Szakértők szerint a jelenlegi munkaerőpiaci kihívásokra a szervezetfejlesztés adhat választ, melynek most a legjobb gyakorlatait a Kagyló Díj keretében díjazták.
Sokba kerül a fluktuáció
A következő egy évben Magyarországon a dolgozók ötöde tervezi elhagyni jelenlegi munkahelyét, 30 százalékuk nagymértékben elégedetlen a fizetésével, és úgy érzi a munkája nem ér véget, amikor lejár a munkaideje – derült ki a CX-Ray 40 hazai vállalatnál végzett elégedettségi felméréséből, melyben összesen 3750 munkavállaló vett részt.
A régióban egy kolléga elvesztése átlagosan 630 ezer forintba kerül egy cégnek, de szenioritási szinttől és területtől függően ez az összeg az 1,2 millió forintot is meghaladhatja. Ez például egy 1000 főt foglalkoztató magyarországi vállalat számára, ahol nagyjából 25 százalékos a fluktuáció, 189 millió forint éves költséget jelent.
Emellett egy új munkatárs toborzásának és szocializálásának költségei minimum 20 százalékát teszik ki az illető éves bérének, de pozíciótól függően ez az érték akár 200 százalékra is emelkedhet – ismertette az adatokat Hári Péter, a CX-Ray ügyvezetője.
A HR-tech startup egy fluktuációkalkulátort is fejlesztett annak érdekében, hogy a vállalatok pontosan kiszámolhassák a veszteségüket egy-egy kolléga távozásával.
Kiégés és rossz kommunikáció
- Az elégedettségi felmérése szerint a magyar alkalmazottak 18%-a érzi úgy, hogy kezd kiégni, 15 százalékuk pedig egyáltalán nem érzi fontosnak magát a munkahelyén.
- A megkérdezettek 38%-a csak ritkán vagy egyáltalán nem kap visszajelzést az elvégzett feladatait és a személyes sikerességét illetően közvetlen felettesétől.
Ezek az eredmények rámutatnak, hogy a fluktuáció mellett számos egyéb tényező miatt lehet szükség egy vállalatnál szervezetfejlesztésre.
A számos szektort érintő munkaerőhiány, a fiatal generációk eltérő igényeiből fakadó kihívások, illetve a gyorsuló ütemű digitalizáció folyamatosan olyan változásokat idéz elő, amelyekre a cégeknek versenyképességük megtartása és még inkább növelése érdekében reagálniuk kell. A Kagyló Díj és a szervezetfejlesztési esettanulmányi verseny meghirdetésével éppen azokat a jó példákat szerettük volna megmutatni, akik a digitalizáció széles eszköztárát segítségül hívva igyekeznek elébe menni ezeknek a problémáknak – emelte ki Hári Péter.
A második alkalommal meghirdetett verseny fődíját – az Igazgyöngy Díjat – a Metropolitan Egyetem nyerte el. A felsőoktatási intézmény a hallgatókat megcélzó „MyBrand, közösen a jövő generációjáért” című projekttel pályázott.
Kiemelt fotó: iStock