Thorsten Hennig-Thurau marketingszakember azt állítja, számításai révén a filmstúdiók a jövőben elkerülhetik a kínos bukásokat, és előre kalkulálható bevétellel számolhatnak. “Csakúgy, mint a mobiltelefonokra és a jégkrémre, a filmekre is vonatkoznak bizonyos gazdasági törvényszerűségek” – közölte a szakember, aki már évek óta foglalkozik az “álomgyár” gazdasági működésével. “Persze, a filmipar izgalmasabb a joghurtpiacnál” – tette hozzá a münsteri marketingprofesszor.
A bevételi előrejelzésekhez pontos adatokra, valószínűség számításokra, jó piaci “szimatra”, és összehasonlítási alapra van szükség – részletezi a receptet Hennig-Thurau, aki eddig mintegy kétezer alkotást vett fel adatbankjába. Munkája megbízhatónak bizonyult, húsz százalékos eltéréssel tudja megbecsülni egy-egy film várható bevételét, szakterületének pedig a folytatások számítanak.
A sikerfilmek folytatásainál – például a Pókember újabb részénél – Hennig-Thurau figyelembe veszi a márka értékét, az előzetesen várt bevételt, valamint egy hasonló paraméterekkel rendelkező film előzetesen várt bevételét. Az így kapott összeg azonban csak a befolyó pénz egy részét fedi, a Pókember esetében azt a bevételrészt, amelyet maga a márka hoz a stúdiók konyhájára (ezt számítja ki a szakember úgy, hogy az előzetesen várt bevételből kivonja a hasonló film előzetesen várt bevételét, majd ezt megszorozza 0,4886-tal). A végső kalkuláció ennél bonyolultabb, a Pókember esetében Tobey Maguire főszereplő nélkül például a stúdió lemondhatott volna a 347 millió dolláros bevétel több mint feléről, és kénytelen lett volna beérni 182 millióval.
A német kutatót tavaly a The Observer című brit lap felkérte, számítsa ki az Alkonyat vámpírsorozat második részének várható bevételét. Hennig-Thurau 276 millió dollárra hozta ki a népszerű történet újabb fejezetének amerikai bevételeit, és nem is “lőtt mellé”: a film 295 millió dollárt hozott a gyártónak.
“A folytatások majdnem mindig sikeresebbek az első résznél, noha ez nem jelenti azt, hogy az új rész tartalmilag jobb az elsőnél” – mondta a szakember. Hozzátette: minden idők tíz legsikeresebb filmjéből hat folytatás volt. Szerinte a sikertörténetek újabb fejezetei a piacra is hatnak, a folytatások pedig végül is egy márka kiterjesztését jelentik. “Az Indiana Jones és a Pókember esetében mindez nagyon jól sikerült, az Elemi ösztönnél és a Terminátornál azonban már kevésbé” – vélekedett.