Közélet

Lehordták a segíteni akaró mentőápolókat

Önként akart segítséget nyújtani két szolgálaton kívüli mentőápoló, a BKK-sok azonban nem igazán voltak partnerek abban, hogy a villamos előtt fekvő sérült szakszerű ellátást kapjon. Olvasónk levele a BKV-Figyelő mobil oldalára érkezett.

Ma (hétfőn – a szerk.) reggel 8:10 körül a 123-as buszon utazva egy barátommal arra lettünk figyelmesek, hogy az 52-es villamos Nagykőrösi úti megállója előtt kb. 5 méterrel áll a villamos, és előtte, kissé alatta fekszik egy ember, akit éppen a villamosvezető elsősegélyben próbál részesíteni.

52vill_bkk.jpg

Fotó: BKK/Facebook

Előre mentünk a buszvezetőhöz, hogy megkérjük: nyissa ki az ajtót, mert szeretnénk segíteni az ellátásban, hiszen mindketten mentőápolók vagyunk. Erre a következő válasz érkezett: “Hát, én most nem nyitom ki, mindjárt itt a megálló!” Igen, a megálló kb. 100 méterre volt a kárhelytől, nem baj, futva megközelítettük a helyszínt.

A helyszínen a villamosvezetőnek (aki addigra felrakott egy “kötést” a sérült fejére) elmondtuk, hogy kik vagyunk, hogy mentőápolók vagyunk, és segítenénk az ellátásban. Erre azt mondta: nem kell segíteni, köszöni szépen, ő ura a helyzetnek, már értesítették a mentőt, rendőrt.

A sérült állapota nem azt mutatta, hogy nem kell neki segítség, így elkezdtük vizsgálni, átvérzett sebét átkötni. Folyamatos megjegyzések közepette eljutottunk oda, hogy a villamosvezető kioktatott minket a sérültvizsgálatról. Azt hiszem, nem szorulunk rá erre, arra már sokkal inkább rászorultunk volna, hogy amíg mi vizsgáljuk a sérültet, addig ő stabilan megtartja a sérült fejét, a nyaki gerinc védelmében. De nem baj, megoldottuk.

Majd megjelent egy BKK-s autó szirénázva, amiből kiszállt egy ember, aki elkezdett fényképezni. Ezzel addig nem is volt baj, amíg nem zavarta az ellátást, hiszen állandóan útban volt. Ezúton is köszönjük a BKK alkalmazottainak, hogy akadályozták az ellátást, kioktattak és majdhogynem lehordtak, hogy odamentünk segíteni egy sérültön.

Frissítés

A fent leírtakra reagálva a BKK az alábbi tájékoztatást küldte:

A BKV-Figyelő blogon Lehordták a segíteni akaró mentőápolókat címmel megjelent bejegyzésre vonatkozóan tájékoztatjuk, hogy a BKK – Budapest közlekedésszervezőjeként – többek között a főváros közösségi közlekedésének biztosításáért is felel. Az autóbuszok, a villamosok, a metró- és a hévszerelvények azonban nem a BKK, hanem szolgáltatói, így a BKV, a VT-Arriva vagy a VOLÁNBUSZ tulajdonában vannak. A járművezetők tehát nem a BKK, hanem a szolgáltató cégek alkalmazottai. A villamosvezető a BKV munkatársa, aki korábban gépkocsivezetőként a mentőszolgálatnál dolgozott, és a mentésben is segédkezett. A helyszínelést megelőző elsődleges intézkedéseket valóban a BKK hatósági helyszínelői vizsgával rendelkező szakképzett, nagy gyakorlattal bíró munkatársai végezték, magát a helyszínelést pedig a BKV baleseti helyszínelője.

IMG_7987.jpg

Fotó: BKK

A bejegyzésben leírt baleset 2014. április 15-én reggel történt, a 3-as és az 52-es villamos vonalán, a IX. kerületi Határ út–Nagykőrösi út kereszteződésében. A villamos a Mázsa téri ideiglenes végállomás felé vezető vágányon állt, teljes szélességében elzárva az M5-ös autópálya bevezető szakaszán a Nagykőrösi út Illatos út felé vezető forgalmi sávjait. A villamos jobb első sarokrésze előtt, fejjel a Távíró köz felé hanyatt feküdt a megsérült férfi.

A baleset helyszínére érkező forgalmi zavarelhárító egység három munkatársa közül két hálózati forgalomirányító korábban a rendőrség állományában dolgozott baleseti helyszínelőként és közrendvédelmi járőrként, míg az egység harmadik tagja egy közterület-felügyelő volt a FÖRI állományából. Az egység tagjai a BKV baleseti helyszínelőjének megérkezéséig a szakmai protokoll szabályai szerint eljárva eredeti állapotában rögzítették a helyszínt, és összegyűjtötték a személyi adatokat. Legelőször azonban érdeklődtek a villamos előtt fekvő sérülttől az állapotáról, valamint meggyőződtek arról, hogy a megfelelő segítségnyújtás és a hatóság – mentők, rendőrség – értesítése megtörtént.

Miután látták, hogy a sérült körül többen is segédkeznek, megkezdték munkájukat: a helyszínen lévő nyomokat krétával rögzítették, és a szakmai szabályok szerint fényképfelvételeket készítettek. A felvételek egyértelműen bizonyítják, hogy intézkedésükkor az elsősegélynyújtásban részt vevő, számukra ismeretlen polgári személyek munkáját nem zavarták. A baleset jellegéből, időpontjából és helyszínéből adódóan intézkedésük célja az volt, hogy a baleset okozta forgalmi zavar a hatóság helyszínre érkezését követően a lehető legrövidebb időn belül megszűnjön. Ehhez minden segítséget megadtak a helyszínen intézkedő illetékes szervezeteknek, amelyek elismerően nyilatkoztak munkájukról.

Természetesen minden esetben örömmel vesszük, ha egy baleset vagy rosszullét esetén azonnali segítséget nyújt a helyszínen egy éppen ott tartózkodó szakképzett ápoló vagy orvos. Több utasunk köszönheti életét a gyors beavatkozásnak. A bejegyzésben leírt, munkatársainkat sértő, a rendelkezésre álló fényképfelvételek alapján tényszerűen cáfolt állításokat azonban visszautasítjuk. A BKV és a BKK alkalmazottai munkájukat ezúttal is szabályszerűen végezték, a villamosvezető pedig rendelkezett mentési tapasztalatokkal és gyakorlattal.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik