Gazdaság

Svájci adóparadicsomba vezetnek a szálak a Nyugati pályaudvar új megbízásánál

Balogh Zoltán / MTI
Balogh Zoltán / MTI

Egy éve kezdődött el a Nyugati pályaudvar felújítása és aki csak rápillantott az épületre, azonnal értesülhetett róla, hogy ki végzi a munkát: a takarófóliák és molinók hónapokig a Magyar Építő Zrt. nevét hirdették. De nemcsak a győri milliárdos, Paár Attila érdekkörébe tartozó cég dolgozik a Nyugati pályaudvaron, a munkálatokból kiveszik a részüket más NER-társaságok is, így Mészáros Lőrincék cége, valamint a felcsúti főmilliárdos vejének, Homlok Zsoltnak az érdekeltsége.

A pályaudvar tetejének és homlokzati üvegfalainak felújítására kiírt tendert 8,99 milliárd forintért vitte el a Magyar Építő Zrt., méghozzá a Mészáros-család cége, a Fejér B.Á.L. Zrt. elől. Az Átlátszó szerint a munkát a becsült ár négyszereséért sikerült megcsípnie az ilyen-olyan NER-es cégek mellett gyakran felbukkanó Magyar Építőnek.

Bár Mészárosék családi cége lecsúszott a legnagyobb falatról, nem kellett sokáig búslakodniuk.

  • A MÁV márciusban nettó 464,6 millió forintért szerződött az R-Kord Kft.-vel a pályaudvar kültéri és beltéri elemeinek felújítására. Ez a cég a Mészáros-féle tőzsdei mamut, az Opus Nyrt. közvetett tulajdonában áll. Az R-Kordon kívül csak a budaörsi Termini Rail Kft. adott be ajánlatot, az a cég, amelyik korábban, egy másik projektben kapacitásnyújtó szervezetként segítette az R-Kordot egy 375 milliós MÁV-os munka elnyeréséhez.
  • Júniusban pedig a titokzatos tulajdonosi hátterű, Homlok Zsolthoz köthető Vasútvillamosító Kft. vitte el a felsővezetéki munkákra kiírt közbeszerzést nettó 798,7 millió forintért. A Vasútvillen kívül csak a tököli Dunagép Zrt. jelentkezett be a munkára, de ők sem ismeretlen szereplők, lásd keretes írásunkat.

A Dunagép és Semjénék házai

2018 márciusában a Jobbik-közeli N1 Tv mutatta be a Dunagép alapítóját, Győri Istvánt, akit állítása szerint kiforgattak cégéből. Győri szerint a céget megszerző Benkovics Antal baráti kapcsolatban állt Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettessel, a Dunagép pedig féláron újította fel a Semjén család egyik házát és egy balatoni nyaralóját. Semjén az N1 Tv-nek azt nyilatkozta: „szabályos szerződést kötöttünk, és édesanyám, meg a család kifizette”. Arra ugyan nem emlékezett, mennyibe kerültek a felújítások, de kizártnak tartotta, hogy féláron dolgozott volna a cég, amely egyébként a nyaralón dolgozókkal titoktartási nyilatkozatot íratott alá. A Dunagép fizette egyébként Tökölön a KDNP-napok költségeit 2015-ben és 2016-ban, a második alkalommal a cég végezte még a szervezést is, alkalmazottai dolgoztak a szabadtéri mulatságon.

A Vasútvill. Kft. bár első látásra magyar cégnek tűnik, tulajdonosa valójában a cseh Rafinanz Promotion CZ s.r.o., amelynek ügyvezetője (korábban pedig résztulajdonosa) Homlok Zsolt. A tulajdonosi szálak elvarrását nehezíti, hogy a cseh cég a hasonló nevű, a kedvező adózásáról és korlátozott cégnyilvánosságáról ismert svájci Zug kantonba bejegyzett Rafinanz Promotion AG tulajdonába került. A svájci adóparadicsom nem csak kisebb adókat, hanem jótékony homályt is biztosít, így hogy kihez vagy kiknek folynak a Vasútvill közbeszerzéseken is szerzett milliárdjai, nem tudjuk.

Viszont nem csak Homlok Zsolt személye árulkodó: 2019 júniusa óta a cégben felügyelőbizottsági tag Homlok-Mészáros Ágnes, Homlok Zsolt felesége, Mészáros Lőrinc lánya. A Vasútvill csak tavaly több mint 2 milliárd 211 millió forint osztalékot fizetett tulajdonosának vagy tulajdonosaiknak, akik ugyan a magyar közbeszerzéseket láthatóan kedvelik, a nyilvánosságot már kevésbé.

Kapcsolódó
Mészáros veje körül is potyognak a milliárdok, svájci adóparadicsomba is juthat belőlük
Nem csak Mészáros Lőrinc, gyerekei, volt felesége, menyasszonya és öccse sikeres a családban.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik