A magyar gazdaság tavaly 4,9 százalékkal nőtt, és az első negyedévében is még 2-3 százalék közötti emelkedést ért el a tavalyi év hasonló időszakához képest. A második negyedévben azonban beütött a járványsokk: a turizmus, a vendéglátás, a gépjárműgyártás majdnem teljes leállása, illetve a kereskedelmi korlátozások várhatóan ötödével csökkentik a bruttó hazai terméket.
A forint/euró árfolyam történelmi mélységig jutott, ám az Euler Hermes elemzése szerint az euróárfolyam az év második felében 340 forint körül stabilizálódhat.
Mindezek fényében a hitelbiztosító 2020-ban legalább 3 százalékos GDP-csökkenést vár, ugyanakkor az elhúzódó járványkorlátozások, illetve nem megfelelő kormányzati gazdaságélénkítő intézkedések esetén a recesszió akár 7 százalék is lehet. Merész István, a biztosító magyarországi igazgatója a cégek fizetésképtelenségével kapcsolatban elmondta: azok száma a világátlagnál lassabban, 13 százalékkal emelkedik Magyarországon.
A vírushelyzet miatt a teljes magyar ipari termelés egyharmadát adó gépjárműgyártás komoly kihívásokkal néz szembe. A kéthetes kényszerű gyárleálláson túl a befektetők visszafogják beruházásaikat, és a debreceni BMW gyár sem az eredeti ütemtervek szerint valósul majd meg.
Az újautó-eladások felére eshetnek vissza áprilisban és májusban, és az exportpiacok is gyengélkedni fognak. Emiatt a beszállítói szektorban az 500 legnagyobb hazai cég közül 20-30 mehet csődbe idén, de további 370-380 szorul majd állami segítségnyújtásra, és mindössze 100 cég tekinthető válságállónak. Mindez együtt jár azzal is, hogy 40 ezer munkahely szűnik meg a 150 ezerből csak ebben a szegmensben – állítja a szakértő.
Az elmúlt években kimagasló növekedést mutató építőiparban 20-30 százalékos visszaesés várható az elkövetkező időszakban. Mindezt elsősorban a járvány okán beszűkülő likviditási lehetőségek (banki garanciák, kormányzati beruházások és EU-transzferek csökkenése) okozzák. A munkaerőhiány csökken a külföldről hazatérők munkaerőpiaci megjelenésének hatására.
A már futó nagyobb beruházások egyelőre folytatódnak, de az új beruházások indításával már óvatosabbak lesznek a befektetők. Ennek megfelelően a kisebb és kevésbé likvid építőipari cégek körében fokozódnak a fizetőképességi problémák.
A kiskereskedelemben vegyes a kép
A szektor tavaly 6 százalékkal nőtt főleg a háztartások bővülő fogyasztása miatt. A járvány most kétféle hatást váltott ki: az élelmiszerboltok és az online áruházak forgalma hatalmasat nőtt, míg az egyéb kiskereskedelmi egységek forgalma drasztikusan bezuhant – leginkább így van ez a cipő- és ruhaboltok, az autókereskedők és a benzinkutak esetében.
A PC- és mobiltelefon-eladások szintén látványosan növekedtek főleg az online munkavégzés és a digitális oktatásra történő átállás miatt, ám ez csak átmeneti hatás, középtávon ezeknél a termékeknél is forgalomcsökkenés várható.
A fuvarozást is telibe találta
A szállítmányozói piacon a nemzetközi szállítmányozókat súlyosabban érinti a járvány, hiszen a leginkább fertőzött terület, Észak-Olaszország az egyik legfontosabb célállomása a magyar fuvarozóknak. Ráadásul a gépjárműgyártás visszaesése is negatívan hat a szektor forgalmára.
Ezzel szemben azok a hazai cégek, amelyek belföldi áruszállításra szakosodtak, profitálhatnak az online vásárlások és az ezekhez kapcsolódó kiszállítások növekedéséből. Szektorszinten 10 százalékos visszaesésre és a kisebb cégek körében nagyszámú fizetésképtelenségre számítunk 2020-ban – mondta az igazgató.
Kiemelt fotó: MTI / Vajda János