Abszolút nem veszi komolyan a politika a levegőminőség helyzetét és a szmogriadókat – mondta az Indexnek Illés Zoltán, a kormánnyal szembefordult volt környezetvédelmi államtitkár. Azért hozakodott elő a témával, mert épp hétfőn fújták le a szelesebb-esősebb időjárás miatt a szmogriadót. Az Index szerint ezeket mondta Illés:
Mindig azt a trükköt játsszák, hogy amikor tényleg durvul a szmoghelyzet, figyelmeztetést adnak ki a lakosságnak, de aztán soha nem lépnek tovább. Egy idő után azt mondják, hogy jobb lett a helyzet, aztán lefújják a figyelmeztetést is.
Illés szerint semmi értelme nem volt, hogy szombaton megtiltották a fekete környezetvédelmi matricás – ergo a legszennyezőbb – autók közlekedését, mert ilyenekből már nem sok van. Szerinte a mostani Volkswagen-botrány is bizonyította, hogy a dízelüzemű autók a legszennyezőbbek, ilyenkor ezek közlekedését kéne korlátozni, valamint a BKV szennyező buszait lecserélni.
No lignit, please
Nagyon nagy gond a széntüzelés is, mivel az olcsó lignittel és barnaszénnel egyre több helyen fűtenek, Budapesten főleg a külvárosokban, vidéken meg szinte mindenhol. Illés állítja, az utóbbi nyolc évben a tízszeresére emelkedett a lignit forgalmazása, évi 4-500 ezer tonnát égetünk el belőle. A baj az vele, hogy magas a kéntartalma, és ha nem tisztítják, fojtógázt, kénes savakat és rákkeltő szilárd récsecskéket termel.
Ezt támasztja alá a Levegő Munkacsoport múlt heti méréseredménye, miszerint a Börzsönyben és a Pilisben sok helyen rosszabb a levegő, mint Budapest belvárosában. Mindez a széntüzelés miatt van így. A volt államtitkár szerint megdöbbentő, hogy a szén kéntartalmára nincs előírás, ahogy a benzinére. A budapesti légszennyezettségi mérőpontokat is sűríteni kéne, és ha mindez teljesülne, kevesebbet kellene a tb-ből a tüdőrákosokra költeni, egészségesebb lenne mindenkit.