Az előadók jellemzően a Szilícium-völgyből, New Yorkból, illetve Bostonból repültek át a rendezvényre, hogy megosszák a közönséggel az általuk alkalmazott legújabb marketingtrükköket. A konferencián négyszáz marketing- és növekedési szakember között a magyar 7Digits marketingügynökség csapata is részt vett.
A kritikus megtérülés
Sokszor még Amerikában is beleesnek a startupok olyan hibákba, hogy nem fordítanak kellő figyelmet a ROI (Return on Investment – a befektetés megtérülése) alakulására, és más, üzleti szempontból kevéssé lényeges mérőszámokat tartanak szem előtt, melyek nem a cég valós növekedését mutatják.
Matt Barrie, a szabadúszó szakemberek online platformjának, a Freelancernek a vezetője a megtérülés fontosságáról beszélt a marketingben. Szerinte a szilícium-völgybeli társaságok sokszor ott követik el a legnagyobb hibát, hogy amikor bevonnak egy kisebb tőkebefektetést, akkor „ráöntik” a pénzt valamelyik marketingcsatornára, melynek köszönhetően hirtelen megugranak ugyan a számaik – de nem fenntartható a bővülés.
Ezzel az exponenciális görbével aztán újabb befektetést vonnak be, persze azt elfelejtik megemlíteni, hogy mondjuk, az elköltött 5 millió dollárból csak 3,5 millió érkezett vissza bevételben. A következő 20 millió dollárból így természetszerűleg csak 14 jön vissza, és így tovább.
Pontosan egy ilyen típusú hiba miatt ment csődbe a kezdetben sikersztorinak számító Homejoy, mely sikeresen kínált takarítószolgáltatást az amerikai piacon. Ugyanakkor túl gyorsan akartak növekedni Európában, így egész egyszerűen a növekvő marketingköltségek és a maguk előtt tolt negatív marketing ROI tönkretette a vállalkozást.
Új struktúrára van szükség
A korábbiakkal ellentétben a digitális termékeket fejlesztő piacvezető cégeknél manapság már nem a termék–fejlesztés–marketing triumvirátusa mentén alakulnak a dolgozói csapatok. Ennek oka, hogy ezek a divíziók egyrészt a határvidékeiken konkurálnak egymással, másrészt jellemző, hogy kudarc esetén egymásra mutogatnak. Az új struktúrában a termékmenedzserek, a szoftverfejlesztők és a növekedési szakemberek kis csapatokban közösen dolgoznak az ügyfélszerzés tölcsérének egy-egy lépcsőjén, tehát külön csapat felelős az akvizícióért, míg egy másik kizárólag az ügyfélmegtartáson dolgozik.
A világszinten ismert CRM és marketingautomatizáló megoldást kínáló Hubspot egyik divízióvezetője, Matthew Barby szerint a vállalatnál külön növekedési csapat felel az ingyenes regisztrációk növeléséért, amihez fizetett hirdetéseket, affiliate (együttműködési) programokat, valamint keresőoptimalizálást ugyanúgy használnak, mint a felhasználók aktivitásának a növelésére, hasonlóan tesz az ügyfélelégedettségért felelős csapat is. A lánc végén a monetizációért felelős csapat helyezkedik el, melynek fő célja, hogy fizetőssé konvertálja a szoftver ingyenes verzióját használókat.
A vállalat vezetése így pontosan látja, hogy a fizető ügyféllé válás folyamatának mely lépésén lehetséges a leghatékonyabban javítani, így képes oda koncentrálni erőforrásait.
Minek nevezzelek? A pozicionálás trükkös oldala
Saját vállalkozását a 2000-es évek elején több mint 400 milliárd forintért értékesítő April Dunford egy olyan problémára hívta fel a figyelmet, mely igen sok céget érint. Megesik, hogy egy vállalkozás kiváló termékkel van jelen egy kellően nagy méretű piacon, értékesítése azonban így is akadozik. A gyenge értékesítés, az elhibázott marketing vagy a bivalyerős konkurensek mellett ennek néha egyszerűen a túl széles pozicionálás az oka.
Példaként említett egy innovatív logisztikai szállítórobotot gyártó céget, mely az autóiparba szándékozott betörni, ahol viszont már évtizedek óta használnak összeszerelő robotokat. Így amikor az alapítók a terméküket prezentálták a döntéshozóknak, azok kicsit sem estek hanyatt. Hiába tudott ez a robot teljesen mást, a „robot” szó hallatán az iparág képviselői a faék egyszerűségű összeszerelő robotokra asszociáltak, a vállalkozás pedig vert seregként kullogott haza a bemutatókról.
Ekkor döntöttek úgy, hogy az alkatrészek A pontból B pontba vitelére alkalmas robotokat átnevezik „gyári használatra kifejlesztett önvezető járművekre”. A lépés után 180 fokot fordult a piac reakciója, és rövid úton sikerre vitték a céget.
Az AI praktikus felhasználása
A mesterséges intelligencia (AI) már évek óta hívószó a technológiai szektorban, de a chatbotokon kívül egy átlagfelhasználó nem nagyon tud más területet megnevezni, ahol használnák.
Adelyn Zhou, a terület egyik világszerte elismert szakértője előadásában az egyik lehetséges alkalmazásaként említette például a stockfotókészítést. Akinek valaha kellett specifikus igények mentén képet keresnie, az tudja, hogy nem feltétlenül egyszerű olyan képet találni, melyen pont egy mosolygós ázsiai lány pihen a tengerparton napszemüvegben, kezében egy fél ananásszal. A grafikusok és dizájnerek sokszor órákig keresgélnek egy olyan fotót, melyet a főnök vagy az ügyfél kitalált.
Erre kínál megoldást egy új technológia, mely a megadott paraméterek mentén adatbázisok és a mesterséges intelligencia felhasználásával olyan minőségű képeket tud készíteni, melyekről nem lehet megmondani, hogy nem emberi fotós alkotásai.
Már akkor tudd egy felhasználó értékét, mielőtt vásárol
A marketingben már ma is bevett módszer, hogy különféle analitikai eszközök segítségével meg tudjuk jósolni: egy bizonyos viselkedésmintázattal rendelkező felhasználó mit fog csinálni a weboldalunkon.
Guillaume Cabane, a Drift B2B marketingszoftver képviselője azonban még ennél is továbbment, amikor előadásában feltette a következő kérdést: mit szólnál, ha előre meg tudnám mondani a weboldalad bármely látogatójáról, hogy potenciálisan mennyit ér a cégednek – még mielőtt bármit is vásárolna? Talán kicsit ijesztőnek tűnik, de a Drift pontosan erre képes, így a technológiát használó vállalatok akár személyre szabott ajánlattal is előállhatnak a B2B-marketing során annak függvényében, hogy a mesterséges intelligencia milyen értékűnek jósolja az adott felhasználót.
A fejlődés csak most kezdődik!
Az egyre növekvő adatbázisokkal, és a folyamatos elemzésükre, illetve a tanulásra is képes mesterséges intelligenciával néhány vállalat a közeljövőben olyan versenyelőnyre tehet szert, mely még az ipari forradalom gépesítéseinek idején is elképzelhetetlen volt. Elkerülhetetlen, hogy a technológia fejlődése néhány éven belül teljesen átalakítsa az üzleti környezetet – amikor ez megtörténik, akkor az online világot ma még elutasító, vagy jelentőségét alábecsülni hajlamos üzletemberek behozhatatlan versenyhátrányba fognak kerülni. Érdemes időben felkészülni erre.