A magyarországi mikrocégek vezetőinek többsége csak a kötelező (munkavédelem, balesetvédelem, tűzvédelem), a nélkülözhetetlen (új gép, új technológia működése) oktatásokat támogatja – figyelmen kívül hagyva alkalmazottjaik egyéni tanulási törekvéseit.
A középvállalkozások tudatosabbak, de korántsem tervezettebbek. Pedig kiélezett helyzetben a kkv-k egyik legfontosabb versenyelőnye, ha kiaknázzák az alkalmazottjaikban rejlő humánerőforrás-lehetőségeket. „Ha a fokozottabb verseny miatt egy kisvállalkozás csak a munkaerőből tud versenyelőnyt kovácsolni, akkor ezt haladéktalanul, konkurense előtt meg kell tennie. A válságkezelés szervezeti átalakításokat is igényel. Ezek során a vezetőnek képesnek kell lennie új stratégia kivitelezésére (célok kijelölése, kommunikációja, átalakítás, bizalomteremtés). Ha erre nincs felkészülve, az kudarchoz vezet.” – mondja Kiss Andrea ügyvezető igazgató a BLC Tréning & Coaching Center Kft.-től. Az is fontos, hogy az újak mellett a régebbi alkalmazottak és a vezetők tudásuk, képességük állandó fejlesztése révén hatékonyabbá tegyék a mindennapi működést. Ezért a szervezet céljai alapján egyénekre lebontott célok, egyéni teljesítménymérés, értékelés és visszajelzés szükséges. A szakképzési hozzájárulás terhére megvalósítható lehetőségek nagyobb, szélesebb körű esélyt jelenthetnek. (Az elszámoláshoz írásos együttműködési megállapodást kell kötni FAT-akkreditált oktatóintézményekkel!)
Skillre gyúrni
A válság a szaktudás tökéletesítése mellett szükségessé teheti a gyors helyzetfelismerő, együttműködő, stresszkezelő és kommunikációs készség fejlesztését is. Készségfejlesztéshez jó választás a csoportos tréning (max. 12 fő), ahol tréner segítségével sajátítható el az adott készség, fejleszthető a már meglévő adottság. Az 1-2 kollégát érintő készségfejlesztés esetén költségkímélőbb lehet a nyílt tréning (ez nem cégre szabott!). Speciális, személyre szóló fejlődést tesz lehetővé a skills-coaching, ahol egyéni folyamat során folyik a „tanulás”. Ez hosszú távú és költséges folyamat, viszont az előidézett változások azonnal megjelennek a mindennapi életben.
„A coach segítheti a vezetőt abban, hogyan váljon jó átalakítóvá, stabilizálóvá, hogyan kezelje az ellenállást, használja ki a sikertényezőket, és kerülje el a buktatókat. Hogy a coacholt személy tehernek, stresszfaktornak tekinti-e a folyamatot, nagymértékben függ attól, hogyan tárták elé a helyzetet, történt-e kölcsönös megállapodás, vagy csak úgy, kérdezés nélkül helyezték ki mellé a coachot. A terület specifikussága miatt a cég által kirendelt coach személye, végzettsége, tapasztalata, módszerei és folyamatszemlélete a mérvadó. Mivel ezeket nem könnyű megszerezni, nagyon sok a botcsinálta coach Magyarországon.” – teszi hozzá Kiss Andrea.
