Sok pénzt bukhat, aki nem tudja, milyen jogok illetik meg az online vásárlás során

Van rá megoldás, ha problémás az interneten rendelt termék.
Kapcsolódó cikkek

Egyre többen intézik online a karácsonyi ajándékvásárlást, ennek ellenére sokan nincsenek tisztában azzal, milyen jogok illetik meg őket az internetes rendelés során, és mit tehetnek, ha nem elégedettek a kifizetett termékkel – derül ki a Magyar Országos Közjegyzői Kamara online felméréséből. A kitöltők fele nem tudta például, hogy

Sokan azzal sincsenek tisztában, hogy

A karácsonyt megelőző időszakban nemcsak az üzletek, hanem a webshopok forgalma is megugrik, egyre többen intézik interneten az ajándékvásárlást, a járvány még rá is erősített erre a jelenségre. Online felmérésében a többi között azt vizsgálta a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK), hogy tudják-e a magyarok, milyen jogok illetik meg őket az internetes vásárlás során, és milyen lehetőségeik vannak, ha az átvétel után nem elégedettek a megrendelet termékkel. Például vissza lehet-e küldeni egy kifogástalan állapotú és megfelelő méretű cipőt, ha csak annyi a baj vele, hogy nem tetszik a vásárlónak? Milyen hosszú garancia vonatkozik az online vásárolt dolgokra? És mit lehet tenni akkor, ha a webshopot tulajdonló cég nem hajlandó visszafizetni a visszaküldött termék árát?

Indoklás nélkül el lehet állni a vásárlástól

A kitöltők fele nem tudta, hogy

Meghibásodás esetén tehát érdemes jelezni a webshopnak a problémát, amely – ha a termék nem a vásárló hibájából romlott el – köteles gondoskodni annak cseréjéről vagy javíttatásáról.

A válaszadók egyharmada azzal sem volt tisztában, hogy

Ennek feltétele, hogy a vásárló időben, vagyis az átvételt követő 14 napon belül jelezze szándékát a webáruháznak. A kitöltők egyharmada szintén nem tudta, hogy

Van megoldás, ha nem fizet a webáruház

A felmérést kitöltőknek csak kevesebb mint fele volt tisztában azzal, mit tehet a vásárló, ha a webshopot tulajdonló cég nem hajlandó megtéríteni a jogszerűen visszaküldött termék árát. Sokan a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez fordulnának, abban a hitben, hogy a fogyasztóvédelem elrendelheti a visszafizetést.

Valójában, ha valaki nem kapja meg a megrendelt és kifizetett árut, vagy a webshopot tulajdonló cég nem akarja visszaadni a visszaküldött termék árát, akkor fizetési meghagyásos eljárással juthat leggyorsabban a pénzéhez

– hangsúlyozza dr. Tóth Ádám, a MOKK elnöke.

Fizetési meghagyásos eljárást bármelyik közjegyzőnél lehet kezdeményezni. Ha a vállalkozás a fizetési meghagyás kézhezvételétől számított 15 napon belül nem fizet, de nem is vitatja a követelést, a fizetési meghagyás jogerőre emelkedik, és azonnal végrehajthatóvá válik. Ha viszont vitatja a követelést (ellentmondással él), a vevő bíróságon érvényesítheti a követelését. A közjegyzők tapasztalatai szerint azonban a fizetési meghagyás kézhezvétele után sokan kifizetik a jogos követelést, mert el szeretnék kerülni a súlyosabb következményeket.

A kitöltők csaknem kétharmada helyesen tudta, hogy

Az európai fizetési meghagyásos eljárás többek között abban különbözik a magyar fizetési meghagyásos eljárástól, hogy a közjegyző harminc napon belül vizsgálja meg a kérelmet, és kézbesíti az európai fizetési meghagyást a kötelezettnek (vállalkozásnak), illetve abban is, hogy a kötelezettnek a kézhezvételt követően nem 15 napig, hanem 30 napig van lehetősége vitatni a követelést (ellentmondással élni).