Gazdaság

Önmegtartóztatóbbak leszünk karácsonykor

karácsony (karácsony, gyerekek, )
karácsony (karácsony, gyerekek, )

Elvileg tudatosabban vásárolhatunk az idén. A konyhai kisgépekre és a szépségápolási, szórakoztató elektronikai termékekre azonban valószínűleg most sem mondunk nemet.

Lassan közeledik a karácsony, az üzletek már készülnek a „szezonra”, megjelentek a Mikulás-csomagok és az ünnepi dekorációk. A GfK Hungária adatai alapján a műszaki termékek mellett a népszerű ajándékok közé tartoznak az általános ruházati és sportuházati termékek, a könyvek, a játékok. A tavalyi évzáró hónapban több mint 50 százalékkal növekedett a sportruházati cikkek értékesítése, a játékok pedig közel megháromszorozták eladási számaikat a megelőző hónaphoz viszonyítva.

A műszaki termékek 2011. évi karácsonyi szezonja is meglepően jól sikerült: a forgalmazott összbevétel 16 százalékkal volt magasabb decemberben, mint egy évvel korábban. Mindez úgy, hogy a válság bekövetkezte óta a karácsonyi – főként decemberi – forgalmak folyamatosan csökkentek.

Nem túl biztató jelek a kereskedőknek

A 2012. év végi várakozásokról nehéz a jelen gazdasági helyzetben bármit is mondani a GfK szerint. Továbbra is folyamatosak a leépítések és költségmegszorítások. A KSH előrejelzése szerint mind a reálbérek, mind a háztartások végső fogyasztása csökkenni fog 2012-ben.

A műszaki termékek, illetve a tartós fogyasztási cikkek piacán forgalmazott érték 2012 első kilenc hónapjában közel hét százalékot esett. S ha az értékesített darabszámot nézzük, még rosszabb a helyzet: 11,5 százalékos mínuszban vagyunk tavalyhoz képest.


Fotó: Kummer János

Az értékesítési átlagár az előző év első kilenc hónapjához képest így is átlagosan 5 százalékkal növekedett. Ami az áfaemelésnek, a termékdíjemelésnek és a termékmix változásának köszönhető.

Az év első kilenc hónapja a műszakicikk-forgalomnak jellemzően mintegy 60-65 százalékát adja, vagyis hasonló, mint az elmúlt években.

Az utolsó egy hónapban bizonyos területeken az éves összforgalom egynegyede is realizálódhat: a legjelentősebb a háztartási kisgépeknél és fotótermékeknél (25 százalék), a szórakoztató elektronikai cikkeknél (22 százalék) és az IT-készülékeknél (18 százalék). Ezek azok a fő területek, ahonnan a karácsonyi ajándékok is kikerülnek.

Mi lesz népszerű ajándék az idén?

A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia terület várakozásai szerint idén népszerű ajándékok lesznek a konyhai robotgépek, az elektromos fogkefék, a vasalók és a szépségápolási cikkek. Ezenkívül a fényképezőgépek, digitális fotókeretek azok, melyek karácsonykor rendszerint jól fogynak, ám az év többi időszakában kevéssé keresik ezeket a vevők.

A hosszabb iskolai szünet és szabadságolások miatt kifejezetten jól eladhatók a játékkonzolok és kapcsolódó kiegészítőik, szoftvereik, a Blu-ray- és DVD-filmek. S az évközben folyamatosan keresett mobil- és okostelefonok, LED-kijelzős tévék, adattároló eszközök lesznek még népszerűek a bevásárló listákon. Sőt valószínűsíthető, hogy gyártók, kereskedők csomagajánlatokkal próbálják meg a fogyasztókat nagyobb mértékű vásárlásokra ösztönözni. Ilyen lehet például: TV+játékkonzol, játékkonzol+szoftver, fényképezőgép fotókerettel stb.

Az idén nem biztos, hogy többet költünk

Jellemző, hogy karácsonykor többet költenek a családok, ami abból is kitűnik, hogy a november–decemberi időszakban realizált forgalom általában 10 százalékkal magasabb átlagáron történik, aminek hátterében nem áremelés, hanem magasabb árú termékek értékesítése áll – mondta el a cég Kereskedelem és Technológia területének ügyfélkapcsolati vezetője, Bécs Lajos.

Ez azonban az idei, 2012. évi szezonban nem biztos, hogy bekövetkezik. A jelen gazdasági és kereskedelmi környezetben a GfK Hungária a korábbiaknál némileg gyengébb karácsonyi forgalomra, tudatosabb fogyasztókra számít – tette hozzá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik