Kultúra

A tévében: álomgyárak Hollywoodtól Michael Moore-on át Japánig

Ma este három fő filmet kínálunk fel választásra egy időben, majd politikai szatírákkal aranyozhatjuk be a péntek éjjelünket.

Este rögtön három film között kínálunk választási lehetőséget, ahogy Csongor úrfinak is három út között kellett választania Vörösmarty mesedrámájában. Persze a mi választásaink nem egy életre, hanem csak másfél órára szólnak.

Első ajánlatuk egy tökéletes klasszikus, 1998-as évjárat, thriller pazar szereposztásban. A gazdag, de/és lelketlen férj (Michael Douglas) fiatal felesége (Gwyneth Paltrow) egy szegény festő (Viggo Mortensen) karjában talál rá a boldogságra, amit hites ura zokon vesz, ezért eltervezi, hogy elköveti a film címeként is szolgáló Tökéletes gyilkosságot. A film megbízható hollywoodi minőség, rendezője a Szökevényt is jegyző Andrew Davis, és a felsoroltakon kívül Hercule Poirot alias David Suchet is látható lesz egy szerepben a Viasat3-on 21:15-től.

Második választásként egy szintén hollywoodi, de függetlenebb, öregebb, egyénibb vígjátékot ajánlok azoknak, akik valami frissebbre, ritkábban látott darabra vágynak. Az Alex Csodaországban görbe tükröt tart az amerikai Álomgyárnak, amennyiben egy fiatal, tehetséges rendező (Donald Sutherland) hollywoodi viszontagságait meséli el, ahogy második filmjét próbálja meg elkészíteni, amihez keresztül kell vágja magát a producerek sűrű, áthatolhatatlan tömegén. Az Alex Csodaországban rendezőjét Paul Mazurskynak hívják, aki színészként is több ismert filmben volt látható, az operatőrt Kovács Lászlónak, aki a Szelíd motorosokat is fényképezte, ezenkívül láthatjuk ebben az 1970-ben készült filmben Jeanne Moreau-t és Federico Fellinit is. Igazi csemege 21:15-től a Duna TV-n, Sutherland hihetetlen frizurával.

Utoljára pedig álljon itt egy ajánlat kifáradt, elcsigázott tévénézőknek, akik még képesek nyitva tartani a szemüket, de gondolkodni már nem terveztek az este folyamán, és csupán némi adrenalinos izgalomra vágynak. Erre a célra a legjobb választás A Pusztító című film, amely Sylvester Stallone testi leépülésének 1993-as állapotát rögzítette, jobbról Wesley Snipesszal, balról Sandra Bullockkal. A történet gyermekded, de ezekben a filmekben az olajozott bőr, az izmok anatómiája és a speciális effektek-maszkmesteri munka mondható lényegesnek. Mindez 21:20-tól köszönt ránk a Coolon.

Ezek után, annak, aki még nem ment aludni, avagy később kezdene tévézni, következzen egy tökéletes demagóg propagandafilm a legtisztább hazafiság forrásából, amit a világ következetesen dokumentumfilmként bélyegez meg, holott nem az. Szórakoztató, jó humorú, néha lenyűgöző, sokszor megmosolyogtató, igazi elvakult alkotás – Fahrenheit 9/11 a címe, és az a Michael Moore készítette, akinek tán forgatókönyvírónak és játékfilmkészítőnek kellett volna maradnia. Nem mintha nem érdemelne tiszteletet elhivatottsága és buzgalma, Mr. Moore ugyanis tagadhatatlan patrióta, aki szeretné, ha Amerika tisztességesebb, igazságosabb, demokratikusabb ország lenne. Ennek érdekében viszont tisztességtelen, igazságtalan, túlzó eszközöket használ, csúsztat, elhallgat. Eddigi legsikeresebb filmje a World Trade Center 2001. szeptember 20-i tragédiájának okairól, s a felelőtlen amerikai politikusokról beszél. Ugyanazt mondhatjuk, mint a köztársasági elnök hivatala a helyesírás kapcsán: azért érdemes megnézni ezt a filmet, hogy felébressze az érdeklődést témája iránt. De ne tessék készpénznek venni minden szavát. Mindez 22:15-től az m2-n.

Későn, a már megszokott reggeli órákban jön megint következő demokráciaügyi oktatófilmünk, a Miért éppen demokrácia? sorozatban ezúttal egy japán alkotó ismertet meg minket a szigetország politikai rendszerének visszásságaival sok humorral és egy Moldova-novellába illő politikusjelölttel. Aki esetleg túl sok adrenalint kapott a Stallone-filmtől, 2:15-től az m2-n ettől biztosan elalszik majd.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik