Gazdaság

7 tipp, hogy ne járjunk pórul a netes vásárlásoknál

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu

Évrő évre egyre nagyobb az internetes vásárlások térnyerése, amire egy lapáttal rátett a járványhatás is, így még olyanok is rendeltek az internetes boltokból, akik korábban nem tették. És közben időről időre vannak olyan webáruházak, amelyek finoman szólva nem feltétlenül a vevők érdekeit tartják szem előtt.

Kapcsolódó
Csalás gyanúja miatt nyomoz a rendőrség a vizna.hu ügyében
Ez az a webáruház, aemlyik csak a pénzt szedte be, árut nem küldött.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete ezért összegyűjtötte a netes vásárlások legfőbb szabályait, amelyekkel érdemes tisztában lenni, ha nem szeretnénk pórul járni vásárlóként. Erre figyeljünk, mielőtt rendelésre és fizetésre szánjuk el magunkat.

  • Biztonságos-e az oldal?

Első lépésként ellenőrizzük, hogy a weboldal biztonságos-e. A biztonságos kapcsolat legegyszerűbben az urld-ben „https” kapcsolatról, illetve a böngésző címsorában megjelenő „lakat” ikonról ismerhető fel.

  • Nem jogsértő-e a webáruház?

Érdemes megnézni, hogy a kiszemelt terméket árusító bolt nem szerepel-e a jogsértő webáruházak – folyamatosan bővülő – listáján. Akármilyen vonzó is egy termék, vagy az ára, a felsorolt webáruházakat messziről el kell kerülni, mert ezek súlyos jogsértést követtek el. Ennek számít például, ha az adott webáruház nem adta meg a szükséges tájékoztatást akár saját magáról, akár a garanciális jogokról, az elállási feltételekről.

  • Milyen a webáruház honlapja?

Ha a kiszemelt webáruház nem szerepel az előbb említett feketelistán, akkor is tanácsos körbenézni a honlapjukon. A megbízható webáruházaknál ott kell lennie a honlapon az online boltot működtető cég nevének, címének, székhelyének, cégjegyzékszámának, adószámának, a vállalkozást bejegyző bíróság nevének; elérhetőségének, telefonszámának és e-mail-címének.

  • Tájékoztatnak-e az oldalukon a vásárlói jogokról?

A webáruházak kötelesek a honlapon részletes tájékoztatást nyújtani a fogyasztók jogairól. Így különösen fontos, hogy tájékoztassanak a megrendelés menetéről, legyen a megrendelés elküldése előtti tájékoztatás, aztán a megrendelés után visszaigazolás. Kell hogy legyen az oldalukon adatvédelmi, valamint a jótállásról és szavatosságról szóló tájékoztatás, és az elállási jogról is kell információt közölniük.

  • Van-e részletes terméktájékoztató?

A webáruházak kötelesek a termékkel kapcsolatos részletes tájékoztatást közzétenni a honlapjukon.

  • Mit tartalmaz az általános szerződési feltételük?

Érdemes megnézni az adott áruház „ÁSZF”-jét – azaz általános szerződési feltételeit. Itt vannak felsorolva a vásárlási, szállítási feltételek, ezeket a későbbi félreértések, viták elkerülése érdekében fontos átböngészni. Itt lényeges, hogy a webáruházak időnként változtatnak az ÁSZF-jükön, ezért az adott rendeléskor érvényes ÁSZF-et érdemes letöltenie a vásárlónak.

  • Milyen fizetési lehetőségeket kínálnak fel?

Szintén böngésszük át a fizetési feltételeket, hogy milyen módon lehet kifizetni az adott terméket, például bankkártyával vagy utánvéttel vagy egyéb megoldással. Azt is nézzük meg még rendelés előtt, hogyan lehet visszajuttatni a terméket, ha esetleg még sem jó.

Foglalkoznak még a július elsejétől érvényes új áfafizetési és vámkezelési tudnivalókkal is, illetve hogy hogyan lehet olcsóbb a postai költség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik