1. Kicsalják az adatokat
Telefonos adategyeztetés ürügyén sok gyanútlan ügyfélből csalták már ki biztonsági kódjait. Tartsa észben: a valódi banki ügyintéző sosem kéri el telefonon a PIN kódot, hiszen az ügyfél azonosítására más kódok szolgálnak, melyeket korábban maga az ügyfél adott meg.
Az internet is az adathalászok kedvelt terepe. Bármelyik nap kaphat egy e-mailt, amelyben egy linkre kattintva érhetjük el bankuk internetbankját. Ilyenkor egy, az eredetivel gyakorlatilag azonos megjelenésű oldalra jutunk, ahol azonosítónkat és jelszavunkat megadva már kész is a baj. Fontos tehát, hogy az internetbankba csak a megszokott, hivatalos módon lépjen be.
2. Klónozás
Gyakorlatilag bármely bankkártyahasználat alkalmával előfordulhat, hogy kártyánk mágnescsíkját lemásolják, klónozzák. Ez a fajta visszaélés azért különösen veszélyes, mert akár hetekbe is telhet, mire észrevesszük: valaki más is csapolja a számlánkon lévő pénzt. Megoldást jelenthet a mobilbank-szolgáltatás, hiszen így minden egyes tranzakcióról rögtön SMS-t kapunk.
Fotó: Shutterstock
3. Leragasztott ATM
A bankkártyás készpénzfelvételnél is résen kell lenni: a csalók a pénzkiadó nyílást beragasztózva akadályozhatják meg, hogy a bankjegyekhez jussunk. Ilyenkor mindig a bankautomatán látható telefonszámon kell jelezni a problémát, és fontos, hogy ne hagyjuk el az automatát, amíg a bank emberei segítségünkre nem sietnek.
4. A hőkamerás módszer
A bankjegykiadó automaták műanyagból készült billentyűzete hosszú ideig megőrzi testünk melegét, így miután elléptünk a szerkezettől, egy egyszerű hőkamerával megtudható a PIN kódunk. Ezután bankkártyánkat a táskánkból kilopva észrevétlenül emelhetik le pénzünket a számlánkról. Mindezt kivédhetjük, ha véletlenszerűen rátesszük az ujjunkat a többi gombra is, így megzavarjuk a csalókat.