Kontrollált tudás
Tisztában kell lennünk az általunk igényelt képzés céljával, és azt is tudnunk kell, milyen eredményt várunk tőle. Ha az általunk felkért partner ezekre vagy a résztvevőkre, azok „előéletére”, a témához kapcsolódó problémáinkra nem kíváncsi, akkor biztosak lehetünk abban: sablonképzésnek nézhetünk elébe. Ha az egyéni vállalkozók, egyesületek, közhasznú társaságok, alapítványok, egyéb jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok, iskolák alapító okiratában szerepel a 8532, 8551, 8552, 8553 és a 8559 TEÁOR-számú tevékenység (régen ez volt a 8041, 8042), akkor a vállalkozásnak lehetősége van iskolarendszeren kívüli felnőttképzési tevékenység folytatására. De ez csak lehetőség. Amennyiben valaki ténylegesen folytatni kívánja a tevékenységet, előtte a székhely szerinti, illetékes regionális munkaügyi központban kérnie kell cége nyilvántartásba vételét. A nyilvántartásba vétel 4 évre szól (nyilvántartási számot jelent) – kétévenkénti beszámolási kötelezettséggel. Mindezt egyetlen telefonhívással le lehet ellenőrizni a munkaügyi központnál. Hiába rendelkezik tehát valaki tanítható tudással, hivatalosan csak akkor oktathat, ha ehhez megvan a megfelelő végzettsége, képesítése, szakmai háttere és hivatalos engedélye. Bár mindenki szabadon választhatja meg, milyen képzést vesz igénybe, Éliás János vezető főtanácsos, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Foglalkoztatási és Képzési Igazgatóságának szakmai tanácsadója azt javasolja, hogy az együttműködés megkezdése előtt a felnőttképzési tevékenységet igénybe vevők a következőkre figyeljenek kiemelten:
- A kiválasztásra kerülő intézmény felnőttképzési nyilvántartása és hatályosságának ellenőrzése az intézményben található eredeti dokumentum alapján.
- A képzésnek és a szakmai-jogszabályi feltételeknek megfelelő képzési program és az abban meghatározott személyi-tárgyi feltételek megléte, illetve a személyi-tárgyi feltételek elfogadható módon történő biztosítása a helyszínen.
- A képzés kezdési időpontjának és ütemezésének megfeleltetése.
- A vizsgára bocsátás feltételei, vizsgáztatás, végzettséget igazoló dokumentum kiadásának biztosítása.
- A képzési költség megfelelősége, fizetési feltételek.
- Együttműködésre vonatkozó szerződési feltételek tisztázása.
Amennyiben a gazdasági társaságok szakképzési hozzájárulásukból kívánják elszámolni a képzési költséget, abban az esetben meg kell nézni azt is, hogy a képző intézmény rendelkezik-e akkreditációs lajstromszámmal.
Szerződés szerint
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a felnőttképzést folytató cégek leggyakoribb hiányosságai: a nyilvántartás teljes hiánya vagy lejárt nyilvántartás; az előírt beszámolási kötelezettség elmulasztása; a képzési program hiánya vagy nem a szakmai előírásoknak megfelelő képzési program. Előfordulhat, hogy a képzési program nem szerepel az intézmény felnőttképzési nyilvántartásában, annak megnevezése nem azonos a nyilvántartásban szereplővel. Esetleg elfelejtik bejelenteni az intézmény nyilvántartott adataiban történt változásokat, az oktatók nem felelnek meg a képesítési előírásoknak, a képzésben részt vevővel nem kötnek felnőttképzési szerződést, annak tartalma nem felel meg a jogszabályi előírásoknak, a képzés megvalósításával összefüggő dokumentumokat nem vagy hiányosan vezetik, az előírt statisztikai adatszolgáltatási kötelezettségeket nem teljesítik. Mivel a tréningekre specializálódott cégeknek könnyebb a helyzete, érdemes komolyan figyelni a szerződéskötésre, sőt a tréninget tartó személy és az általa alkalmazni kívánt módszerek megismerésére is. (Nem minden ültethető át a magyar viszonyokra!) „Referenciák ellenőrzésével könnyebb elkerülni a kizárólag profitszerzésre és kapcsolati tőkére szakosodott, nem szakmai alapon működő cégeket. Sok képzőcég alkalmaz kiválóan tárgyaló értékesítő szakembert, aki meggyőzi az ügyfelet. De ez még nem garancia arra, hogy a fejlesztési folyamat a tárgyaláson egyeztetett módon és minőségben történik majd.” – figyelmeztet a BLC ügyvezetője is.