Gazdaság
Hódmezővásárhely, 2018. október 25.
A villamosvágány helye a hódmezővásárhelyi Ady Endre utcában a Szeged-Hódmezővásárhely között épülő vasútvillamos (tram-train) vonalon 2018. október 25-én.
MTI/Máthé Zoltán

60 millióból reklámozzák Lázár sokmilliárdos villamosát

Korábban a témában:

A kormányzati kommunikációs feladatok ellátására szóló központosított közbeszerzés 30 milliárdos keretszerződésén belül most a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) számára indul kampány. A Lázár János szívügyének tekintett tram-train Szeged-Hódmezővásárhely elővárosi vasútvonal projektjének fejlesztését fogják reklámozni, amire már megköttetett a szerződés is.

A keretmegállapodás alapján a megrendelő konzultációt folytatott le, és mint már sokszor, most is Balásy Gyula két cégét, a New Land Média Kft. és a Lounge Design Kft-t bízták meg a munkával.

A keretösszeg erre a kampányra nettó 60 millió forint, amiből a megrendelő 70 százalékot (42 millió forintot) ki kell hogy merítsen. Abban az esetben pedig, ha a 60 millió mégsem lenne elég, opciósan jöhet még hozzá 18 millió forint költés.  Azaz a végszámla valahol 42 és 78 millió forint között lesz. A megbízás a keretösszeg kimerüléséig, de legkésőbb 2021. január 31-ig szól.

Balásy cégei rendkívül sikeresek a kormányzati kommunikációs tendereken, melyek révén jelentős bevételekre tesznek szert.  2017-ben az állami médiaköltések csaknem felét kapták meg 44,97 milliárd forint értékben, eredményeik a várakozásoknak megfelelően minden korábbi évüket jelentősen felülmúlták.

2017-ben minden addiginál magasabb összeget, több mint 66 milliárd forintot költöttek kormányzati kommunikációra, 2018-ban pedig 50 milliárdot tapsoltak el erre.

Csak úgy nyeli a pénzt a tram-train

A tram-train részben uniós, részben hazai költségvetési forrásból készül, építése tavaly áprilisban, számos megtorpanás után kezdődött el. A megvalósításhoz Lázár János még a Miniszterelnökség fejeként körömszakadtáig ragaszkodott. Noha 2017 elején elején még csupán 23 milliárd forintra becsülte a kormány a projektet, a nyár végén már 72 milliárd forintot különítettek el rá, azaz megtriplázódott az ár. Ebből a legnagyobb tétel 48,64 milliárd forinttal a pályafejlesztés és -építés. Nem tudni, mennyi lesz a végszámla, de tavaly januárban már 80 milliárdos beruházásként emlegették.

Maguk a járművek is jelentős költségeket emésztenek fel. 2017 áprilisában derült ki, hogy a 30 kilométeres távot 45 perc alatt megtevő tram-train ára brutálisan elszállt: a nyolc villamosvonatot összesen 16 milliárd forintért szállítja a Stadler Rail Valencia, s ez 6 milliárd forinttal több, mint amennyit a kormány a járművekre szánt. De ha a darabonként 372 millióba kerülő WC-ket is számítjuk, akkor már 19 milliárdos a járműbeszerzés.

Egy hiányzó vonalszakasz megépítése 13 milliárd forinttal növelte a költségeket. Tavaly júniusban a költséges beruházás rázós részének tűnt a karbantartó csarnok megépítése, amire akkor még nem volt elég a 2,5 milliárd forint. Aztán a rendszerhez szükséges járműtelep építésére 2 milliárd 750 millió forintot, míg az előkészítés tervezésére 1 milliárd 250 millió forintot hagyott jóvá a kormány.

Kiemelt kép: Máthé Zoltán /MTI

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Italy's Vice Prime Minister Matteo Salvini (L) and his counterpart Austrian vice-chancellor Heinz-Christian Strache leave after addressing a press conference on September 14, 2018 in Vienna, Austria. - Salvini and Strache meet on the sidelines of an EU-Interior Ministers Conference on Security and Migration ?Promoting Partnership and Resilience. (Photo by HERBERT NEUBAUER / APA / AFP) / Austria OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.