A Barbie a nőiesség szimbóluma nagyjából 1959 óta, amikor Ruth Handler rájött, hogy a kislányok szeretnek felnőtt nőket ábrázoló babákkal játszani. Barbie-nak ezért darázsdereka, nagy melle és szőke lobonca volt (amely ideálnak aztán persze kevés kislány felel majd meg felnőttként, tehát jó hamar kiépül bennük a kisebbrendűségi érzés). Ám most a jelek szerint a világhírű játék olyan átalakuláson megy át, mint a Doktor Szöszi című filmben a kaliforniai szőke, aki beiratkozik a híres egyetem jogi karára: szemüveget kap, és kiderül, hogy nem is csak a pasizás és a bulizás érdekli.
A Barbie-t forgalmazó Mattel játékgyártó és a Mega Brands ugyanis a legóhoz hasonlító barbie-s építőszettekkel áll elő idén karácsonyra – adta hírül a New York Times. A jövő héttől megvásárolható rózsaszínű cukormázas és vattacukros dizájnelemeket használó Mega Bloks Barbie Build ’n Style termékek mellett a Lego lányokra tervezett Friends sorozata is meglepően nagy sikernek örvend az idén a karácsonyra vásárló szülők körében.
Nálunk apu az anyu
Ám ebben az esetben sokkal többről van szó annál, hogy két cég új játékokat dob a piacra. Ugyanis az üzleti stratégia mögött a válság évei alatt felgyorsult társadalmi változások jelennek meg. A logikára és a matematikára erős előképzést jelentő – de mégis lányos – játékokkal ugyanis nem elsősorban a kislányokat, hanem az édesapjukat igyekeznek megnyerni. A New York Times által megkérdezett pszichológus szerint ugyanis az apukák vélhetően szívesebben vásárolnak építőkockás Barbie-t lányuknak, mivel az azzal való játékba könnyebben be tudnak szállni.
De miért is fontos az apukákat megcélozni? Hisz köztudomású, hogy a vásárlásnál a munkamegosztás úgy néz ki: anyu válogat, apu idegeskedik, nem? Hát nem, legalábbis az Egyesült Államokban már érzékelhető tömegben az apukák szerzik be a karácsonyi ajándékokat a családnak. Mint ahogyan egyre gyakoribb az is, hogy ők vásárolnak meg minden mást is, s hogy ők viszik el a gyereket az iskola utáni edzésekre, s készítik össze az uzsonnát reggelente.
A lego csodafegyvere – Forrás: lego.com
A legfrissebb népszámlálási adatok szerint 2010-ben már az óvodáskorú gyermekekkel rendelkező amerikai családok ötödében a férfi végezte elsősorban a háztartási munkákat, ha a feleségnek volt munkája. 2011-ben a dolgozó nők több mint harmada többet keresett a párjánál. „Eltűnőben van a háztartási munkákkal kapcsolatban tehetetlen, ügyetlen férfi képe” – állapította meg Liz Ross, egy, a férfiak fogyasztását tanulmányozó kutatás szerzője.
Mi kell a férfinak?
Ha a férfi a fő bevásárló, az nemcsak a játékokban jelent változást. A Sears áruházlánc például már szervezi át áruházaiban az osztályokat, hogy a férfiak igényeinek megfelelően a ruházat mellé kerüljenek a kéziszerszámok. A háztartási vegyszereket gyártó Procter and Gamble pedig megszállta az áruházak hajápolási sorait, s lázasan szervezi át a férfiak igényeinek megfelelően a samponokat.
A logikai, matematikai képességeket erősítő játékokat persze egyre inkább mindkét nem szívesen vásárolja a lányoknak, hiszen már eltűnőben van az a nézet, amelyet a Mattel tíz éve még szlogenéül választott, miszerint a matek a lányoknak nehezen megy. A társadalomtudósok ugyanis kétségbevonják, hogy a nők azért vannak kevesebben a tudományos vagy mérnöki pályákon, mert kevésbé megy nekik, s egyre inkább a társadalmi elvárásokat teszik felelőssé.
Nem véletlen, hogy a Mattel már két éve készített egy informatikus Barbie-t is. (Nem, nem Kent.)