Megcsappanó reklámbevételei miatt az RTL Klub júniustól megvonta munkatársaitól a melegétel-utalványokat és az egészségpénztári kifizetéseket. A csatornánál azért spórolnak a juttatásokon, hogy elkerüljék az elbocsátásokat. Nem csak az RTL-t érinti a válság, pár hete a TV2 háza tájáról lehetett hallani elbocsátásokról az Aktív című műsor megszűnése kapcsán.
A fentiekből nem úgy tűnik, mintha a jelenlegi piaci helyzetben kötegekben állna a herdálni való pénz a két nagy kereskedelmi televíziónál. Pedig júniusban teljesült az egyik régi vágyuk, az ORTT módosította a műsor-szolgáltatási szerződésüket, és legálisan indíthatnának tematikus csatornákat. Az elvi lehetőség ellenére azonban a gyakorlatban könnyen lehet, hogy egyetlen új csatorna sem indul, s nem is elsősorban a válság miatt.
Mónika marad
Még kora tavasszal kezdett valamiféle paktumszerűség körvonalazódni a két kereskedelmi csatorna és az ORTT között. A kiindulási alap az lehetett, hogy a földi digitális sugárzás az első hónapokban várakozáson alul teljesített. Pusztán a Duna Televízió két csatornája, továbbá az ATV és a Hír Tv kódolt adása volt nézhető, illetve hébe-hóba tesztadásként a Magyar Televízió adóit lehetett elérni. A hazai piac sajátosságai miatt elképzelhető, hogy az RTL Klub és a TV2 jelenléte sem sokat dob a MinDig Tv szolgáltatás népszerűségén, a két kereskedelmi csatorna nélkül viszont biztos bukásra lett volna ítélve.
A két legnépszerűbb televíziónak ez tárgyalási alapot jelentett a döntéshozók felé, ezért a válság őket érintő hatásai miatt előálltak a koncessziós díjuk csökkentésének ötletével, és azzal, hogy az ORTT engedélyezze számukra tematikus csatornák indítását.
A díjcsökkentés ellen a közszolgálati médiumok egységfrontba tömörültek és közös lobbizásba kezdtek. Nem is eredménytelenül, a díjcsökkentés egyelőre lekerült a napirendről. Az ORTT részéről időközben újabb igények is felmerültek, például szerették volna, ha a műsor-szolgáltatási szerződésben a csatornák vállalják, hogy munkaszüneti napok délelőttjein nem sugároznak korhatáros műsorokat. De felvetődött a Mónika-show és a Joshi Bharat hatósági száműzése is a televíziók a délutáni sávjából. Utóbbit végül nem sikerült elérnie a médiahatóságnak, a délelőtti korlátozást viszont vállalták a televíziók, amelyek immár elérhetők a MinDig Tv kínálatában.
Egyik kereskedelmi televíziós forrásunk állítja, a látszat ellenére semmiféle paktumról nincs szó, szerinte az ORTT-vel nem is nagyon lehetne ilyen megállapodást összehozni, ezért nem a tematikus csatornák indításának a lehetőségéért cserébe mentek fel a földi digitális kínálatba.
Ezt támasztja alá az is, hogy úgy tudjuk, az RTL csoport esetében kvázi céges policy a földi digitális sugárzásban való részvétel. Nagy-Britanniában ugyanis eleinte nem bíztak a földi digitális rendszer sikerében, ezért eladták a sugárzási jogosultságukat. Később azonban felpörgött ez a szolgáltatás, és komoly felárért tudtak csak visszakerülni a digitális multiplexre. Esetükben tehát van egyfajta „mi van, ha mégis sikeres lesz” jellegű félelem. A TV2 döntését pedig inkább motiválta az RTL Klub lépése, mint bármilyen más szempont.
