Pénzügy

MNB: központi forintosítás jöhet a devizás autóhiteleknél

autohitel(210x140).jpg (autóhitel)
autohitel(210x140).jpg (autóhitel)

Ha nem sikerül rávenni a bankokat, hogy maguktól váltsák forintra a jelenleg jelentős árfolyamkockázatnak kitett autós és személyi hiteleket, akkor beléphet az automatikus forintosítás.

Rendszerszintű forintosításra is sor kerülhet a devizaalapú autóhiteleknél és személyi kölcsönöknél, ha nem sikerül rávenni a bankokat, hogy maguktól váltsák forintra a jelenleg jelentős árfolyamkockázatnak kitett hiteleket – mondta Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi stabilitásért és hitelösztönzésért felelős ügyvezető igazgatója pénteken az M1 aktuális csatornának adott interjúban.

Van még árfolyamkockázat a rendszerben

Nagy Márton hozzátette: a devizahitelek kivezetése a jelzáloghitelekre vonatkozott, ahol lakás volt a fedezet. Ez a probléma 80-90 százalékát meg is oldotta, azonban van még árfolyamkockázat a rendszerben. Különösen január óta, amikor a svájci frank erősen felértékelődött a forinttal szemben, nagyobb figyelem irányul az autó- és személyi hitelekre – jegyezte meg.

Mivel ezen hiteleknél 2-3 év a hátralévő futamidő, és sajnos az adósság nagy részét a végén fizetik az ügyfelek, a “nagy meglepetés még most lehet” – fogalmazott.

Az autóhiteleknél eltérő a gyakorlat

Sok bank már tömegesen forintosítja az autóhiteleket, de még nem minden bank kapcsolódott be – mondta. A bankoknak azért érdeke a forintosítás az MNB igazgatója szerint, mert ezek a hitelek kockázatosnak számítanak, az árfolyamok változékonysága miatt pedig az ügyfelek fizetőképtelenné válhatnak a törlesztőrészlet emelkedése miatt – mondta Nagy Márton.

A 300 forint feletti svájci frank esetében akár 10-20 milliárd forintos veszteségről is lehet beszélni a bankoknál. Autóhiteleknél ugyanis az autó a fedezet, amely “lényegében értéktelen”, egy tízéves autó esetében 10-20 százalékos a megtérülés – tette hozzá.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik