Csütörtökön csaknem félszáz nagy- és közepes vállalat írta alá a Sokszínűségi Kartát, vagyis kötelezte el magát amellett, hogy különböző hátterű, nemű, etnikumú, korú vagy egészségi állapotú munkatársakat alkalmaz. Az uniós kezdeményezésű prominens listára a többi között felkerült az Erste Bank, a PwC, a Shell Magyarország és számos más nagyvállalat is.
A sokszínűség kultúrája számtalan módon előnyt jelent a vállalkozásoknak, hozzájárul a szervezet hatékonyságához és versenyképességéhez. Az idén a 25 éves évfordulóját ünneplő Hungarian Business Leaders Forum összegyűjtött kilenc érvet, hogy mit nyerhetnek a cégek a sokszínűséggel.
1. Jobban teljesítenek pénzügyileg
A McKinsey nemzetközi kutatása szerint azon cégek esetében, amelyeknél a nemek aránya egyenlő, 15 százalékkal nő az esélye annak, hogy a társaság jobban teljesít pénzügyileg. Ahol etnikailag sokszínű a szervezet, ott ez az arány 35 százalék.
2. Nagyobb innováció
A legalább évi 500 millió dollár bevételű globális vállalatokat vizsgáló Forbes felmérés szerint a cégek 85 százaléka egyetértett vagy erősen egyetértett azzal, hogy a sokszínűség kedvez az innovációnak. A különféle nemi, fajú, vallási vagy korosztályi összetételű munkaerő nagyobb kreatív potenciállal rendelkezik, mint a homogén csapat.
3. Nő a munkavállalói elégedettség
A sokszínűség a munkavállalók elégedettségét is növeli: csökkenti a csoportok közötti konfliktusokat, javítja az együttműködést és a cég iránti lojalitást.
4. Az Y és Z generációk biztos elérése és megtartása
A fiatalabb generációk nagyon pontos értékek mentén vásárolnak, és ezek mentén választanak munkahelyet is. Motiválni őket nem elsősorban pénzzel, hanem a többi között a vállalat társadalmi ügyek iránti elkötelezettségével lehet.
5. Több munkavállaló közül válogathatnak
Egy 2012-es kutatás azt állapította meg, hogy az európai cégek 40 százalékának azért vannak betöltetlen munkahelyei, mert nem találnak megfelelő készségekkel rendelkező munkaerőt. A sokszínűséget szem alatt tartó társaságok számára olyan értékes munkavállalók is elérhetővé válnak, akiket sok cég figyelmen kívül hagy.
6. Megnyerhetik a sokszínű fogyasztói csoportokat
Ebből a szempontból fontos, hogy például az Egyesült Királyságban a vásárlásokról szóló döntések 80 százalékát nők hozzák meg, az azonos nemű párokból álló háztartásoknak pedig átlagosan 80 százalékkal több a bevételük az átlagnál.
7. Hatékonyabbá válik a szervezeti döntéshozatal
A nyitott szemlélet elősegíti az innovációt, hiszen többféle problémamegoldási hozzáállás, több ötlet és több perspektíva jelenhet meg, amelyek több szempontot hoznak be a döntéshozatalba.
8. Javul a cég imázsa
A társadalmi felelősség felvállalása (CSR) egyre fontosabb, ráadásul egyre több ország vezet be vonatkozó szabályokat, illetve egyre több vállalat köteleződik el az éves CSR-jelentés elkészítése mellett.
9. A nők számára vonzóbb munkahely lehet
Ha a munkaadó figyel a munka-magánélet egyensúlyára és rugalmasan áll az otthoni munkavégzéshez, akkor a munkavállalók elégedettebbek lesznek, a tehetségek pedig szívesebben maradnak az adott cégnél – összegezte a HBLF Sokszínűségi Elemzése.