A fővárosi önkormányzat az előző ciklusban nem teljesítette szerződésben vállalt kötelezettségeit, és nem fizette ki teljes mértékben a BKV-nak a bevételekkel nem fedezett kiadásait, ezért is került a cég abba a helyzetbe, amelyben jelenleg van – mondta az Állami Számvevőszék elnöke.
Domokos László kifejtette: 2004-ben megállapodtak arról, hogy az önkormányzat megtéríti a BKV-nak a bevétellel nem fedezett, indokolt költségeket, ám a cég csak egyszer, 2004-ben nyújtott be erre igényt. Ezt akkor elfogadták, ez alapján 31-39 milliárd forintot kapott volna a társaság a 2004-2012-es időszakra.
Mivel a főváros nem fizette ki a különbözetet, a közgyűlési bizottságok jóváhagyták, hogy a BKV veszteségeit hitelfelvétellel, hitelmegújítással, folyószámla-hitelkeret biztosításával fedezzék. A bizottságok a közgyűlést annak ellenére nem tájékoztatták, hogy ezek a hitelfelvételek kockázatot jelentettek.
Mindezek ellenére a cég kiemelt juttatásokat adott, így alapbérprémiumot, névre szóló életbiztosítást, korlátlan bel- és külföldi autó- és mobiltelefon-használatot is. A munkaviszony megszüntetése miatt több mint 1,8 milliárdot fizettek ki végkielégítésre.
Domokos László arról is beszélt, hogy a BKV sem kezelte megfelelően a likviditási problémákat, mert csak hitelfelvétellel orvosolta a pénzhiányt, nem készített megfelelő kockázatelemzéseket. Az ÁSZ vizsgálata alapján a legfőbb ügyész egyelőre mérlegeli, hogy indokolt-e az esettel kapcsolatban jogi lépéseket tenni.
Zöldhullám a villamosoknak a Nagykörúton
Február elsejétől várhatóan két-három perccel csökken a 4-es és a 6-os villamosok menetideje, miután a Budapesti Közlekedési Központ és a Siemens áthangolta a közlekedési lámpákat. Ez egyben azt is jelenti, hogy a csúcsidőben sűrűbben követik egymást a szerelvények.
A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója szerint az autósoknak sem kell bosszankodniuk: ugyanannyi idő alatt jutnak el a körút egyik végéből a másikba, mint eddig. Az új lámpaprogramok miatt többször kell majd megállniuk, de kevesebb ideig kell várakozniuk.
Vitézy Dávid hozzátette: hasonló intézkedéseket terveznek az 1-es villamos vonalán is, ahol a felújítás után a Hungária körút autósforgalmával szemben a villamosokat részesítik majd előnyben. Emellett a város nagy részén olyan, GPS-en alapuló rendszert alakítanának ki, amely a tömegközlekedési járművekhez igazítaná a zöldhullámokat.