Donald Trump már korábban belebegtette, hogy Bill Clinton múltbéli nőügyeivel fogja támadni a magát a nőjogi élharcosként eladó Hillary Clintont. Hétfőn be is váltotta ígéretét. A republikánus elnökjelölt az Instagramon és Facebook-oldalán tett közzé egy rövid, alig húsz másodperces kampányhirdetést, amiben nőket molesztáló nemi erőszakolóként állítja be ellenfele férjét, Bill Clintont.
A videóban szivarozó Clinton és a Fehér Ház fekete-fehér fényképét lehet látni, miközben több nő hangját lehet hallani, akik azzal vádolták meg az egykori elnököt, hogy molesztálta és megerőszakolta őket.
Az első nő feltehetően Monica Lewinsky. A második hang a Politico cikke szerint Kathleen Willey-é, aki 1993-ban szexuális támadással vádolta meg Clintont. A szöveg egy 2007-es interjújából lett kivágva. Az utolsó hang Juanita Broaddrické („beleharapott az ajkamba, én meg próbáltam elhúzódni tőle”), aki azt állítja, hogy Clinton még 1978-ban megerőszakolta.
Majd végül egy gonosz női kacajt– feltehetően Hillary Clintonét – lehet hallani, a nevető Clinton-házaspár fényképe mellett. A reklámot Trump ezzel a szöveggel rakta ki közösségi oldalaira:„Hillary tényleg megvédi a nőket?”
A hirdetés csak az interneten jelent meg, de minden bizonnyal jól mutatja, mire számíthatnak az amerikai televíziónézők az elkövetkező hónapokban. Akik már az előválasztások alatt is jól el voltak látva választási hirdetésekkel. Amik között volt pár, ami Donald Trumpot támadta. Ezekből szemezgettünk.
„New York-i értékek”
Elsőként itt van Ted Cruz texasi szenátor hirdetése még januárból, amit az első előválasztást tartó Iowában játszottak a televíziók. A „New York Values” (New York-i értékrendszer) címet viselő alkotásban Trump saját szavait használták fel ellene, az abortusz engedélyezésével kapcsolatban: „Egész életemben New Yorkban vagy Manhattanben éltem, szóval kicsit mások a nézeteim vannak, mintha Iowában éltem volna.” Vagy ezt: „Mennyire ostobák az iowai emberek?”
Cruznak végül sikerült megverni Trumpot, de a hirdetés nem azért lesz annyira emlékezetes, mert elérte volna a célját (éppen az ellenkezője történt), hanem azért, mert a New York-i előválasztást pontosan emiatt a támadása miatt Cruz nagyon csúnyán elvesztette. A New York-iak ugyanis nem felejtették el.
„Ostobák”
A Marco Rubio floridai szenátort támogató politikai csoport, a Conservative Solutions PAC legtöbbet játszott kampányhirdetése volt a „Fools” (Ostobák) című a Trump-ellenes reklám, amit február végén és március elején több államban is leadtak a televíziók, majdnem hatszáz alkalommal.
A félperces film egy Trump beszédrészlettel indít („Imádom az alacsonyan iskolázottakat”), és azt sulykolja, hogy Trump csak magával törődik, és közben hülyére veszi az embereket. Közben a narrátor közli: az üzletember a csődtörvények mögé bújva nem fizette ki a munkásokat, mozgássérült veteránokat tiltott ki felhőkarcolójából és az állam segítségével akart kilakoltatni egy özvegyasszonyt.
„Idézetek”
A legnagyobb sajtóvisszhangot kapott Trump-ellenes választási hirdetést a kifejezetten a milliárdos üzletember megállítására létrehozott konzervatív Our Principles PAC készítette. A március közepén közzétett reklámban nők olvassák fel Trump nőkre tett kijelentéseit. Ilyeneket: „Cafka. Kutya. Dagad disznó.” Meg: „Szép látvány lehet, ahogy letérdelsz”. Valamint: „Tudod, mindegy, mit írnak rólad, amíg fiatal és gyönyörű segged van”. És végül: „Nők, úgy kell bánni velük, mint egy darab szarral.” Majd az üzenet: „Ha úgy érzi, Amerika jobbat érdemel, szavazzon Donald Trump ellen!”
Trump republikánus ellenfelei persze ezek mellett még több tucatnyi választási hirdetéssel próbálták eltántorítani a republikánus szavazókat attól, hogy az üzletembert válasszák a párt elnökjelöltjének. (Például csak Floridában 1 700 alkalommal adott le Trump-ellenes reklámokat az ottani előválasztás előtt a Marco Rubiót támogató Conservative Solutions.)
A jelöltek és támogatóik összesen majdnem 70 millió dollárt (nagyjából 20 milliárd forint) költöttek el a Trumpot támadó reklámokra – mint kiderült, teljesen feleslegesen. Annyira feleslegesen, hogy egyes elemzések szerint nem csak, hogy nem ártottak neki, az ellene készített választási hirdetések még növelték is népszerűségét.
A kérdés az, hogy vajon a demokratáknak sikerülhet-e olyan választási hirdetéseket készíteniük, amivel el tudják ijeszteni Trumptól a független szavazókat. A Priorities USA nevű demokrata politikai szervezet már bejelentette, hogy 130 millió dollárt fognak elkölteni választási hirdetésekre, hogy megállítsák a milliárdos üzletembert. Látszólag tanultak a republikánusok hibáiból, akik eleinte nem vették komolyan Trumpot, és későn kezdték el támadni. Már most elkezdik a reklámháborút.
„Beszéd”
Egyértelműen az „Idézetek” című reklám utánzatáról van szó, ahol Trump arcképével díszített polókban lévő emberek tátognak Trump nőkről mondott kijelentéseire. Mint: „Jó teste van? Nem. Nagy segge van? Egyértelműen.” Meg ez: „Valaki, akinek lapos a melle, nehezen lehet tizes.” És ez: „Szereted a 150 centis lányokat – pont tudod meddig érnek.”
A Clinton-kampány már aznap este elkezdte támadni Trumpot, amikor Ted Cruz bejelentette, hogy befejezi kampányát, és azzal a milliárdos üzletember vált a Republikánus Párt elnökjelöltjévé. Alig pár órán belül két választási hirdetést is közzétettek a Twitteren, amelyek közül az volt igazán emlékezetes, amelyikben republikánus politikusok Trumpot gyalázó kijelentéseit vágták egymás után: “Szélhámos, svindler, vulgáris, teljesen erkölcstelen, önimádó, himsoviniszta“, akinek “külpolitikája miatt veszélyesebbé válna a világ“.
“He’s a race-baiting, xenophobic, religious bigot.” —@LindseyGrahamSC on @realDonaldTrumphttps://t.co/zbQQHvr4VP
— The Briefing (@TheBriefing2016) 2016. május 4.
És ez csak egyre durvább és durvább lesz
Azt tudni lehet, hogy a demokraták már hónapok óta gyűjtik a Trumpra nézve kínos adatokat a múltjából, komoly kutatást tartva régi nyilatkozataiból és kijelentéseiből és üzleti lépéseiről – amit a republikánusok elfelejtettek megtenni. Az elkövetkező hónapokban ezt szépen rá is fogják zúdítani a republikánus elnökjelöltre. Kemény lesz.