Gazdaság

Tízmilliókra büntették a mágneses gép forgalmazóit

Magnes(210x140)(1).jpg (mágnes, )
Magnes(210x140)(1).jpg (mágnes, )

A használati útmutatóban meghatározottakon jelentősen túlmutató hatásokat tulajdonítottak a mágnesterápiás készüléknek, ezért bírságolt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

Tízmillió forint bírság megfizetésére kötelezte a GVH az Inpulsive Energy Kft.-t, és 12 millió forintra bírságolta az Impulser-Trade Kft.-t, mert tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak.

A GVH az elmúlt időszakban több különböző mágnesterápiás termék kommunikációs gyakorlatát vizsgálta, de az Impulser készülék volt az első, amelyet a forgalmazók gyógyászati segédeszközként értékesítettek, illetve népszerűsítettek.

A gyógyászati segédeszközök forgalmazására és reklámozására speciális szabályok vonatkoznak, még az orvostechnikai eszközök kategóriáján belül is.

Nem a mágnesterápiát vizsgálták

Az Inpulsive Energy Kft. 2011 februárjától 2011 decemberéig, az Impulser-Trade Kft. pedig 2012 januárjától 2012. szeptemberéig az Impulser mágnesterápiás gyógyászati segédeszköznek a termék népszerűsítése és értékesítése során igen széles körű egészségre gyakorolt hatásokat, illetve gyógyhatásokat tulajdonított.

A GVH az eljárás során nem a mágnesterápiát, hanem az Impulser készülék kommunikációját vizsgálta, mivel egy gyógyászati segédeszköz kizárólag a használati útmutatója alapján mutatható be a vonatkozó ágazati szabályok értelmében. Azt a GVH nem vizsgálja, hogy a használati útmutatónak megfelelő állítás valós-e.

Sérülékeny fogyasztói csoport

Az egészségre és az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenvedő vagy azt megelőzni szándékozó emberek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. Ők a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígérő tájékoztatásokra, emiatt különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak – mutatott rá a GVH.

A versenyhivatal megállapítása szerint a kifogásolt reklámok fő üzenete a fogyasztó számára az volt, hogy a termék használatával számos betegség hatékonyan kezelhető, orvosolható, megelőzhető, az egészségi állapot általánosságban javítható. Azonban azoknak az állításoknak az alkalmazása nem megengedett a gyógyászati segédeszközök esetében, amelyek a használati útmutatóban nem szerepelnek, ezért ezekkel állításokkal a két cég jogsértést követett el – olvasható a GVH közleményében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik