Amikor kiderült, hogy bukik a Green Holidays, sorra jelentek meg azok a nyilatkozatok, amelyekben az utazókat vádolták a körültekintés hiányával. Érdekes módon a szabályozással már sokkal kevesebben (ők is inkább „joghézagot” emlegetve) foglalkoztak. Az Azénpénzem.hu körbejárta a témát, hogy felfedje, mi hibádzik ebben a sztoriban.
Áttekintették, mit is ír elő pontosan a szabályozás, milyen figyelmeztető jelek voltak, és arra jutottak, hogy a Green ügyében több dolog is azt mutatja, hogy a hatóság egyszerűen elszundikált. (Tavaly még a MKEH volt a felügyeleti szerv, idén viszont már Budapest Főváros Kormányhivatala, azaz a BFKH látja el a feladatot).
Amire a cikk szerint nem ártott volna a hatóságnak figyelnie, reagálnia:
- A tiltólistára tett Green Travel 1,8 milliárd forintos vagyoni biztosítékkal működött, a tevékenységet átvevő, sőt bővítő Green Holidaysnek viszont már csak 500 millió forintos biztosítása volt.
- A Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) felhívta a figyelmet decemberben a szabálytalan értékesítésre (utazási csomag helyett külön számlázás), ami alkalmas lehetett a fogyasztók megtévesztésére. A GVH is vizsgálódott.
- A MUISZ figyelmeztetett a gyanúsan olcsó utakra is.
A hatóság (MKEH, illetve utódja a BFKH) azonban eközben semmilyen figyelmeztetést nem tett közzé, és valahogy az sem jutott eszébe, hogy neki vizsgálnia kellene az utazásszervezői engedéllyel rendelkező vállalkozók „vagyoni biztosítékának megfelelőségét” – írják végül a cikkben.
És ma már azt is lehet tudni, hogy a Green Holidays utazási iroda csődjével kapcsolatban “a tiszta jogi helyzetű” utasok kárigénye is feltételezhetően meghaladja a biztosító által vállalt 500 millió forintos keretet, így a jogos károk megtérítése a számítások alapján hozzávetőleg 50 százalékos lesz – közölte az Uniqa Biztosító az MTI-vel múlt kedden.