Az épp ötszáz évvel ezelőtt, 1519. május 2-án elhunyt Leonardo da Vinci neve a századforduló óta mindenki által ismertté vált, köszönhetően a meglepően kis méretű, de rejtélyes Mona Lisának, illetve a megszületése óta a valaha készült leglenyűgözőbb alkotások egyikeként kezelt Az utolsó vacsorának, azt azonban kevesebben tudják, hogy a művész nemcsak a festészete és a jórészt tervasztalon maradt találmányai, de a térképészet fejlődésében betöltött szerepe miatt is a legnagyobbak közt említhető.
Leonardo a Sforza-hercegek bukásával véget ért, igen termékeny milánói évek – ekkor született például Az utolsó vacsora (1498) is – után, némi pihenőt követően 1502-ben lett Cesare Borgia katonai mérnöke. A lemondott bíborosból véreskezű herceggé vált férfi felkérésére elsősorban hadieszközök és erődök vázlatát vetette papírra, nem ez volt azonban a legérdekesebb munkája, hiszen 1503-ban Cesare a Sforzák által uralt, modern erődítménnyel (Rocca Sforzesca) is rendelkező Imola megszerzése után Leonardo dolga volt, hogy elkészítse a város térképét.
A reneszánsz zseni egészen olcsón megúszhatta volna a kalandot, hiszen a városokról készült térképek ebben a korban kimondottan egyszerűek voltak: egyáltalán nem életszerűen, sőt, elnagyoltan mutatták be a város jó részét, melyek közül kiemelkedtek a fontos tájékozódási pontok, illetve főbb épületek – így a templomok egyáltalán nem méretarányos tornyai és kupolái, vagy épp a házak fölé magasodó erőd látképe, a lapszéleken pedig sokszor mitikus lények bukkantak fel:
Leonardonak minden bizonnyal elege volt a valósággal köszönő viszonyban sem álló ábrázolásokkal, így közel fél évezreddel az első műholdkép megszületése előtt meglepően pontos felülnézeti képet készített a városról.
Ez első hallásra talán nem is tűnik annyira nehéz dolognak, de a kor műszereivel ez is embert próbáló feladat volt, hiszen a város korábbi felméréseiből keletkezett óriási adathalmaz mellett a város összes utcájának összes szögét meg kellett mérnie.
De hogyan csinálta? – tette fel a kérdést Phil Edwards a Vox Almanac egy néhány nappal ezelőtti epizódjában.
Mindenképpen szüksége volt egy 360 fokban mérni képes szögmérőre, illetve egy iránytűre, hogy az utcák minden töréspontjánál meghatározhassa azok egy állandó iránytól – jó eséllyel az iránytű által mutatott északtól – való eltérését.
Ez azonban még mindig nem adja meg a választ arra, hogy hogyan határozta meg a szögmérési pontok közti távolságokat, de a fennmaradt vázlatok egyike erre is választ ad, hiszen azon egy, a mai kerekes távolságmérőkhöz hasonló eszköz bukkan fel, ami a mért hosszt nem numerikusan, hanem bizonyos távonként vödörbe pottyanó golyókkal mutatta.
A mérések alapján megszületett, ma a Royal Collection Trust gyűjteményében őrzött térkép pontosságát évszázadokon át képtelenség volt ellenőrizni, az űrversenynek köszönhetően megszülető műholdak képeiből azonban kiderült: Leonardo közel tökéletes munkát végzett.
A 44×60 centiméteres papírlapon ábrázolt, 1630 óta a szigetországban őrzött rajz egyetlen hibája, hogy az alkotó néhány ponton egyszerűen csak hitt a már rendelkezésre álló, korábbi felmérések során született adatoknak, így egyes épületek korábbi alaprajzát mutatta be.
A Vox Almanac vonatkozó epizódja teljes hosszában itt érhető el: