A saját és mások határainak tiszteletben tartása egyre gyakoribb coaching téma. A coaching a XXI. század fejlesztési módszere, amely arra épít, hogy a szükséges tudás ott van mindenkiben, és szakértő segítségével, szakmai támogatása mellett bárki megtalálhatja a legjobb megoldást a kérdéses helyzetekre.
„Coachként értő figyelemmel, gazdag eszköztárral és hatékony kérdezéstechnikával dolgozom. Korábban jellemzően az asszertivitás volt népszerű téma, amely az önérdek-érvényesítést jelenti – a másik fél tiszteletben tartása mellett. Szerintem ehhez mindenképp érdemes hozzátenni a határok tiszteletben tartását is. Meghallani és kimondani az igent, illetve a nemet különbözőképp jelenthet kihívást” – fogalmaz Papp Eszter független business coach, aki a téma kapcsán négy különböző típusú embert említett példaként.
Merjen nemet mondani!
Aki képtelen erre, sokszor bűntudatot érez, és úgy éli meg, mintha mások irányítanák. A nemet mondás hiánya előbb-utóbb időgazdálkodási problémákhoz vezethet, ám ez sokszor csak a jéghegy csúcsa. A valódi ok mélyebben, a megfelelési kényszerben rejlik. Az ilyen problémákkal küzdő embert a környezete kizsákmányolhatja, és a lelkiismeretére játszva sakkban tarthatja. Félelmei között valószínűleg megtalálható a „Mit gondolnak mások?” kérdés.
Miről ismerhet magára?
– Gyakran túlórázik.
– Sokszor úgy érzi, bárcsak máshol lehetne.
– Unalmas családi ebédeken, vendégségben tölti az idejét örömtelenül.
– Úgy érzi, nem a saját életét éli.
TIPP: Ha sikerül változtatnia a gondolkodásmódján (akár coaching folyamat segítségével), rájöhet, hogy nem a másikra mondott nemet, csak önmagára igent. Ezzel megváltozik a hozzáállása is, és élhetőbbé válik az élete.
Vegye észre, ha a válasz: NEM
Másokra hárítja a felelősséget az, aki képtelen meghallani a nemet. Hajlamos a környezete kizsákmányolására, a többi embert manipulációval vagy követeléssel igyekszik rávenni arra, hogy az ő terhét cipelje. Folyamatosan megsérti mások határait – sorolta a szélsőségesebb jellemzőket Papp Eszter.
Előrelépés lehetne számára, ha a kölcsönösen előnyös megoldásokra törekedne. Fontos mérlegelnie, hogy hosszú távon sokkal kifizetődőbb, ha megpróbálja valóban megérteni, mit is szeretne a másik fél. Az elégedettebb környezet pedig motiváltabb marad, és eredményesebb együttműködést biztosíthat.
Ha változtat, akkor akár hónapokba telhet, mire a környezetében észreveszik, hogy egy erőteljes személyiség dolgozik saját magán. Fontos a kitartás, és az is, hogy ne mozduljon el a kisebb ellenállás felé. Ne éljen (vissza) erőfölényével a már kialakult helyzetekben, mert sosem késő elkezdeni és valóban odafigyelni másokra – tanácsolja a coach.
Miről ismerhet magára?
– Ennek a típusnak az egyik legnagyobb kihívása, hogy nem veszi észre magát, viszont a környezetében élők annál könnyebben beazonosítják.
– Számára sokszor vakfolt a saját viselkedése, hiszen ha jelzik is felé, vagy meg sem hallja, vagy nem veszi komolyan.
TIPP: Támogassa a másik felet, segítse abban, hogy ő is bátran képviselje álláspontját, különösképp, ha a másik alárendelt viszonyban van. A jó kérdezéstechnika és empátia kulcs lehet.
Meghallja az igent?
Aki nincs tudatában saját érzelmi, lelki, kapcsolati szükségleteinek, az sokszor nem fogadja el a feléje nyúló segítő kezeket. Esetleg az is előfordulhat, hogy tagadja a szükségleteit, mert úgy véli, azok kifejezése helytelen. Fél segítséget kérni, illetve elfogadni. Ennek oka lehet például:
– bűntudat
– cserbenhagyástól való félelem
– túlzott megfelelési vágy.
TIPP: Figyeljen a környezetre, és éljen a valódi lehetőségekkel. Merje elhinni és elfogadni, ha valaki ajánlkozik. Minél pontosabban kifejezi, hogy az Ön számára mi és hogyan jelent valódi segítséget, annál kisebb a félreértés vagy a csalódás valószínűsége.
Kimondani az igent
Önközpontú az, aki mindig magára koncentrál, és nem veszi észre mások szükségleteit. (Ez nem tévesztendő össze azzal a jogos igénnyel, hogy megfelelően gondoskodjunk saját szükségleteinkről, hiszen csak ekkor válunk képessé a szeretetre!)
Miről ismerhet magára?
– Zömében magáról beszél.
– Beszélgetés közben indokolatlanul sokszor átveszi a szót, és valódi empátia helyett a figyelem fókuszába önmagát, illetve a saját történeteit állítja.
– Kérdései tisztázó jellegűek, és a témák általában a saját szükségletei.
– Ritkán kérdez másokról, kevéssé érdeklődő.
– Felszínes érdekkapcsolatokat ápol.
TIPP: Számára az éber jelen-lét hozhat változást, amely segítségével minőségi kapcsolatokat ápolhat, mielőtt még kimeríti a barátságait, rokoni szálait az egyoldalú hozzáállása miatt.
Könnyen előfordulhat, hogy ugyanazon személy többféle határtartási problémával is küzd egyidejűleg. Papp Eszter szerint bárhogy is legyen, a fentiek – empátia, kérdezéstechnika, határok tartása, időgazdálkodás, önérdek-érvényesítés – mind tanulhatóak, és a tapintatos viselkedés, az udvariasság, illetve a figyelmesség az élet fontos pillanataiban döntő lehet.