Tízmilliárd dollár – a legutóbbi befektetést figyelembe véve ennyit ér a világ legnépszerűbb közösségi portálja, a több mint kétszázmillió regisztrált felhasználót jegyző Facebook. Az oldalt üzemeltető cég május végén kapott egy 200 millió dolláros tőkeinjekciót az orosz gyökerű, londoni és moszkvai központú Digital Sky Technologiestől, ezzel a társaság 1,96 százalékos tulajdonrészt szerzett a vállalkozásban. A tavaly becslések szerint 265 millió dolláros bevételt elérő Facebook számára egyébként visszaesést jelent a mostani, tízmilliárd dolláros piaci érték, hiszen 2007 októberében a Microsoft 240 millió dollárért 1,6 százalékos részt szerzett a közösségi portálban, ez alapján a szolgáltatás értéke akkor 15 milliárd dollár volt – derül ki a The Wall Street Journal összeállításából. A csökkenés okát a szakértők a gazdasági válság mellett abban látják, hogy az elmúlt időszakban a vállalkozás csak nehezen tudott új befektetőket vonzani.
Pedig lassan a Google-hoz hasonló hírnevet vív ki magának a Facebook – 2012-re akár több látogatója lehet, mint a legnépszerűbb keresőszolgáltatásnak –, és a kétszázmilliós felhasználói tábor bármelyik vezető netes vállalkozásnak komoly vonzerőt jelenthet. Nem szabad megfeledkezni azonban arról, hogy rendkívül gyorsan változik az internetezők érdeklődési köre, és igen rövid idő alatt a legnépszerűbb szolgáltatások is visszasüllyedhetnek a középmezőnybe. Ez történt például a közösségi oldalak piacát egészen tavaly áprilisig uraló MySpace-szel, amely napjainkra jócskán lemaradt a Facebook mögött a felhasználói számot és a használatot tekintve. Ennek megfelelően a második számú közösségi portál piaci értéke is elmarad a nagy riválisétól, a TechCrunch technológiai portál szakértőinek számításai szerint a MySpace mintegy 6,53 milliárd dollárt ér. Persze ez az érték is több mint 11-szerese annak az 580 millió dollárnak, amelyet Rupert Murdoch milliárdos vállalkozása, a News Corp. fizetett 2005 júliusában a portálért.
A harmadik legértékesebb közösségi portál a TechCrunch által összeállított listán a Bebo, amelyet a szakértők 1,8 milliárd dollárra értékeltek. Ez szintén komoly növekedést jelent ahhoz a 850 millióhoz képest, amit az AOL tavaly márciusban fizetett a szolgáltatásért. Bár a Bebo felhasználói tábora elhanyagolható a MySpace-hez vagy a Facebookhoz viszonyítva – tavaly év közepén 23 millió regisztrált felhasználója volt az oldalnak –, mégis jóval jövedelmezőbb, mint a legtöbb közösségi portál. Ennek hátterében az áll, hogy elsősorban a jól képzett, már sikeres, komoly vásárlóerőt képviselő embereket célozza meg – így például Bill Gates is tagja a közösségnek –, ez pedig igen vonzóvá teszi a hirdetők szemében.
Természetesen nem hiányzik a legértékesebb közösségi oldalak közül a legújabb nagy kedvenc, a Twitter sem, amely a negyedik pozíciót foglalja el a listán, közel 1,7 milliárd dolláros becsült értékkel, míg az ötödik helyen a szebb napokat is megélt LinkedIn található, amely a szakértők szerint valamivel kevesebb mint 800 millió dollárt ér. A magánjellegű helyett inkább az üzleti kapcsolatokra összpontosító portál 2008 júniusában 53 millió dolláros tőkeinjekciót kapott, ez alapján a szolgáltatás értéke akkor egymilliárd dollár volt.