Az iskolakezdéshez szükséges felszereléseket a vásárlók jellemzően egy helyről szerzik be. A többség előrelátó, sokan már júniusban elkezdték a készülődést, habár akad, aki csak szeptember első hetében kap észbe. A JáteékNet.hu vásárlási adataiból az is kiderül, hogy mi az idei év nagy slágere.
Nem mindenki keresi a legolcsóbbat
A webáruház összesítése szerint a magyar családok online vásárláskor gyermekenként átlagosan 22 ezer forintot költenek az alap iskolaszerekre (füzetek, rajzfelszerelés, írószerek stb.). Ehhez jönnek még az olyan kiegészítő felszerelések, mint az iskolatáska, a tolltartó vagy éppen a tornafelszerelés és a tankönyvek: utóbbiak önmagukban is 10-15 000 forinttal dobták meg az iskolakezdés költségeit.
A portál statisztikáiból az is kiderül, hogy iskolatáskára átlagosan körülbelül 10 000 forintot szánnak a családok, de minden tizedik vásárló több mint 15 000 forintot költ el csak erre. A füzetek esetében sem mindenki az olcsó kategóriát keresi: az augusztusban eladott füzeteknek mindössze egyharmada volt 60 forint alatti, a többi vásárló drágább, jellemzően mesefigurás vagy sportcsapatos termékeket választott.
Fotó: MTI / Oláh Tibor
Már júniusban beindul az iskolaszezon
Az online vásárlók többsége egy helyen szerzi be az iskolakezdéshez szükséges felszereléseket és jellemzően több mint 30 terméket rendelnek egyszerre. Ők a füzetek mellett elsősorban az alap írószereket szerzik be, így például órarendet, rajzfelszerelést, füzetcímkéket és borítókat, illetve ceruzákat és tollakat vásárolnak, de népszerűek ilyenkor a kulacsok és az uzsonnás dobozok is.
Sokan már június végén elkezdik a készülődést az iskolára, de a főszezon egyértelműen augusztusra esik: a vásárlások közel fele erre a hónapra koncentrálódik. De szeptember elejére még egy hullám várható. Sokan ugyanis az első szülői értekezlet után szembesülnek vele, hogy miket kell még beszerezni a gyermekük számára – tette hozzá a felmérést készítő cég ügyvezető igazgatója, Bognár Ákos.
Barbie kontra Monster High
A kisiskolások között továbbra is népszerűek a mesefigurás felszerelések, megelőzve a sportcsapatos (például FC Barcelona vagy Real Madrid) táskákat, tolltartókat. Az egyedi figuráknák az utóbbi évek slágere, a Barbie veszített népszerűségéből, a legtöbben a Monster High-os iskolai felszereléseket keresik, második helyen a Start Wars áll, míg a dobogó harmadik fokát a Disney hercegnők foglalják el.
Az oldal tapasztalata szerint a szülők jellemzően először az iskolatáskát választják ki, majd az ehhez illő tolltartót, tornazsákot vagy éppen ceruzákat.
Júliusban még nem volt roham
A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének adatai azt mutatják, hogy a hipermarketek által előrehozott iskolakezdési akciók ellenére a szülők júliusban még nem „rohamozták meg” az üzleteket. A kutatók a korábbi évek tapasztalatai és az idén iskolába lépő tanulók számának emelkedése miatt augusztusban a forgalom megnégyszereződésére számítanak. Az átlagárak a legtöbb kategóriában csökkentek – feltehetően az akciók eredményeképpen.
A hipermarketekben folyamatosan gyűjtött és elemzett adataik előre jelezhetik, vajon a tavalyi évhez képest a családoknak többe fog-e kerülni az idei iskolakezdés.
Az átlagárak csökkentek
Mint arról a média is számos alkalommal szólt, az áruházláncok előrehozott akciókkal igyekeztek a fogyasztókat vásárlásra ösztönözni. Ezek az akciók a tanszerek (pl. füzetek, füzetborítók, tollak, filctollak, számológépek, tolltartók, körzők) így nagyobb összbevételt, annak ellenére, hogy e termékek átlagárai egyetlen kivétellel (golyós/zselés toll) csökkentek.
Legszembeötlőbb mértékben a számológépek (23 százalék), a körzők (11 százalék) és a könyv-/füzetborítók (9 százalék) átlagos árszintje csökkent az idei hetedik hónapban tavaly júliushoz képest.
Augusztusra megnégyszereződhet a forgalom
Az augusztusi nagy ugrásról pontos számadatok még nem elérhetők – mondta el Sztupár Andrea, Country Manager. „Az elmúlt két év tapasztalatából kiindulva jellemzően a forgalom megháromszorozódására lehet számítani a nyár utolsó hónapjában júliushoz képest. Azonban az elsősök számának növekedése miatt az idén négyszeres forgalomnövekedést is lehetséges – tette hozzá a szakember.
Iskolatáska fronton viszont érdekes módon már júliusban érezni lehetett a kereslet növekedését. 2012 júliusához képest az iskolatáska és egyéb hátizsák kategória – ez utóbbiak közül sok iskolatáskaként funkcionál – forgalma két és félszeresére nőtt, ennek eredményeképpen pedig a hipermarketek júliusban annyi iskolatáskát adtak el, amennyit az augusztusi főszezonban szoktak. Az árak tavalyhoz képest gyakorlatilag nem változtak, átlagosan 4000 forint körül stagnálnak.
Az IT-forgalmat is húzza az iskolakezdés
A tanszerek mellett a felsős gyerekek tanulásához már szinte elengedhetetlen IT eszközök forgalma is növekedett 2013 második negyedévében. A növekedést egyrészt a két legerősebb termékcsoport – a notebook-ok és tabletek –, másrészt a kisebb szektorbeli részesedéssel bíró billentyűzetek és háttértárolók piaci teljesítménye generálta.
A tabletek népszerűsége továbbra is töretlen és a kategória egyre meghatározóbb szerepet tölt be az IT szegmensen belül, ám a notebook-ok helyét egyelőre még nem képes átvenni. Míg a notebook szegmensben minimális átlagár-csökkenés volt tapasztalható, addig a tabletek árai jelentősen mérséklődtek a tavalyi év azonos időszakához képest.