Kultúra filéző

Olyan világot élünk, ahol mindenki cukrásznak képzeli magát

Jánossy Villő
Jánossy Villő

újságíró. 2018. 03. 12. 20:41

Emlékszik még valaki, amikor boldog boldogtalan cupcake-eket gyártott? Ez nálunk muffin néven ismert, és az amerikaiak után szabadon az egész világ vajkrém-díszítést rakott a tetejükre. A másik őrület a fondant volt, azaz a cukormassza, és ahogy a cupcake-nél, úgy a fondantcsodáknál sem az íz volt az első a fontossági sorrendben. Aztán jött a macaronos időszak. Elleptek bennünket a francia édességek, mindenki a mandulalisztes aprósütit akarta megtanulni. Szóval vannak desszerttrendek, és egymásra licitálnak a hobbi vagy félhobbi cukrászok a nagyokkal. Egy süti pedig akkor létezik, ha Instagramra is felkerül, vagy egy vlogger elkészíti a YouTube-on, innen lehet lemérni, hogy mit kell leutánoznunk.

A desszertek slime-ja már jó ideje a tükörzselatin, az úgynevezett glaze, ami nélkül már nem létezhet egy sütis Insta sem.

Mielőtt azonban megnéznénk, hogy készülnek sorra ugyanolyan vajkrémes, emeletes torták, és galaktikus glaze-ek, illetve a Netflix hogyan röhögi ki a trendeket, álljon itt egy híres francia cukrász, hogy náluk mi látszik az egyentrendből. Ők is alkalmazzák a mainstreamhez eljutott glaze-t, csak pár fokkal kreatívabb és bonyolultabb a történet. Cédric Grolet most az egyik legmenőbb párizsi cukrásznak számít, és úgy rúgta fel a szigorú francia szabályokat a klasszikusoknál, hogy az Instagram alig tudja tartani a lépést. Az olyan a szokványos technikákat emelte a legmagasabb szintre, mint a habzsák, vagy az almás pite formája. A lényeg, hogy a legnagyobbak is alkalmazzák a tükörmázat, csak egy kicsit máshogy. Grolet egyik védjegye például a Rubik-kocka.

A tükormáz egyébként nem tűnik túl bonyolultnak, de már azt is milliók nézik meg a YouTube-on, ha valaki bénázik vele. Minden a megfelelő hőmérséklet kérdése, ugyanis a vízen, cukron, zselatin lapon, sűrített tejen és fehércsokin kívül nem kell más hozzá. Nem is új keletű a glaze, de még mindig nagyon fut, halálra márványozza magát mindenki, ráadásul Magyarországra is elértek a külföldi minták, a menőbb cukrászdák mind követik a nagyokat.

Majdnem lefolyik a csoki

Alap. Mostanában nem lehet kikerülni a legnagyobb őrületet, amikor azt imitálják a tortákon, hogy le akar csurogni a máz. A dolog nagyon egyszerű, adott pár vajkrémes piskóta lap, amire úgy kell rányomni a csokit, hogy csak az emeletek feléig folyjon le.

@ivyandstonecakedesign

A post shared by CAKES TV (@cakes.tv) on Feb 10, 2018 at 12:23am PST

Ebben a trendben a magyarok sincsenek lemaradva. Az alábbi példákat hazai Instagramok alapján gyűjtöttük. Mindenki csokikrémet folyat és telepakolja a torta tetejét. És itt jön újra a képbe macaron. A nagy macaron-bumm után kissé elhanyagoltuk az aprósütit, egyre kevesebben próbálkoztak meg vele, aztán jött a második hullám, és az Oreo mellett ez az egyik legnépszerűbb feltét, a becsomagolt Kinderek mellett. 

A cukrászok mindent rádobálnak a tetőre, ami utal az ízre. Ha mondjuk nutellás egy torta, akkor nem árt felpakolni egy egész mogyorókrémes flakont a piskóták tetejére, hogy értsük. Ezt az iskolát követi Vajna Tímea fánkozója, szépen lekövették a külföldi Instagramokat, és megcsináltak itthon egy agyon hashtagelhető helyet. És ez az egyik legfontosabb dolog: már tanulmányok is kimutatták, hogy a fiatalok valódi tárgyak helyett élményekre költenek inkább, ami csodákat művelt a gasztronómiával. Az Instagram-, és YouTube-generáció megy a tömeg után, íratlan szabályok szerint töltik fel a kontentet. Ha a biztosra menne egy cukrászda, vagy influencer, akkor be kell ezeket tartaniuk, és minél több menő, olykor ehetetlen elemet kell megmutatniuk a desszertjükön, amik jól mutatnak egy képen.

Kristály cukorból és az örök unikornis

Az évtized elején Buddy Valastro volt a tortakirály, nem véletlenül megy még mindig a TLC-n a műsora. De szegény Valastro lemaradt a múltban. Óriási, ehetőnek titulált piskótatömbökből vágott ki modelleket, amiket embertelen mennyiségű cukormasszával vont be. A díszítés azonban egy egészen új szakaszhoz ért, ahol már az anyagok és technikák nagyobb szabadságot adnak a cukrászoknak. Az egyik legnépszerűbb téma a féldrágakövek utánzása, a kristálysütik. Persze a cukrok valószínűleg inkább látványosak, mint finomak, de legalább már túljutottunk a kétezres éveken túlnyúló fondantmánián.

De ez a szabadság nem jelenti azt, hogy sokkal kreatívabbak lennének az Instagram-desszertek. Már kevesebb a szivárványos piskóta, de annál több a megszólalásig hasonlító unikornis és rénszarvas. Nem elég, hogy adott egy népszerű lény, még a kivitelezés is mindig ugyanolyan. Ha beírjuk az Instagramon az unikornis torta hashtaget (#unicorncake), több mint 270 ezer találat jelenik meg ugyanazzal a csíkszemmel.

Na, és ezt a tortaőrületet neveti ki a Netflix, azokra a Buzzfeed-típusú cikkekre épít a Nailed It (~megcsináltam) című új vetélkedője, amikor egy mezei amatőr influencernek képzeli magát, és megpróbálja utánozni a legnépszerűbb technikákat. Ezekből szoktak zseniális végeredmények születni, amiken halálra röhöghetjük magunkat. A Netflix pedig már nem csak sorozatokat és filmeket gyárt, hanem klasszikus tévéműsorokat, amikről nem az ugrik be először, hogy zsinórban ledarálják a nézők az összes részt. De kiderült, hogy az úgynevezett binge watching (~darálás) egy vetélkedőre is éppúgy igaz lehet, mint egy sorozatra.

A Nailed It lényege, hogy két fix és egy vendégzsűri értékeli három teljesen amatőr rémisztő kreálmányait, amit sütés címen művelnek. Mindig olyan csodákat kell reprodukálniuk a versenyzőknek a tízezer dolláros nyereményért, ami már nagy sikert aratott a közösségi felületeken. És ahogy azt sejteni lehet, egy lávatortát nem olyan egyszerű legyártani, mint amennyire annak tűnik. A játékosok nagyjából egy b-kategóriás horrorfilm maszkmestereinek is elmennének, de legalább vállalják, hogy az Instagramon pörgő trendek nagyjából annyira tükrözik a valóságot, mint a Pinterest világa. Vagyis semennyire, egy kirakat az egész. Sose gondoltam volna, hogy dőlni lehet a röhögéstől egy Trump-torta miatt, de a Netflix ügyesen és nem először ült rá a megváltozott gasztrotartalom-fogyasztásra. Komolyabbnak ott van a Chef’s Table, ahol minden részben egy-egy híres séfet ismerhetünk meg, ha meg a inkább nevetnénk, akkor jöhet a Nailed It. Ráadásul még mindig jobb, ha sikertelen torzszülött sütik lepik el az internetet, mint ugyanolyan unikornisok.

Fotó: Netflix

(Kiemelt kép: Netflix)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.