„Egyiptomban az utakon a legfőbb szabály, hogy nincs szabály. Az autósok és a buszsofőrök is körültekintés nélkül előznek, szlalomoznak. Olyan, mintha mindig sietnének valahova, mennek, mint a meszes. A világítást pedig egyáltalán nem ismerik, még éjszaka sem” – számolt be tapasztalatairól a Hír24-nek egy két éve Hurghadában élő magyar nő. „A buszok rémes műszaki állapotban vannak, az utakat ellepik a kátyúk, a sávelhúzások szinte állandó jellegűek” – tette hozzá az informátor, aki szerint a legtöbb balesetet a sofőrök fáradtsága és fegyelmezetlensége okozza: „Előfordul, hogy csak pár órát aludhatnak, mert a reptéren már várja őket a következő csoport. Panaszkodni nemigen tudnak, hiszen szükségük van a pénzre, helyükre pillanatokon belül találnának másik jelentkezőt.”
Gyakorlatilag két kiváló sztrádája van Egyiptomnak: Kairó és a Vörös-tenger, illetve a főváros és a Földközi-tenger partján lévő El-Alamein között. A többieken gyakori az útépítés és az átjárókban U alakban visszaforduló autó és kamion. A helyzetet nehezítik az autópályákon átszaladó gyalogosok, a rosszul megpakolt, régi és elhanyagolt teher- és személyautók, a száguldozó buszok – mondta Karakai Ildikó Kairóban dolgozó újságíró.
A mostani hétvégén tartották a legnagyobb helyi ünnepet, ami miatt csaknem egyhetes munkaszünet van az országban. Emiatt a szokásosnál jóval nagyobb forgalom volt az utakon: azokon az utakon, amelyeken évente egy kisvárosnyi ember hal meg balesetekben. Egyes statisztikák évente 6 ezer közúti áldozatról szólnak, de helyi lapokban 10 ezres becslés is jelent már meg a mintegy 90 milliós országban.
Fotó: AFP
A több áldozatot követelő buszbalesetek nem ritkák Egyiptomban: a világ azonban többnyire akkor hall róluk, ha azok külföldiekkel történnek. A vasárnapi, magyarokat ért tragédia előtt majdnem egy évvel, tavaly decemberben nyolc amerikai turista halt meg Luxornál egy hasonló balesetben, 2009 nyarán nyolc szerb, az azt megelőző évben pedig öt orosz halálos áldozata volt egyiptomi buszbalesetnek.