő kockázatára történő üzemeltetése volt, a 2021 júniusában, az év végén, illetve a 2022 márciusában is közzétett kiírásra azonban jó eséllyel senki sem csapott le, január 24-én ugyanis

a hatósági építési rendszerben január 24-én elindult az ingatlanon építeni tervezett társasház engedélyezési folyamata.

Ez az adatbázis szerint még nem ért véget, a parkolóház azonban bezárta a kapuit, sőt, április 13-án a bontáshoz szükséges elektronikus naplót is megnyitották. Az alig tizenhárom és fél évvel átadása után, nemrégiben háló alá került épület kiradírozása rövidesen meg is kezdődött – a munkák a helyszínen kifüggesztett tábla szerint szeptemberre érnek majd véget.

A részletekkel kapcsolatban sajtómegkereséssel fordultunk a GPM felé, az azonban jelezte, hogy sem ők, sem az általuk megkérdezett tulajdonos nem kíván nyilatkozni a témában.

Az ismeretlen építésziroda tervei szerint rajzolt társasház továbbra sem jutott el az építési engedélyig, a folyamatot azonban nem szüneteltették, így a rajzok rövidesen zöld utat kaphatnak. A tervcsomagnak a felületen három lapja érhető el – ezek szerint

a zöld udvart körülvevő, 22,5 méter magasra törő L alaprajzú ház harminckilenc lakást foglal majd magában, magasságával pedig illeszkedni fog a szomszédaihoz.

 

ÉTDR

A bontandó parkolóházra visszakacsintva hézagosan rakott, illetve egyedi mintázatú téglaburkolattal megvalósulni vágyó lakóház a rendelkezésre álló adatok alapján Belső-Erzsébetváros legígéretesebb, mindenféle sallangtól mentes homlokzatú épületévé is válhat, messze túlszárnyalva a környéken az elmúlt években megvalósult unalmas, egyszerű formákból építkező társait.

Csak remélhetjük, hogy ez az építési engedély megszületéséig sem fog változni, így hosszú idő után végre színvonalas beépítés születik a mostanra leginkább a legénybúcsújukra érkező, vagy csak néhány olcsó, de görbe estére vágyó külföldiek miatt hangos utcában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik