Horvátországhoz, Csehországhoz, Lengyelországhoz, Romániához és Szlovákiához képest Magyarországon a legnagyobb azoknak a pénzügyi vezetőknek az aránya, akik a megváltozott gazdasági körülmények miatt határozott átszervezési lépéseket, és az üzleti modelljük újratervezését tartják szükségesnek cégüknél. Kérdéses azonban, hogy a vállalkozások hogyan lesznek képesek egyensúlyba hozni likviditási igényüket az átszervezéssel járó rövid távú kiadásokkal és a negatív cash flow-val – mondta Szép Péter, a Deloitte Zrt. Üzletviteli tanácsadás üzletágának partnere.
A Deloitte jelentése szerint a gazdasági visszaesés hatásait kevés ország pénzügyi vezetői érzékelték annyira közvetlennek vállalkozásaik működésére nézve, mint a magyarországi válaszadók. A megkérdezettek a fele 2012-re a gazdasági környezet stagnálását, és majdnem ugyanennyien (40 százalék) pedig tovább romló körülményeket várnak.
Az egyes vállalatok a saját helyzetüket vizsgálva sem lettek bizakodóbbak: a megkérdezettek negyede kevésbé optimista most, mint három hónappal ezelőtt, pedig a várakozások már akkor is negatívak voltak. A felmérésben részt vevő pénzügyi igazgatók csaknem fele úgy gondolja, hogy cége a szokásosnál nagyobb gazdasági bizonytalansággal kell, hogy számoljon. Éppen ezért nem meglepő, hogy a válaszadók majdnem 100 százaléka gondolja úgy, hogy most nem megfelelő a pillanat a mérlegkockázat növelésére, míg 77 százalékuk szerint a költségcsökkentés elkerülhetetlen az idei év során. Az a tény, hogy a pénzügyi vezetők a vállalat likviditásának javítására helyeznék a hangsúlyt, arról árulkodik, hogy sem rövid, sem középtávon nem várnak pozitív változást a finanszírozási források hozzáférhetősége terén.
Szép Péter hangsúlyozta: a cégek sikerét 2012-ben az fogja meghatározni, hogy milyen mértékben tudják növelni árbevételüket és csökkenteni a költségeket a vállalkozás hosszú távú lehetőségeinek korlátozása nélkül.
Vannak azonban olyan intézkedések, amelyeket most szükséges megtenni annak érdekében, hogy a cégek elkerüljék teljesítményük további hanyatlását, ebben a helyzetben ugyanis a legnagyobb kockázatot az jelenti, ha semmit nem tesznek. A vállalatoknak tudniuk kell, mely termékeik és szolgáltatásaik jelentenek biztos bevételt számukra, és törekedniük kell arra, hogy az erőforrásaik elosztása az értékteremtés szempontjából optimális legyen, nem szabad megijedniük az újításoktól, vagyis az (üzleti) innovációtól. Az elkövetkező egy-másfél év elsődleges feladata sok vállalkozásnál a szervezeti átalakulás lesz a költségek csökkentése és a teljesítmény növelése érdekében.
A Deloitte jelentésének komor hangulata ellenére a magyar pénzügyi vezetők több mint egyharmada abban bízik, hogy javulni fog cége adósságszolgálata, míg több mint 60 százalékuk nem vár változást e téren. Ez a viszonylag optimista vélekedés annak ellenére érvényes, hogy a válaszadók 84 százaléka meg van róla győződve, hogy a következő év során pénzügyi kiadásai növekedni fognak.