Gazdaság

17 milliárd pluszt kaphat Mészáros cége egy vasúti projekthez, hogy ne nyomja őket a költségnövekedés

Vasvári Tamás / MTI
Vasvári Tamás / MTI

A GSM-R keretében az eredeti tervek szerint összesen 2225 kilométernyi hazai vasútvonal mentén épülne ki korszerű informatikai és hírközlési rendszer. A program első üteme már megvalósult, a második ütemre 2018-ban írták ki a pályázatot. A közbeszerzést, a Mészáros Lőrinc tulajdonába tartozó R-Kord Kft. nyert el konzorciumban. A közbeszerzés értéke 58,8 milliárd forint, ebből a Szabad Európa információi szerint mintegy húszmilliárd jön a CEF (Európai Hálózatfejlesztési Eszköz) keretében, a fennmaradó részt pedig az IKOP-ból (az Európai Unió Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programja). A megvalósításra úgy tűnik, kaphatnak még 17 milliárd forintot.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) sajtóosztálya március 14-én azt írta a portál megkeresésére, hogy az R-Kord azért kérte tőlük a kivitelezői szerződés újratárgyalását, mert „a projekt megvalósítása során jelentős mértékű költségnövekedést tapasztalt, mely visszavezethető az orosz–ukrán háború okozta alapanyaghiányra, valamint a Covid–19-járvány és a 2022. év IV. negyedévében tapasztalt euró–forint-árfolyam-változás hatásaira”. Ezért az ÉKM akkoriban vizsgálta a kialakult helyzet kezelésére rendelkezésre álló lehetőségeket, a megoldási koncepció kialakításáig pedig a vállalkozási szerződés szerint részlegesen felfüggesztette a projekt egy részének kivitelezését.

Információik szerint már meg is van a döntés, a kormány kész 17 milliárd forint plusz forrást bocsájtani hazai költségvetési forrásból a GSM-R 2. befejezésére. Erről egy úgynevezett 2000-es, azaz nem nyilvános kormányhatározattal döntöttek a soproni kihelyezett ülésen – írta a portál. De nem csak a költségnövekedésre bólinthatott rá a kormány. A lap egy forrására hivatkozva azt is írja, hogy  a műszaki tartalom jelentős csökkentésébe is belement a kormány, amiről szintén szó van a határozatban. Információik szerint a GSM-R 2.-ben az eredetileg tervezett 270 távközlési torony helyett csak mintegy 130 darab épülne meg, míg a 2225 kilométernyi vasúti pálya helyett csak nagyságrendileg 1800 kilométeren húznák ki a korszerű száloptikás hálózatot. Egy szakmai forrásuk szerint ez jelentős színvonalesést jelent az eredeti tervekhez képest.

Azt is írják még, hogy a kormány kivenné a beruházást az uniós operatív programból, inkább a magyar adófizetőkre terhelve a költségeket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik