Vicces turistaszuvenírnek szánták a sprayflakonba zárt, sűrített friss levegőt, de az évszázad üzlete lehet belőle. Kína, és India nagyvárosaiban annyira szennyezett a levegő, hogy lakóik hajlandók komolyabb összegeket is áldozni néhány egészségesebb lélegzetvételért.
Egy ausztrál cég a kínai, míg egy kanadai startup az indiai piacot próbálja meghódítani friss levegővel. A termékek nagyjából ugyanúgy néznek ki: nagyméretű, légfrissítőre emlékeztető flakonok, amiknek a szórófejére, egy az orrot és a szájat eltakaró tölcsért lehet erősíteni. A cégek ígérete szerint, a fej lenyomásával tiszta levegő tölti el a tölcsért az arcára helyező fogyasztó tüdejét.
Az ausztrálok eredetileg vicces ajándékként, a turistának szánták, a kontinensnyi ország különböző pontjairól begyűjtött atmoszférát. Azzal a szlogennel kezdték árulni a flakonokat, hogy aki hazaviszi azokat, később a természet illatának segítségével idézheti fel a nyaralás emlékét.
Csakhogy az elképesztően szennyezett levegőjű kínai városok lakói elkezdték az internetről nagy tételben rendelni a flakononként 18.80 ausztrál dollárba (majdnem négyezer forintba) kerülő, 130 mély lélegzetnyi levegőt tartalmazó sprayt.
Felmérések szerint Kínában minden évben 1,6 millió ember hal meg a légszennyezettséggel összefüggő betegségekben, egy pekingi közlekedési rendőr pedig szerencsésnek számít, ha megéli a negyvenharmadik születésnapját.
Tekintve, hogy egy ember nagyjából 23 ezerszer vesz levegőt egy nap, a piac hatalmas lehetőségeket rejt. Az ausztrál Green & Clean Air alapítói is érzik ezt, ezért gőzerővel fejlesztenek. John Dickinson és Theo Ruygrok nemrég kötöttek szerződést egy mérnökkel, aki a levegőgyűjtési, és –sűrítési rendszerüket fogja tökéletesíteni.
A kanadai Vitality Air eleve a súlyos légszennyezettségtől szenvedő városokat célozta meg az északi fenyvesek kristálytiszta atmoszférájával. Tavaly nyár óta tizenkétezer palacknyi friss levegőt adtak el hét kínai nagyvárosban, most pedig azt az Új Delhit célozták meg, ahol a levegő a WHO adatai szerint, még a pekinginél is szennyezettebb.
Moses Lam, a cég egyik alapítója azt mondta, hogy a kínai tapasztalataikat tekintve nagyon bizakodók az indiai piacnyitással kapcsolatban. Elmondta, hogy vásárlóik elsősorban a cégvezetők, és a várandós anyák közül kerülnek ki, de a vizsgáikra készülő diákok is vesznek tőlük friss levegőt. Három-, és nyolcliteres flakonjaikat 1450, illetve 2800 rúpiáért (6000, illetve 12500 forintért) kínálják, vagyis egyetlen mély lélegzetvételért nagyjából 12.50 rúpiát (51 forintot) kell fizetniük a vásárlóiknak.