A kérők
• az Abertis Group, az Ontario Teacher’s Pension Plan és a TBI konzorciuma
• a B A A (International Holdings) Ltd
• a Copenhagen Airports A/S
• az Euroinvest Közép-Európai Befektetési Rt, a Trigránit Fejlesztési Rt, az Aeroporto di Venezia Marco Polo S.p.a, az OTP Bank és a MOL Rt. konzorciuma
• a Ferrovial Aeropuertos S A, a Ferrovial Infraestructuras S A és a Goldman Sachs Int. konzorciuma
• a Fraport AG és a Deutsche Bank AG konzorciuma
• a Hochtief AirPort GmbH. és a Hochtief AirPort Capital GmbH. konzorciuma
• a Macquarie Airports Holdings Ltd
• a Tav Tepe- Akfen-Vie Yatirim Yapim Ve Isletme Anonim Sirketi
Kerékkötők?
A BA Üzemi Tanácsa augusztus 1-jén kérelmet nyújtott be a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz, amelyben a pályázati kiírás érvénytelenítését kéri, bár a Fővárosi Bíróság sajtótitkárságától kapott tájékoztatás szerint a kérelem még nem érkezett meg a Fővárosi Munkaügyi Bíróságra – írja az MTI.
Az ÜT szerint a munkavállalók határozott álláspontja, hogy a tervezett privatizáció sem gazdaságilag, sem szakmailag nem indokolt, és nem megalapozott. A közlemény szerint levélben fordulnak Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz és Orbán Viktorhoz, a Fidesz elnökéhez, hogy a Budapest Airport Rt. munkavállalói előtt állománygyűlésen ismertessék álláspontjukat a repülőtér jövőjével kapcsolatban. A beadványra azért került sor, mert a privatizációval kapcsolatban az üzemi tanács nem élhetett sem konzultációs, sem véleményezési jogával. A privatizáció ellen a cég dolgozói július 24-én figyelmeztető sztrájkot tartottak.
Az ÁPV által meghatározott értékelési kritériumok célja, hogy a második, kötelező érvényű ajánlati fordulóba csak a stratégiai, fejlesztési tervek, pénzügyi források megalapozottsága, az iparági tapasztalat, a munkavállalókkal kapcsolatos vállalások, a nemzetbiztonsági szempontok és az ajánlattevők általános elkötelezettsége alapján legmegfelelőbb, kisszámú pályázó jusson tovább – írja az ÁPV Rt. közleménye.
A pályázati eljárás második fordulójában – az indikatív ajánlatok alapján kiválasztott ajánlattevők – 2005. november 2-án adhatják be jogilag kötelező érvényű ajánlataikat, amelyek elbírálásakor a legfontosabb szempont a pénzügyi ajánlat lesz, a fejlesztési, működtetési garanciavállalások mellett. Az ÁPV Rt. a tranzakciót még idén le kívánja zárni.
Mit is adnak el?
A Budapesti Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér területe és az azon található felépítmények továbbra is az állam kizárólagos tulajdonában maradnak. Ezért az ÁPV Rt. a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz 1 szavazatot megtestesítő részvénycsomagját értékesíti. A Budapest Airport Rt-nek a Kincstári Vagyonigazgatósággal kötött vagyonkezelési szerződésén keresztül szerződéses joga és kötelessége a repülőtér nemzetközi repülőtérként való működtetése és fejlesztése.
A Budapest Airport Rt. meglévő vagyonkezelési szerződése módosításra kerül és lejárata határozatlan idejűről, 75 évre szóló, határozott időtartamúra változik azért, hogy a Budapest Airport Rt. és annak új tulajdonosa kellőképpen ösztönözve legyen a repülőtér folyamatos és hosszú távú fejlesztésére – írja a privatizációs szervezet közleménye.
A vagyonkezelési szerződésben, valamint az egyéb tranzakciós dokumentumokban rögzítik a repülőtéri szolgáltatások színvonalával és a cég működésével kapcsolatos követelményeinek megfelelő kötelezettségvállalásokat. A Budapest Airport Rt. által kiszabott légiforgalmi díjakat a Légiközlekedési törvényben meghatározott keretek szerint szabályozzák. A díjszabás – az ÁPV Rt. tervei szerint – a légitársaságok és utasaik szempontjából kiszámíthatóbb, átláthatóbb és várhatóan alacsonyabb lesz a jelenleginél.
A privatizációra azért kerül sor, hogy az utasforgalom növekedését szolgáló beruházásokat a magántőke valósítsa meg.
A kérők
Kedden délig tehették meg előzetes ajánlataikat a Budapest Airport Rt. 75 százalékos részvénycsomagjára pályázók. Az ÁPV Rt.-hez beérkező dokumentációk alapján várhatóan egy hónap múlva hozzák nyilvánosságra az ajánlati árakat, és azt, hogy kik jutottak be a következő körbe. Az már korábban nyilvánvalóvá vált, hogy kilenc pályázót hívtak meg a privatizációs tenderre, azonban szakértők szerint e csoport felének van esélye, hogy továbbjusson.
A 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatos tulajdoni hányadát kínálja eladásra az ÁPV Rt. Ha a jogszabályok lehetővé teszik, akár az összes részvényt értékesíti a privatizációs szervezet.
Az érdeklődők
Az OTP–Mol–Trigránit konzorcium szakmai befektetővel, a velencei repülőteret üzemeltető – vagyis a szakmai hátteret adó – Save Spával közösen pályázik. Szakértők szerint a magyar jelentkező sikerét abban az esetben lehetne biztosra venni, ha a konzorcium erősebb partner mellett tette volna le a voksát.
A másik fő esélyes a Wallis Ingatlan Rt.-vel közösen induló brit BAA. A cég szakmai kvalitása szinte felülmúlhatatlan, hiszen a világ egyik legnagyobb repülőterét – a londoni Heathrow-t – üzemelteti, ahol csak tavaly összesen 140 millióan fordultak meg.
A frankfurti repülőteret üzemeltető Fraport nevű pályázónak az egyik jelentős előnye, hogy partnere a Budapest Airportnak. Információk szerint a társaság stratégiájában szerepel, hogy Ferihegyet regionális központtá tegye.
A szintén a legnagyobbak között számon tartott Macquarie Airports világszerte összesen 110 millió utasnak nyújt kiszolgálást. A cég üzemelteti – többek között – a brüsszeli repteret.
A törökországi TAV, az isztambuli repülőtér üzemeltetője idén mintegy 3 milliárd dollárt fizetett a török reptér koncessziójának tizenöt éves meghosszabbításáért.
A futottak még kategóriába tartozik a spanyol Ferrovial és a német Hochtief építőipari cég, vagy a spanyol Abertis befektetési társaság által birtokolt brit TBI reptér-üzemeltető és a szintén brit Terra Firma befektetési társaság. De nem kizárt a koppenhágai reptér üzemeltetőjének eredményes szereplése sem, hiszen a cég hasonló kvalitású – bolgár, mexikói és kínai – reptereket is üzemeltet.