Van hitel az autóján? Befolyásolja ennek nagysága hova utazik, hol nyaral? Többek között ezeket a kérdéseket teszik fel tegnap óta a Balaton partján nyaralóknak. A kérdéseket egy furcsa idézetekkel ellátott autóból hallhatják a strandolók.
A forint ünnepére
Az autót Ady Endre, Mi urunk a pénz című verse díszíti, amelyet tegnap abból az alkalomból ragasztottak a kocsi oldalára, hogy 1946. augusztus 1-jén jelent meg a ma használatos forint a pénzforgalomban felváltva ezzel a hiperinflációs pengőt.
Ezzel a “reklámmal” indult útjára az a Ford Mondeo, amelynek célja, hogy a balatoni strandok parkolóiban hívja fel a figyelmet a pénzügyekben való jártasság fontosságára. A kocsit, az egyébként sokat utazó Ady Endre portréja és sok más versidézete díszíti. A költőnek ezt a képét az idősebbek a régebbi 500 forintosról is jól ismerhetik.
Sütipénz
A strandok parkolóiban az autóból a hétvégén zene helyett, verses hangos könyvek szólnak. Az nyaralóknak pénz alakú süteményeket osztogatnak. Az édességek mellé egy kérdőívet is kapnak Ennek segítségével bárki felmérheti pénzügyekben való jártasságát. Kérdőíven megkérdezik azt is, hogy autóinkat hitelből vagy magánerőből vásároltuk e meg az utóbbi időben.
Érdeklődnek arról is, hogy hány pénzintézettől kértünk ajánlatot hitelre, mielőtt megvettük volna a munkához, utazáshoz használt autót. Valamint, hogy a vásárlás után megbántuk e, hogy nem néztünk jobban körül a hitelek piacán.
A szervezők szerint: az ilyen adatokból kiderülhet, hogy mennyire vagyunk megfontoltak, ha arról van szó, miből és hogyan vásároljuk meg új autónkat. Rákérdeznek arra is, hogy a korábban esetleg CHF-ben felvett hiteleink befolyásolják e utazási terveinket.
Az akciót a Sütibank elnevezésű figyelemfelhívó akció keretében indították el. A Sütibanknak egyébként nem ez az első pénzügyi ismereteket népszerűsítő kampánya. Tavaly decemberben ehető Kossuth-bankót is árultak a karácsonyi vásárokban. A bevételből tűzifát vettek rászorulóknak.
A fiatalok nem értik
A magyarok pénzügyi tájokozottságával kapcsolatban, a Sütibank korábbi eseményen Yalcinkaya Veronika, a Citibank közép-európai marketingigazgatója elmondta: az Európai Unió, de a Magyar Nemzeti Bank korábbi kutatási eredményei is azt mutatják, hogy a hazai fiatalok nem értik a pénzügyi hírek nyelvezetét, alig érdekli őket a pénzügyek kérdésköre, ráadásul a legtöbbször a megfelelő szülői minta is hiányzik.
Előrelépés azonban van: a Nemzeti Alaptantervben már évek óta szerepel a gazdasági nevelés mint kiemelt fejlesztési feladat. Ugyanakkor a pénzintézeteknek nem szabad a szülőket, és az iskolákat magukra hagyniuk. A bankoknak is nyitottabbaknak kell lenniük, ha azt akarják, hogy a most felnövekvő hazai „Y” és „Z” generációk már nemzetközi szinten is sokkal aktívabbak legyenek a pénzügyi területeken.
A szakember szerint a helyzet nem olyan lesújtó, mint 20-25 évvel ezelőtt. Egyre több a tehetős, biztos egzisztenciával rendelkező magyar állampolgár, aki ismeri annyira világ pénzügyi eseményeit, hogy a globális pénzpiacokon is jelen akarjon lenni.
Akik elzárkóztak az akciótól
A szervezők elmondták azt is, hogy a figyelemfelhívó akcióba több autós márkát is szerettek volna bevonni, írtak a Suzuki kommunikációs vezetőinek, akik sajnos érdemi választ nem adtak a Sütibank kampányára.
Suzuki jelenléte egy ilyen akcióban azért lett volna fontos, mert mégis csak ez az egyik olyan hazai gyártású márka, amelynek vannak olyan típusai amelyek az utóbbi időben sokat vesztettek imázsukból, holott kisebb fogyasztású, takarékos, költséghatékony, ár-érték arányban kiváló minőséget képviselnek. Éppen ezért okos megoldás lehet sokak számára, ha autó vásárlásról van szó. A magyar gyártású járműre szerették volna feltenni a Kocsiút az éjszakában című verset is, amelynek alapja egy utazás élménye és a magyarok jövőbeli sorsát vetíti előre.