Üzleti tippek

A wellness-szállodáknak jól ment

A belföldi vendégforgalom csökkent, és összességében kismértékű visszaesés volt a szállodai forgalomban, kivéve a wellnesseket.

A KSH adatai szerint az elmúlt évben majdnem 20 millió vendégéjszakát töltöttek el hazai szálláshelyeken. A közel 3,7 millió külföldi vendég mintegy 10 millió éjszakát töltött el 2011-ben nálunk, ami ugyan növekedést jelent, de összességében ez nem tudta ellensúlyozni a belföldi kereslet csökkenését. Ennek oka, hogy a hazai vendégeknél mind a létszám, mind az általuk eltöltött éjszakák száma kevesebb volt, mint egy évvel korábban. A 3,9 millió vendég ugyanis 9,5 millió éjszakát töltött el kereskedelmi szálláshelyeken.

Voltak “nyertesek” is

Amíg a panziókban, üdülőházakban, közösségi szálláshelyeken, kempingekben komoly visszaesés volt a forgalomban, addig a szállodáknak összességében sikerült javítaniuk. Ez lényegében a négycsillagos hoteleket jelentette, ahol mind a belföldiek, mind a külföldiek száma és az itt töltött idő is több volt, mint korábban.
A minőségi kikapcsolódásra láthatóan van kereslet, amit alátámaszt az is, hogy a legjobban a wellness-szállodák teljesítettek. A vendégforgalom visszaesése kilenc turisztikai régióból ötöt érintett, leginkább a Dél-Dunántúlt és a Balatont.

Számszerűen
Az előzetes adatok szerint tavaly a külföldi vendégek 9920 ezer, míg a belföldi vendégek 9515 ezer vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken. A kereskedelmi szálláshelyek tavaly összesen 245 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 136 milliárd forint volt. A forint/euró árfolyam 2011-ben 263 és 316 forint között mozgott, az éves átlagárfolyam 2011-ben 279 forint volt, ami 4 forinttal gyengébb, mint egy évvel korábban. Az év végén 2051 kereskedelmi szálláshely volt, ebből 817 szálloda 49 ezer szobával, 816 panzió 9 ezer szobával működött, az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma pedig 418 volt. A fogadókapacitás 2400 szállodai szobával bővült. A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 46,5 százalékos volt, ezen belül az ötcsillagosok 63, a négycsillagosok 53,5 százalékos foglaltságot értek el.

Menedzsment kérdése is

A fenti trendeket erősítette meg Ágoston Anikó, az Accent Hotel Management Kft. disztribúciós vezetője, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy némi konszolidáció figyelhető meg a szállodapiacon abban a tekintetben, hogy egyre több tulajdonos bízza az üzemeltetést szakemberekre. Az ország különböző területein 10 négy- és ötcsillagos szállodát, illetve a balatoni Club Aliga Üdülőközpontot üzemeltető cég szállodaportfóliója 2011-ben közel megduplázódott.
A portfólió így jó rálátást biztosít a hazai turisztikai trendekre. A szakember elmondása szerint a mostoha balatoni időjárás miatt egyedül a Club Aliga esetében nem sikerült hozni a terveket, de a régebb óta menedzselt szállodáikban mindenhol javulást értek el.

Érdemes a módosabb vendégek felé nyitni

Nem feltétlenül kell félni a magasabbra pozicionálástól, állítja a szakember. Erre példa, hogy a  szállodalánc egy évvel ezelőtt (az üzemeltetés átvétele után) ötcsillagos szállodává alakította át az Andrássy Rezidenciát, ami jó döntésnek bizonyult, hiszen az így megszerzett új vendégkör jóval nagyobb költési hajlandósága mind az átlagárban, mind az egyéb, elsősorban wellnessbevételekben megmutatkozik. Ez a szálloda például az újrapozícionált szolgáltatásoknak köszönhetően a korábbinál  sokkal jobb forgalmat tudhat maga mögött.

A beutaztatásban még mindig a német forgalom a meghatározó

Számos nagy európai küldőországnál (pl. Ausztria, Egyesült Királyság, Svédország, Spanyolország) nőtt tavaly a hazai vendégéjszakák száma. A német vendégek száma és az itt töltött idő a központi statisztika szerint mérséklődik, de volumenében még így is a legmeghatározóbb.
A hazai idegenforgalom még mindig Budapest-központú: a vendégek több mint fele összesen 6,3 millió vendégéjszakát töltött a fővárosban, ami több mint 2010-ben. Ennek megfelelően a fővárosi házak jó eredményt tudhatnak maguk mögött.

Országos kép

Az utóbbit támasztja alá az is, hogy az Accent Hotel Management alá tartozó két budapesti szálloda az elmúlt évben az átlagárat és foglaltságot egyaránt képes volt jelentős mértékben növelni, sőt ezek együttese olyan REVPAR emelkedést (egy kiadható szobára jutó szobaárbevétel) eredményezett, amely jóval meghaladja a Magyar Hotel Monitor által a budapesti négycsillagos kategóriában jelzett szerény növekedést – hangsúlyozta Ágoston Anikó.

Nyugat-magyarországi szállodáik továbbra is erősen támaszkodnak az osztrák és német piacra, míg a hazai gyógyvizek iránt az orosz piac  mutat érdeklődést. Persze a környező országokra is érdemes koncentrálni. A mórahalmi Colosseumban a szerbek jelentik a belföldi után a legfontosabb piacot, a tokaji bor miatt nemzetközi érdeklődésre számot tartó Andrássy Rezidenciában pedig minden hatodik vendég külföldi, legtöbben a szomszédos Szlovákiából érkeznek.

Az idei év tartogathat meglepetéseket

Az általános gazdasági helyzet, az üzemanyagárak emelkedése és a Széchenyi pihenőkártya jelenleg bizonytalan piaci elfogadottsága miatt a belföldi kereslet szűkülésére lehet számítani. Némi jó hírt jelenthet a hosszú hétvégék száma, amelyből idén nyolc is akad, és talán arra is lehet számítani, hogy a magas euróárfolyam miatt többen inkább itthon pihennek majd a külföldi utazás helyett.

A szakember ugyanakkor arra is figyelmeztet, minden bizonnyal lesz egy olyan réteg is, amely erősen lecsökkenti, – vagy kénytelen kihúzni – a 2012-es családi költségvetésből a wellnesshétvégékre, nyaralásra szánt keretet. Az eddigiek alapján ráadásul az üdülési csekk és SZÉP kártya közötti váltás nem éppen gyors és zökkenőmentes: a szállodák úgy érzik, mind a kibocsátó bankok, mind a munkáltatók lassan reagáltak. A felhasználók és az elfogadók számára hiába praktikusabb fizetőeszköz a kártya, a munkáltatókat még visszatartja az ezzel járó pluszadminisztráció és költség.

Érdemes-e a gyenge forintra játszani?

A külföldi érdeklődést csak átmenetileg növelheti a forint gyengülése, emelte ki Ágoston Anikó. Arra lehet számítani, hogy rövid fellendülés után lecserélődhet a vendégkör és inkább az alacsonyabb szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkező réteget vonzzák az alacsony árak. Véleménye szerint előnyösebb lehet nem követni az árfolyamváltozást, hanem euróban fixálni az árakat. Ezt persze csak azok a szállodák tehetik meg, amelyeknél a belföldi piac elhanyagolható.

Ebben a helyzetben érdemes a belföldi vendégkör lojalitását növelő eszközök bevezetésével és a külföldre irányuló fokozottabb marketingtevékenységgel próbálkozni. Fontos, hogy a szállodák különböző programokkal és különleges ajánlatokkal rendelkezzenek, amelyek nemcsak a vendégek elégedettségét növelik, de pluszbevételt is termelnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik