Vitézy nekiment Lázárnak: másfélszer drágább lehet a horroráron tervezett autópálya

Folytatódott az ütésváltás a volt közlekedési államtitkár és a közlekedési miniszter között. Vitézy Dávid nyíltan vállalt vasútellenességgel vádolta meg Lázár Jánost, aki grandiózus autópálya-építési terveket vázolt fel. A politikus szerint a minisztérium által tervezett M100-as autópálya költsége a korábban becsült 345 milliárd helyett immár 500 milliárd forintba kerülhet.

Hétfőn Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár a Keleti pályaudvar közelében, múlt vasárnap este történt vonatbaleset kapcsán élesen kritizálta Lázár János építési és közlekedési minisztert. Szerinte Lázár törölte azt a beruházást, amelynek elmaradása miatt megbénult a Keleti.

A tárcavezető kedden Facebook-oldalán reagált a pályaudvarnál történt balesetre, ebben azt a magyarázatot adta, hogy egyes vasúti fejlesztéseket a szankciós infláció miatt kellett átütemeznünk, így múlt hétvégéig semmiképpen sem valósultak volna meg. Ezzel együtt reagált Vitézy üzenetére is, utalva arra, hogy a politikus célja, hogy közlekedési miniszter legyen.

Lázár János egy másik posztot is kiadott, amelyben felvázolta, hogy a kormány célul tűzte ki az M100-as, kétszer két sávos, gyorsforgalmi út megvalósítását. Ez az út az M1-es autópályát kötné össze, 32,3 kilométer hosszon Esztergommal, és a korábbi bejelentések alapján körülbelül 350 milliárd forint lenne az összköltsége. Ez azt jelentené, hogy az M100-as, kilométerenként, 10,8 milliárd forintért épülne,

ezzel minden idők legdrágább magyarországi autópályája lenne.

Vitézy szerdán Faceook-oldalán válaszolt Lázár bejelentéseire, ebben a következőket írta:

Mindent elmond a magyar közlekedéspolitika prioritásairól, hogy Lázár János közlekedési miniszterként néhány óra különbséggel posztolt tegnap arról, hogy:

Ez a terv 2022-es áron volt 345 milliárd forint, akkor nem rendelték meg, mostanra gondolom már 500 körül lehet.

Itt amúgy a beruházás első számú lobbistája a Suzuki, azonban az ő szállítási igényeiket nem közúton kellene kiszolgálni, hanem vasútra lehetne és kellene terelni (illetve ami már ott van, azt ott tartani) az elhanyagolt Esztergom – Komárom vasútvonal fejlesztésével, régóta halogatott villamosításával.

Mindez nem egyedi – folytatta a volt közlekedési államtitkár – legutóbb ugyanez a kettősség a múlt heti Lázár-sajtótájékoztatón volt nyilvánvaló, ahol a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bekötésére csak a gyorsforgalmi 2×2 sávra bővítését ígérte már Lázár: “az első számú prioritás az út megépítése” – mondta, majd hozzátette: “ha megépül az út, akkor kérdés, hogy a vasútra mennyi és milyen szükség lesz. Egyelőre az útra van pénz. Semmilyen vasútfejlesztésre nincsen pénz.”

Pedig könnyen belátható: a budapesti repülőtérnek a ceglédi fővonal vasúti bekötésre, és nem a közúti fejlesztésre van elsődlegesen szüksége, főleg, hogy a gyorsforgalmi út bővítése a Galvani híd megépítése nélkül csak a pesti belvárosra öntene többletforgalmat.

Nem szankciós inflációval állunk szemben tehát valójában, hanem mostanra már a szakminiszter által nyíltan vállalt vasútellenességgel.

– írta Vitézy Dávid.