Gazdaság

A magyar gazdaság húsába vághat a VW-botrány, Matolcsy intézkedhet

Intézkedési tervet készít a kormány a Volkswagen-botrány miatt, a Matolcsy vezette Magyar Nemzeti Bank is kénytelen lesz intézkedni.

Borús elemzést tett közzé a Credit Suisse a dízelbotrányba keveredett Volkswagennel kapcsolatban, a Business Insider szerint a legrosszabb esetben akár 78 milliárd euróba is kerülhet a probléma orvoslása, a de a svájci befektetési bank úgy számol, hogy a legjobb esetben is 23 milliárd euróval számolhat a német autógyár. Viszonyításképp: a 23 milliárd euró a cég négy éves profitja, a 78 milliárdhoz pedig csak annyit, hogy azt szinte biztos, hogy nem élnék túl.

Too big to fail

A botrány egészen a német politika legfelsőbb szintjéig is elérhet, a Bloomberg szerint újra elő kell venni azt a 2008-ban kezdődött gazdasági válság alatt használt fogalmat, miszerint egy vállalat túl nagy, túl fontos ahhoz, hogy veszni hagyják (too big to fail). A Volkswagen közel 600 ezer alkalmazottjának nagyjából harmada Németországban dolgozik. Eddig Merkel megpróbálta távol tartani magát a VW-botránytól, csak annyit üzent, hogy a gyár gyorsan találjon ki valamit és álljon elő az igazsággal.

A Bloombergnek nyilatkozó források szerint a német kancellár ódzkodik attól, hogy közvetlen befolyást gyakoroljon egy magánvállaltra. Ügyvédi irodák kártérítési igényekkel kezdték bombázni a Volkswagen-csoportot, miközben a vállalat Németországban és Franciaországban újabb eljárásoknak néz elébe, az Egyesült Államokban pedig kongresszusi meghallgatásra idézték az amerikai részleg vezetőjét.

Magyar szívás

Ugyancsak a Bloomberg ír arról, a Bank of Americára hivatkozva, hogy

a magyar és a cseh gazdaság járhat a legrosszabbul a dízelbotránnyal, mert ez a két gazdaság van a leginkább kitéve az autóiparnak és a bajba került német vállalatnak. Nem lehet kizárni, hogy a botrány 1-1,5 százalékkal is visszafogja a magyar növekedést.

A lengyel és a román gazdaság is érintve van, bár nem ekkora mértékben, ott a Bank of America szerint a legrosszabb esetben is csak 0,5 százalékponttal foghatja vissza a növekedést az, ha visszaesik a VW-csoport termelése.

A kormány a színfalak mögött készül

A csütörtöki Kormányinfón is szóba került a dízelbotrány és a magyar gazdaság kapcsolata, Lázár János próbált optimista képet felfesteni, amikor úgy fogalmazott, hogy Magyarország minden valószínűség szerint nem tudja elkerülni a VW-botrány következményeit. Az autóiparban változások indulhatnak, ezek pedig az itteni autógyárakra is hatással lesznek, akiket a kormánynak segíteni kell, mondta. Ugyanakkor nem számol válsággal és elbocsájtásokkal, forgalom-visszaesésre azonban igen. A miniszter azt is bejelentette, hogy a kormány intézkedési tervet készít a gazdasági növekedés erősítése érdekében a Volkswagen-botrány miatt.

A tárcavezető szerint foglalkozni kell azzal, hogyan teljesíthetők a 2016-os költségvetésben rögzített számok a botrány mellett. Forrásaink ennél sötétebb képet festettek, kormányzati körökből úgy értesültünk, a színfalak mögött, a menekültválság árnyékában több minisztérium egyszerre dolgozik azon, hogyan lehet minimalizálni a jövőbeni veszteségeket.

A kormány egy olyan küszöbön lévő válsággal találta magát szemben, amit nem ő generált, de óriási hatással lehet a gazdaságra, a közeljövőben több vészforgatókönyv is jön, a cél az, hogy a lehető legkisebb mértékben essen vissza a gazdasági növekedés, amihez akár EU-s segítséget is kérhetünk, mondta egy NGM-es forrásunk.

És akkor jön Matolcsy

Elemzők szerint az egyik legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a Matolcsy György vezette jegybank az alapkamat további csökkentésével próbálja majd meg csökkenteni a VW-botrány hatását a növekedésre.

Mindez annak ellenére igen valószínű lépés, hogy Matolcsyék a nyáron bejelentették, a mostani 1,35 százaléknál már nem lesz alacsonyabb az alapkamat.

Közben Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is megszólalt, megnyugtató jelleggel annyit mondott, Magyarország megkülönböztetett figyelemmel kíséri a Volkswagen-csoport nemrég kirobbant botrányát, mert ha a külső autópiaci kereslet csökken, az kedvezőtlenül befolyásolhatja az ország ipari kibocsátását és exportját is.

Marczinkó Zoltán István, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára pénteken az M1-en azt mondta, még nem lehet számszerűsíteni, hogy milyen hatással lehet a Volkswagen-botrány a magyar ipar teljesítményére, még tartanak a vizsgálatok.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik