Nem titkoltan azzal a szándékkal, hogy megtörje a The New York Times (NYT) helyi egyeduralmát, egy 12 oldalas napi mellékletet indít útjára a The Wall Street Journalban (WSJ) Rupert Murdoch. A politikáról, sportról, kultúráról és üzletről szóló, Greater New York című laprész évi 15 millió dolláros költségvetéssel gazdálkodik majd. 35 fős szerkesztőségét a megszűnt New York Sun munkatársai közül toborozta.
A WSJ mélyen a 90 ezer dolláros piaci tarifa alatt, 19 ezer dollárért kínálja az egész oldalas újsághirdetést a New York környéki vállalkozásoknak- közölte a Reuters brit hírügynökséggel egy névtelenséget kérő forrás a WSJ anyavállalatánál, a Dow Jonesnál. A hirdető bónuszként kaphat még egy egész kolumnás hirdetést a The New York Postban is, amely szintén a Rupert Murdoch által birtokolt News Corporation tulajdonában áll.
Murdoch már azelőtt elhatározta, hogy tönkreteszi a NYT-t, hogy 2007-ben, 5 milliárd dollárért felvásárolta a Dow Jonest (DJ). Sarah Ellison, a WSJ egykori riportere a júniusban megjelenő War at the Wall Street Journal (Háború a WSJ-nél) című könyvében leírja, Murdoch nagyon megsértődött, amikor a NYT vezércikkben fanyalgott amiatt, hogy a Dow Jonest a News Corporationnek adták el. “Kezdődjék a harc!” – írta az ausztrál születésű médiacézár a NYT elnökéhez, Arthur Sulzbergerhez intézett üzenetében. Később, a DJ és a WSJ vezetőinek együttes ülésén, Rupert Murdoch így szólt: “Ki kell találnunk, hogy hogyan nyomorítsuk meg, hogyan nyomorítsuk meg ténylegesen a The New York Timest!”
Murdoch a New York magazinnak februárban adott nyilatkozatában személyében is támadta Sulzbergert. Mint mondta, a NYT a múltban rekedt és támadható, aminek fő oka az, hogy “Sulzberger a helyén maradt.” A város sajtópiacán Murdoch felbukkanása előtt ismeretlen volt az ilyen durva eszközökkel vívott sajtóháború.
A NYT felvette a kesztyűt: átcsábította a WSJ-tól Kate Taylor kulturális riportert, aki részt vett a konkurens kiadvány koncepciójának alakításában, s felvette Bob Christie-t, a WSJ volt PR-főnökét. Kész szembenézni a kihívással a hirdetési piacon is.
Alan Mutter médiapiaci elemző nem érti, hogy Murdoch miért éppen olyan időszakban próbálja megroppantani a NYT-t, amikor a hirdetők egyre kevésbé érdeklődnek a nyomtatott sajtó iránt és amikor a média egyre inkább az online megoldások felé fordul. “Murdoch NYT elleni támadása rövid távon mindkét félnek árt, mert mindkét félnek nagyon sokba kerül. Közép és hosszú távon pedig ez egy felmorzsolódásra irányuló háború lesz, amelyben nem lehetnek győztesek” – mondta Mutter.
A WSJ-nak egyébként van már egy San Francisco-i heti melléklete, az amerikai autógyártás fellegvárában pedig megszerezte a terjesztést, miután a Detroit Free Press és a Detroit News megszűntette a házhozszállítást.