Zsarolási alap
Lehet, hogy a kereskedelmi csatornák másként álltak ehhez a kérdéshez, de az ORTT jegyzőkönyvei szerint a testületi tagok az elmúlt időszakban lényegében zsarolási alapként tekintettek a televíziók szerződésmódosítási igényeire. „Alapvető cél – amely a fejlődést előmozdítja –, hogy valamilyen módon fölsegítsük a multiplexre a két kereskedelmi televíziót” – említette Majtényi László, a médiahatóság elnöke egy május eleji testületi ülésen. Szalai Annamária testületi tag már konkrétabban fogalmazott, nem kerülgette a témát semmiféle „fölsegítéssel”, kijelentette, hogy addig ne foglalkozzanak a televíziók szerződésmódosítási igényével, amíg a két csatorna nem vesz részt a földi digitális átállásban.
A jegyzőkönyvek tanúsága szerint az újabbnál újabb feltételek kitalálásába egy idő után komolyan belelendültek a testületi tagok. „Abban az esetben támogatnám a szerződésmódosítást, ha magyar joghatóság alá kerülne mindazon csatorna (…), amellyel tulajdonosi kapcsolatban van jelenleg az RTL” – vetett fel június elején egy újabb feltételt Szalai Annamária. Később erre Majtényi László azt mondta, hogy „súrolja a lehetőségeink határait”.
Az ORTT jegyzőkönyveit olvasgatni egyébként körülbelül annyira épületes dolog, mint országgyűlési közvetítést nézni. Mindenki igyekszik az őt delegáló pártok irányelveihez alkalmazkodni, a szakmaiság csak foltokban fedezhető fel. Amikor a televíziók díjcsökkentési kérelme volt napirenden, az egyik testületi tag például látványosan keverte az RTL Klub és a TV2 árbevételi adatait a nyereséggel. Nem értette, hogy egy 35 és egy 26 milliárd forintos „nyereségű” csatorna miért kér díjcsökkentést. A testületi tagok közül pedig senki sem javította ki.
Eladót keresnek
A koncessziós szerződések módosítása tehát átment az ORTT-n, azonban emiatt nem kell gyökeres változásra számítani a televíziós piacon. A médiatörvény ugyanis csak olyan tematikus adó indítását teszi lehetővé a két nagy kereskedelmi csatorna számára, amely óránként nem sugározhat három percnél több reklámot. Ezzel a feltétellel viszont gyakorlatilag finanszírozhatatlan egy televízió működtetése, információink szerint a két adó közül az RTL Klubnál már el is döntötték, hogy nem indítanak új tévét.
További csatornái vélhetően csak akkor lesznek az RTL Klubnak és a TV2-nek, ha erre egy új médiatörvény reklámidős korlátok nélkül ad majd lehetőséget. Némi reménysugárt jelentett, hogy június elején egyszemélyes partizánakció keretében Jánosi György benyújtotta az új médiatörvény-tervezetet, ám ezt még a parlament kulturális és sajtóbizottságában leszavazták, s maga a javaslat nem is került az Országgyűlés elé.
Egyébként egy új médiatörvény sem biztos, hogy csatornaalapítási lázat indítana el. Piaci pletykák szerint, ha az RTL Klubnak lenne lehetősége, akkor sem indítana nulláról televíziókat, inkább vásárolna a meglévők közül. Méghozzá olyat, amely az analóg kábelrendszereken is elérhető. A digitális hálózatok ugyanis még nem érik el a lakosság többségét, a kábelesek pedig analógba már nem vesznek fel új televíziókat. Vagy azért, mert betelt, vagy azért, mert digitalizálnak, és inkább ezt az új szolgáltatásukat preferálják az analóggal szemben.
Az RTL esetén kézenfekvő felvásárlási célpontok lehetnek az IKO-csatornák, de állítólag figyelik az egyéb eladósorban lévő televíziókat is. Az igazán nagy kérdés, hogy a TV2 mit lépne ilyen esetben. A nem túl kedvező piaci környezetre utal, hogy a tulajdonosuk által egy évvel ezelőtt bejelentett női csatornájuk, a FEM Tv idei indulását végül elhalasztották. Egy tematikus adó ráadásul nem is elég, az üzletileg rentábilis működéshez ezekből a fél-egyszázalékos közönségarányú televíziókból komplett csatornacsaládot kellene kiépíteni. Mindez azonban csak ötletelés marad egészen addig, amíg nem lesz új médiatörvény.