Üzleti tippek

Google-fóbia a netpiacon

Heves tiltakozást váltott ki az online világ meghatározó cégei körében a Google legutóbbi akvizíciója, a DoubleClick megvásárlása. A félelmek szerint a társaság monopolközeli helyzetbe kerül az internetes reklámpiacon.

Megállíthatatlannak tűnik a világ legnépszerűbb internetes keresője, a Google terjeszkedése. Legújabb szerzeményének, a 3,1 milliárd dollárért megvásárolt DoubleClicknek köszönhetően a társaság a szöveges hirdetések mellett a multimédiás online reklámpiacon is jókora szelethez jut.

Nem csoda, hogy a nagy riválisok azonnal tiltakoztak a tranzakció ellen, és farkast, vagyis jó amerikai szokás szerint trösztöt kiáltottak, élen a világ vezető szoftvercégével, a Microsofttal. A tiltakozók szerint ugyanis az akvizícióval a Google – a legnagyobb médiaeladóként – az online reklámpiacon domináns szerephez jut. A keresőcég válasza nem is váratott sokáig magára, ráadásul a visszavágás sem volt kevésbé kemény, mint a támadás. Rögtön két magyar közmondás juthatott róla eszünkbe: „savanyú a szőlő”, illetve „bagoly mondja, nagyfejű”.

Népszerű célpont

Tévednek azok, akik azt állítják, hogy a DoubleClick megvásárlása túl nagy befolyást ad a Google kezébe az online hirdetési piacon, hiszen ez egy gyorsan bővülő terület, és a felhasználóknak számos választási lehetőségük van – nyilatkozta a vádakra reagálva Eric Schmidt, a keresőcég vezérigazgatója. A monopolhelyzetre vonatkozó aggodalmakat azok a vállalatok fogalmazták meg, amelyek veszítettek a hirdetési szolgáltatást nyújtó társaságért folytatott versenyben – tette hozzá a Google vezetője. (Sajtóhírek szerint a Microsoft kétmilliárd dollár körüli összegért vásárolta volna meg a DoubleClicket.) A szoftvercég kapcsán Eric Schmidt megemlítette azt is, hogy a társaságot mind az amerikai, mind az európai uniós versenyjogi hatóságok elmarasztalták a trösztellenes törvények megsértése miatt.

Új erő

A New York-i központú DoubleClick társaságot 1998-ban vezették be a tőzsdére, akkor 80 millió dollár árbevétel mellett 18,2 milliós veszteséget könyvelt el. A cég ezután a szokásos pályát követte: a dotkomrobbanással az árfolyam meredeken ívelt felfelé, majd a lufi kipukkanásakor még ennél is meredekebben lezuhant. 2004-re a helyzet normalizálódott, a céget 1,1 milliárd dollárért a Hellmann & Friedman és a JMI Equity kockázatitőke-társaság vette meg, az új tulajdonosok pedig kivezették a tőzsdéről.

Tudta-e?


Már magyarul is elérhető a kereső oldalain reklámfelületet biztosító AdWords, illetve az AdSense, amellyel a saját weboldalt fenntartó vállalkozások jeleníthetik meg a kereső ügyfeleinek reklámjait.

Magyar Online Hirdetési Index

2003 1,6
2004 2,5
2005 3,4
2006 5,1
Forrás: MOHI
(milliárd forint)

Miért is fakadhattak ki a Google ellenlábasai, miért érezhették úgy, hogy fel kell lépniük a tranzakció ellen? A DoubleClick megszerzésével olyan hirdetői körben is megjelenik a keresőcég, ahol eddig nem sok babér termett számára. A Google saját hirdető szolgáltatásai, az AdWords és az AdSense főként a kis- és közepes vállalatok, illetve a tartalomszolgáltatók körében népszerűek, ráadásul szöveges formátumúak. A DoubleClick mintegy 1500 ügyfele – köztük olyan cégek, mint a News Corp., az AOL, az MTV Networks, a Sports Illustrated – ugyanakkor grafikus, illetve multimédiás felületeken hirdet.

Ez egyébként főként a másik nagy keresőtársaságnak, a Yahoo!-nak okozhat komoly fejfájást, hiszen a rivális vállalat vezető volt az ilyen jellegű hirdetések elhelyezésében. A helyzet most egycsapásra megváltozott, és ez rossz hír a keresőháborúban amúgy is vesztésre álló Yahoo! számára.

Napi partnerség

Természetesen a konkurencia sem pihen: a Yahoo! a hét elején jelentette be, hogy napilappartnereinek száma immár 264. A kiadókkal való megállapodás értelmében a lapok weboldalaikon a Yahoo! motorját használják, és részesednek azoknak a reklámoknak a bevételeiből, amelyeket a kereső a találatok mellett jelenít meg. (Azok a lapok, amelyek jelenleg a DoubleClick technikáját használják, folyamatosan térnek át a Yahoo!-éra.)

Nem véletlen az sem, hogy a Microsoft tiltakozott a leghangosabban a tranzakció ellen. A DoubleClick iránti érdeklődésről szóló hírek mellett a szoftvercég azért is érezheti kényelmetlenül magát, mert online divíziója még messzebb kerül attól, hogy akárcsak megszoríthassa az internet világában egyre inkább megkerülhetetlenné váló Google-t. Annak ellenére, hogy dollármilliárdokat és hatalmas emberi erőforrásokat fordítottak saját keresőmotorjuk és hirdetési rendszerük fejlesztésére, a szoftvercég nem volt képes eljutni a Google vagy a Yahoo! szintjére.

Rádiótól hangos

A két keresőtársaság első negyedéves pénzügyi adatainak összehasonlítása azt mutatja, hogy a Google sokkal jobban teljesít, mint vetélytársa. Míg a Yahoo! forgalma kilenc százalékkal, 1,18 milliárd dollárra nőtt az első három hónapban az egy évvel korábbihoz képest, addig nyeresége 160-ról 142 millió dollárra csökkent. A Google ugyanakkor szárnyalt, közel 70 százalékkal, egymilliárd dollárra nőtt a nyeresége az első negyedévben az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A vállalat bevétele is mintegy kétharmadával bővült, elérve a 3,66 milliárd dollárt. Nem meglepő, hogy Eric Schmidt vezérigazgató rendkívül elégedetten nyilatkozott a cég teljesítményéről, kiemelve, hogy a fő üzleti területek – a kereső- és az online hirdetés – eredményei lehetővé tették, hogy vállalják a korábban számukra ismeretlen területeken való megjelenés kockázatát is.

A cég április közepén jelentette be, hogy megegyezett az Egyesült Államok legnagyobb rádiótársaságával, a 675 állomást működtető Clear Channellel. Ennek értelmében a Google a rádiós cég állomásai reklámidejének közel öt százalékát felhasználva a saját reklámjait értékesítheti. A megállapodás részletei nem ismertek, az elemzők szerint a bevételek nagyobb része a rádiótársaságot illeti majd meg. A Google számára ez így is stratégiai győzelem, a cég ugyanis már régóta próbálja megvetni a lábát a hagyományos médiában, a rádiós piacon azonban ez idáig nemigen sikerült előrelépnie.

A küzdelem természetesen nem fillérekért folyik. Internetes reklámokra az idén a Zenith Optimedia előrejelzése szerint mintegy 31 milliárd dollárt költenek el, a világháló ezzel hétszázalékos szeletet hasít ki a globális reklámtortából. Két év múlva az internet részesedése a várakozások szerint megközelíti a kilenc százalékot, ez 43 milliárd dollár körüli költést jelent majd.

Webgeneráció

„Néhány éven belül megkerülhetetlenné válik az online csatorna a hirdetési piacon, mivel ekkorra felnő egy olyan nemzedék, amely már elsősorban a világhálón szerzi be az információkat, és a weben keresztül bonyolítja vásárlásai jelentős részét is” – mondta el Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi képviselője. Bár a hazai internetpenetráció mindössze harminc százalék körüli, a 15–17 éves korosztályban 89, míg a 15–24 évesek körében 74 százalékos az internethasználat. A hazai netezők 59 százaléka már most is először a világhálón szerez tudomást az új termékekről, ötödük pedig már vásárolt a weben.

A teljes hirdetési piacon belül az online csatorna szerepe folyamatosan nő, de még így is csak 2-4 százalék körüli a részesedése. A Magyar Online Hirdetési Indexben szereplő, a hazai netes reklámpiac 70 százalékát uraló nyolc nagy tartalomszolgáltató 2006-ban 5,1 milliárd forintos hirdetési bevételt ért el, ez 50 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

Míg Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban a keresésekhez kapcsolódó hirdetések az online reklámpiac mintegy 50 százalékát adják, addig Magyarországon ez az arány becslések szerint 10 és 25 százalék között lehet – közölte Peresztegi Zoltán.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik